Ako sme už informovali koncom februára, pri príležitosti autosalónu v Ženeve sa uskutočnilo aj vyhlásenie populárnej európskej ankety Auto roka pre rok 2024, ktorú získala novinka Renault Scenic E-Tech Electric. Teraz sme mali možnosť ho vyskúšať medzi prvými počas testovacích jázd v španielskej Malage. Ako však napovedá titulok, s Európou ho nespája len zisk ocenenia Auto roka.
Na rozdiel od mnohých iných elektromobilov, vrátane koncernového bratranca Dacia Spring, je totiž drvivá väčšina jeho výroby sústredená v Európe. Zaujímavosťou je, že až 54 percent dielov sa vyrába vo Francúzsku (vrátane elektromotora), pri čom viac než polovica pochádza z okruhu 100 kilometrov od výrobnej haly v Douai. Renault tak podstatne skrátil dodávateľský reťazec, čo má za cieľ vyššiu efektivitu, nižšie náklady na prepravu vrátane časových rezerv, a najmä nižšiu environmentálnu záťaž. V Európe sa dokonca vyrába aj batéria, konkrétne v Poľsku (LG Chem).
Scenic opäť s titulom Auto roka
Nejde o prvý zisk titulu Auto roka pre Renault Scenic, ten totiž získala už v roku 1997 práve prvá generácia modelu, vtedy ešte pod názvom Megane Scenic.
Ten bol jedným z prvých kompaktných MPV na trhu, postupom času však tento koncept prešiel viacerými zmenami, a už minulá, štvrtá generácia Scenicu priniesla prvky crossoveru.
Nová, piata generácia Renault Scenic prešla po karosárskej stránke výraznými zmenami, kedy ju sám Renault komunikuje ako niečo medzi hatchbackom a SUV. Kompaktné rozmery (necelého 4,5 metra na dĺžku) však zostali zachované. Čo sa týka vzhľadu, nový dizajnový jazyk Renaultu s ostrými hranami pôsobí veľmi dospelo a vyvážene.
Totálna revolúcia prichádza po stránke pohonu. Tam nezostal kameň na kameni a hoci predchádzajúca generácia Scenicu vyrábaná do roku 2022 neponúkla ani len hybrid, tá nová prichádza ako čistý elektromobil.
Elektrický Renault Scenic E-Tech: Batéria a dojazd
Elektromotor umiestnený pod prednou kapotou poháňa prednú nápravu a dosahuje maximálny výkon 160 kW a krútiaci moment na úrovni 300 Nm. Spája sa vždy s akumulátorom s kapacitou 92 kWh (využiteľná kapacita 87 kWh), ktorá má poskytnúť vozidlu dojazd až 625 kilometrov podľa kombinovaného cyklu WLTP. Tento údaj aj svietil na displeji digitálneho prístrojového štítu na oboch testovaných vozidlách pri preberaní.
V prípade diaľničnej jazdy Renault hovorí o dojazde približne 350 kilometrov, ktorú považujeme za reálnu, na budíkoch nám svietil samostatný diaľničný dojazd cca. 340 kilometrov. Počas testu sme pri tempách do 100 km/h dosahovali priemernú spotrebu okolo 17 kWh / 100 km, jazda na diaľnici alebo dynamická ostrá jazda horskými serpentínami nad slnečnou Malagou znamenala spotrebu niečo medzi 22 až 24 kWh / 100 km.
Vozidlo ponúka štyri úrovne rekuperácie pohodlne ovládanej pádlami pod volantom, medzi jednotlivými úrovňami je však len malý rozdiel, a najmä v prípade najvyššej úrovne by sme privítali o čosi väčší rekuperačný výkon.
Do výroby je zaradená aj slabšia verzia s výkonom 125 kW a menšou 60 kWh batériou, na Slovensku sa jej však údajne nedočkáme. Tá je mimochodom na pomery elektromobilov veľmi ľahká, v základnej výbave má dosahovať pohotovostnú hmotnosť len 1 730 kg. S väčším 87 kWh akumulátorom, ktorý je o cca. 110 kg ťažší tak nový Scenic v závislosti od výbavy váži 1 840 až 1 890 kilogramov. To je stále solídna hodnota.
Elektromobil Renault Scenic len ako predokolka
Daňou za hmotnostnú optimalizáciu je napríklad absencia pohonu 4×4, ktorého sa údajne vôbec nedočkáme. Vďaka tomu ale môže byť dno batožinového priestoru s objemom 545 litrov umiestnené podstatne nižšie, pod jeho podlahou nájdeme ešte ďalší veľký odkladací priestor napríklad na nabíjacie káble.
Veľmi pekne spracovaný je interiér, zaujímavé bolo stredové čalúnenie sedadiel skladajúce sa z rôznych vzorov, ktoré sa líšili aj na dotyk. Všetky materiály, s ktorými vodič či posádka prichádzajú do kontaktu sú príjemné, mierne za nimi zaostáva čalúnenie stropnice. Priestor vo vozidle je na danú triedu nadštandardný, trochu prekvapí menej miesta na nohy pre spolujazdca (vodič má aj napriek pedálom viac miesta), vyšším postavám môže prekážať vystupujúca stredová konzola, ktorá má roh akurát v mieste kolena. Keby bola ešte o čosi dlhšia, dalo by sa o ňu pohodlne oprieť.
Už základný variant ponúka 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý už od prostrednej verzie Techno dopĺňa aj 12″ centrálny displej infotainmantu s navigáciou Open RLink založenou na službách Google. Oceňujeme možnosť vypnutia zvukovej výstrahy prekročenia rýchlosti len dvojitým stlačením fyzického tlačidla naľavo od volantu.
Výčitka z pohľadu ergonómie smeruje ku až štyrom podvolantovým prepínačom na pravej strane, čo sa už sme si vyskúšali na viacerých Renaultoch – podvolantové pádlo na prepínanie úrovne rekuperácie, volič smeru jazdy, páčka stieračov a ako bonus páčka na ovládanie rádia. Počas používania človek spravidla zavadí o ten ovládač, ktorý nechce. Takže napríklad pri preraďovaní z R do D sme si napríklad pravidelne púšťali stierače.
Inak sa vo vozidle nažíva veľmi príjemne na predných aj zadných sedadlách, tie sú taktiež pohodlné. Prekvapí mohutná lakťová opierka vzadu, ktorá svojim zjavom pripomína napríklad tú v Audi A8 spred niekoľkých rokov. Rovná podlaha v kabíne je už v prípade čistých elektromobilov samozrejmosťou.
Efektná a funkčná panoramatická strecha
Okrem digitálneho spätného zrkadla nás zaujalo aj panoramatické strešné okno s možnosťou zatemnenia. To sa dá spustiť v oboch smeroch (spredu aj zozadu), pri čom sa zatemňuje po jednotlivých priečnych segmentoch. Navyše nejde o obvyklé “stmavnutie”, ale sklo sa stane ako keby mliečnym. Čo to spraví so silným doobedným Slnkom, do ktorého sa normálne nedá ani pozrieť, si môžete všimnúť na fotografii. Slnko je tá jemná maličká svetlá bodka.
Test Renault Scenic E-Tech: Jazdné vlastnosti
Aj po stránke jazdných vlastností je nový Scenic na veľmi dobrej úrovni. Ťažká batéria v podlahe posúva ťažisko blízko k zemi, svetlá výška vozidla je len 145 milimetrov. To dovoľuje komfortné naladenie podvozku pri zachovaní dobrých jazdných vlastností bez bočných náklonov. Na testovaných 20″ kolesách (mimochodom s veľmi zaujímavým dizajnom) v kľukatých cestičkách v horách nad Malagou na ceste sedelo ako pribité.
Horšie to je s použitými pneumatikami Michelin E-Primacy, ktoré radi strácajú trakciu a často dochádza ku preklzom. Zaváhania sme však postrehli len v pozdĺžnom smere pri akcelerácii, v priečnom smere nevykazovali nedostatky.
Za dobré jazdné vlastnosti Scenic vďačí aj viacprvkovej zadnej náprave, ktorá však na rozdiel od väčších modelov (napr. Espace) nedisponuje natáčaním zadných kolies. To ale vôbec neprekáža, polomer otáčania menšieho Scenicu je len 10,9 metra.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 470 x 1 864 x 1 571 mm, rázvor 2 785 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 860 kg |
Celková hmotnosť | 2 441 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 100 kg brzdený |
Maximálny výkon elektromotora | 160 kW (218 k), pohon oboch náprav |
Krútiaci moment | 300 Nm |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 16,8 kWh / 100 km |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 625 km |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Kapacita batérie | 92 kWh (87 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 150 kW |
Objem batožinového priestoru | 545 l / 1 670 l |
Cena testovaného vozidla | 53 732 € |
Elektromobil Renault Scenic E-Tech: Cena a konkurencia
Renault Scenic E-Tech Electric je už v predpredaji dostupný aj na slovenskom trhu od polovice decembra minulého roka, hoci prvé vozidlá na Slovensko ešte nedorazili. Ceny začínajú na úrovni 43 900 € za verziu EVOLUTION. Na našom trhu bude dostupná výhradne verzia long range s 87 kWh batériou a 160 kW elektromotorom.
Je škoda, že aspoň v základnej verzii sa Scenic neobjaví aj s menšou 60 kWh baterkou. Dopyt je vysoký najmä po dostupných elektromobiloch, pri čom drvivá väčšina používateľov nejazdí denne 500-600 kilometrové trasy, a teda aj 60 kWh akumulátor by im (vďaka ešte nižšej spotrebe) bohato vystačil na týždeň bežného používania.
Nami testovaná najvyššia verzia Iconic štartuje na sume 49 700 eur a ponúka bohatú výbavu ako napríklad adaptívne LED svetlomety, navigáciu, či systém sledovania mŕtveho uhla. Táto verzia bola v prípade oboch nami testovaných vozidiel rozšírená ešte o panoramatické strešné okno, pack augmented vision (digitálne vnútorné spätné zrkadlo, 360-stupňový kamerový systém atď.) a koberčeky Premium, čo spolu s príplatkovými lakmi a dvojfarebným lakovaním posúva cenu testovaných vozidiel podľa slovenského cenníka na 53 732 eur.
Keďže ide o svojim spôsobom netradičný crossover medzi hatchbackom a SUV, nájsť mu priameho konkurenta je obtiažnejšie. Medzi kompaktnými SUV nachádzame napríklad Hyundai Kona, ktorý nedávno prešiel našim redakčným testom, alebo chystané modely Škoda Elroq a Peugeot e-3008. Svojim vzhľadom však Scenic určite zaujme aj klientelu prémiových značiek, kde nájdeme napríklad Mercedes-Benz EQA, ktorý sme okrem bežných disciplín otestovali aj na diaľnici do Prahy.
Galéria
Klady a zápory
✅
- Nadčasový dizajn
- Veľká baterka s dlhým dojazdom
- Relatívne nízka hmotnosť
- Praktický batožinový priestor s ďalším miestom pod podlahou
- Možnosť vypnúť zvukové výstrahy asistenčných systémov dvojitým stlačením tlačidla
- Presvedčivé jazdné vlastnosti
❌
- Nižší maximálny rekuperačný výkon
- Priveľa podvolantových ovládačov na pravej strane
- Použité pneumatiky so slabšou trakciou
- Absencia lacnejšej verzie so 60 kWh baterkou na Slovensku