Nedávno ma čakala cesta z Bratislavy do chorvátskeho Umagu. A povedal som si, že by som mohol opäť vyskúšať absolvovať ju na elektromobile. A tak som si vypýtal Renault Megane E-Tech, na ktorom som ešte dlhšiu cestu neabsolvoval.
To ale neznamená, že do Chorvátska som elektromobilom nešiel. Áno, išiel a už viackrát sa mi potvrdilo, že ani dlhšie cesty elektromobilom nemusia byť extra náročné. Teda pokiaľ si nezvolíte maličký mestský model s krátkym dojazdom a pomalým nabíjaním. Tým ale našťastie Megane E-Tech nie je. Okrem 130 kW DC nabíjania sa môže pochváliť akumulátorom s využiteľnou kapacitou rovných 60 kWh a veľmi zaujímavými spotrebami. O to, že by som nedošiel na najbližšiu nabíjačku, som sa absolútne nemusel obávať ani pred začiatkom cesty, keďže nejaké predchádzajúce skúsenosti s týmto elektromobilom som už mal.
Cestu do Chorvátska som zdokumentoval aj v mojich predchádzajúcich článkoch, pričom som striedal rôzne trasy. Tentokrát som sa rozhodol pre tú najrýchlejšiu, ktorá smerovala cez Rakúsko a Slovinsko a merala 580 kilometrov. Takže je samozrejmé, že nejaké nabíjanie som počas nej absolvovať musel.
- Elektromobilom Opel Mokka-e do Chorvátska. Ako obstál? | Test
- Kde si nabijem elektromobil, keď pôjdem na dovolenku do Chorvátska? | Mýty a fakty
- Elektromobilom na dovolenku do Chorvátska v roku 2022. Všetko, čo potrebujete vedieť
- Chorvátsko so Škoda Enyaq iV: prešli sme 1300 km za víkend
Nabíjať som plánoval výlučne na nabíjačkách IONITY, ktoré sú po ceste rozmiestnené pomerne logicky a momentálne obaja najväčší slovenskí poskytovatelia nabíjania ponúkajú v tejto sieti aj roaming. Zatiaľ čo ZSE Drive ho už má dlhšie, GreenWay novinku oznámil len nedávno. Podrobnosti o cenách nabíjania a ďalšie informácie nájdete v článku GreenWay má nového roamingového partnera. Pridáva 2200 nabíjacích staníc v Európe.
Parametre Renault Megane E-Tech
Motorizácia | EV40 boost charge | EV60 optimum charge |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4200 x 1768 x 1505 mm šírka vrátane spätných zrkadiel - 2055 mm | 4200 x 1768 x 1505 mm šírka vrátane spätných zrkadiel - 2055 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1612 kg | 1711 kg |
Batéria | 40 kWh (využiteľná) | 60 kWh (využiteľná) |
Palubná nabíjačka | 22 kW | 22 kW |
DC nabíjanie | 85 kW | 130 kW |
Výkon | 96 kW (130 koní), predný náhon | 160 kW (220 koní), predný náhon |
Krútiaci moment | 250 Nm | 300 Nm |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10 s | 7,5 s |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h | 160 km/h |
WLTP spotreba (kombinovaná) | 15,8 kWh/100 km | 16,1 kWh/100 km |
Kombinovaný dojazd | 300 km | 450 km |
Maximálna povolená hmotnosť prívesu | 500 kg (brzdený aj nebrzdený) | 900 kg (brzdený) 750 kg (nebrzdený) |
Objem batožinového priestoru | 389 l | 389 l |
Renault Megane a jeho navigácia
Na úvod sa musím pozastaviť pri infotainmente Renault Megane E-Tech, pretože spoločne s Teslou pre mňa patrí medzi najlepšie. Nielenže je príjemne rýchly a absolútne neseká, ale využíva operačný systém Android so všetkými jeho výhodami.
To znamená, že sa môžem prihlásiť do svojho účtu a stiahnuť si akúkoľvek aplikáciu. A keďže vozidlo malo predinštalovanú eSIM, nemusel som kvôli internetu zapínať hostpot na smartfóne. Táto výhoda sa premietne aj do navigácie, predinštalovanou sú Google Mapy.
To so sebou prináša viacero výhod. V prvom rade mám k dispozícii navigáciu, ktorú pravidelne využívam aj v iných autách prostredncítvom Android Auto alebo Apple CarPlay. Mimochodom, tieto funkcionality sú v Megane tiež, fungujú bezdrôtovo. Mapy sú vždy aktuálne a keďže sú online, mám aj aktuálne informácie o premávke.
Navigácia je napojená na palubný počítač, takže nechýba ani plánovanie trasy s ohľadom na spotrebu a nabíjanie. To znamená, že pri zadaní cieľa vidím, koľko percent batérie mi ešte zostane. Tieto informácie rád využívam aj ja ako skúsenejší elektromobilista, no sú úplne skvelé pre tých začínajúcich.
Takže v konečnom dôsledku mi stačí zadať cieľovú destináciu a hneď vidím, koľko batérie mi zostane. V prípade Umagu to bolo hlboko v mínuse. To ale nijako nevadí, pretože stačí ťuknúť na tlačidlo “pridať zastávku” a Megane trasu naplánuje kompletne aj s nabíjaním. Viem si tu dokonca zvoliť aj konkrétnych poskytovateľov nabíjania, aby vyhľadával len nabíjačky od nich.
Odhad percenta nabitia v cieli vidím neustále, aj počas cesty, keďže sa v závislosti od štýlu jazdy môže meniť. Na tejto ceste do Chorvátska sa mi potvrdilo, že vie byť celkom presný. Avšak vždy počíta s trochu vyššou spotrebou, takže v konečnom dôsledku som v cieli mal vždy viac batérie ako auto odhadovalo na začiatku cesty. A to sa môže hodiť, no počítať by ste s tým zakaždým nemali. V každom prípade, ak vidíte, že vám dojazd nestačí, stačí ubrať plyn a rýchlosť regulovať v závislosti od aktuálneho odhadu.
Elektromobilom do Chorvátska: Vyrážame
V závislosti od dojazdu som si vytypoval 4 nabíjacie lokality, kde bolo možné nabíjať a pre konkrétnu som sa plánoval rozhodnúť po ceste, vzhľadom na aktuálny stav nabitia akumulátora. Išlo o lokality Pinkafeld, Graz, Maribor a Koper. Samozrejme, určite som sa neplánoval po ceste staviť na všetkých.
Bratislava – Graz | 253 km
Ako každý správny elektromobilista, z Bratislavy som vyrážal s plnou. Teda takmer – 98 %. Prvým cieľom bolo IONITY Graz vzdialené 253 km. Klimatizácia bola samozrejme zapnutá, počas cesty som využíval vždy maximálnu povolenú rýchlosť, teda väčšinou 130 km/h. V závislosti od premávky sa to nie vždy dalo dosiahnuť, no to je samozrejmé.
Do cieľa som dorazil s 20 % nabitia akumulátora a udávaným dojazdom 77 km, pričom auto na začiatku cesty odhadovalo 16 %. To vôbec neznie zle. Spotrebu som mal slušných 17,2 kWh / 100 km.
Tu sme dlho nabíjať nepotrebovali, zastavili sme sa len na WC a kúpili sme si chipsy, čo nám trvalo presne 10 minút. Rovnaký čas som teda nabíjal, aby som tento čas nejako využil. Najvyšší dosiahnutý výkon bol samozrejme hneď na začiatku nabíjania – 109 kW. Vyrážal som so 48 % batérie a dobitými 16 kWh energie.
Graz – Maribor | 58 km
Práve na IONITY Maribor sme mali naplánované prvé dlhšie nabíjanie. Podľa informácií z auta by sme na túto nabíjačku zašli bez nutnosti staviť sa v Grazi, no keď sme už zastavili, nebol dôvod nenabíjať. Trasa do Mariboru bola dlhá len 58 km.
Odhad auta v cieľovej destinácii bol 29 % nabitia akumulátora, dorazil som s 30 % a spotrebou 18,8 kWh / 100 km. Vozidlo ukazovalo dojazd 123 km. Počas nabíjania som dosiahol maximálny výkon na úrovni 122 kW a nabíjal som až do 91 %, čo trvalo 37 minút.
Maribor – Koper | 239 km
V Maribore som síce nabíjal možno trochu viac, ako bolo potrebné, pokojne som mohol odísť aj o 10 minút skôr. Avšak pôvodný plán bol zájsť až do cieľovej destinácie, ktorá bola vzdialená 270 km, takže dojazd by som potreboval. Potom som si uvedomil, že bude lepšie staviť sa na chvíľu ešte 30 km pred cieľom a nabiť tak, aby som sa v cieľovej destinácii o nabíjanie starať nemusel. Takže ďalšou zastávkou malo byť mestečko Koper vzdialené 30 km od cieľa.
Vyrážal som teda s akumulátorom nabitým na 91 % na trasu dlhú 239 km. Vozidlo odhadovalo príchod so 16 percentami, no ja som v cieli mal až 21 %. Hlavným dôvodom bolo časté spomalenie na diaľnici kvôli zhustenej premávke, čo sa pozitívne prejavilo na nižšej spotrebe. Dorazil som tak s 21 % a spotrebou 17 kWh / 100 km a udávaným dojazdom 91 km, ktorý by mi bohato stačil aj na príchod do 30 km vzdialeného konečného cieľa. Avšak nielenže sme chceli nabíjať, potrebovali sme sa zastaviť aj na WC. Tu sa teda auto nabíjalo 15 minút z 21 na 55 %.
Koper – Umag | 30 km
Do Umagu som dorazil so 49 percentami batérie, takže počas posledných 30 km si auto zobralo len 8 %. Trasu dlhú 580 km tak Megane zvládol s celkovou spotrebou 17,3 kWh / 100 km. Nabíjaním sme strávili hodinu aj 2 minúty.
Samozrejme, dalo sa ísť aj s menším počtom nabíjaní, no dôvody som popísal v riadkoch vyššie. V každom prípade, dve zastavenia na nabíjačke boli hlavne z dôvodu, že sme potrebovali ísť na WC. Reálne sme tak počas jazdy mali jedno dlhšie, 37-minútové nabíjanie, počas ktorého sme sa najedli.
Trasa | Vzdialenosť | Spotreba (kWh/100 km) | Využitá batéria | Nabíjanie |
---|---|---|---|---|
Bratislava - Graz | 253 km | 17,2 | 78 % | 10 min / 20 👉 48 % |
Graz - Maribor | 58 km | 18,8 | 18 % | 37 min / 18 👉 91 % |
Maribor - Koper | 239 km | 17,0 | 70 % | 15 min / 21 👉 55 % |
Nabíjanie v Chorvátsku
Ako môžete vidieť, počas tejto cesty som využil výlučne nabíjaciu sieť IONITY a v Chorvátsku som dokonca nemusel nabíjať vôbec, pretože na cestu späť som mal dostatočne nabité. Môžete zvoliť napríklad roaming od GreenWay alebo ZSE Drive. Ja odporúčam nabíjaciu sieť ELEN. Pre nabíjanie vám stačí len aplikácia, účet v nej a zadanie platobných údajov.
Keď som prvýkrát cestoval elektromobilom do Chorvátska, v rámci prvého roka bola sieť dotovaná štátom, čiže som mohol nabíjať úplne zadarmo. To už teraz možné nie je, ceny sa pre túto letnú sezónu dokonca zvýšili. Podrobnejšie sme sa téme venovali v článku Známa sieť nabíjacích staníc v Chorvátsku zvýšila ceny pre letnú sezónu.
Avšak stále sú k dispozícii niektoré AC lokality, ktoré je možné využívať bezplatne. Aplikácia mi napríklad ukázala, že jedna taká – AC nabíjací stĺpik s nutnosťou vlastného kábla sa nachádza aj v Umagu.
Nedá mi v súvislosti s týmto nespomenúť, že na AC nabíjačkách má Megane výhodu v podobe maximálneho nabíjacieho výkonu na úrovni až 22 kW, čo je dvakrát viac ako bežný štandard elektromobilov. To znamená, že do troch hodín máte plne nabité.