Elektromobilita v nákladnej a hromadnej doprave má pomalší rozbeh než v prípade osobnej dopravy, už teraz však vykazuje obrovský potenciál. Na cestách sa objavujú prvé elektrické autobusy a elektrické kamióny a hoci si to zatiaľ množstvo firiem vôbec neuvedomuje, od zlomového momentu nás v Európe delí prakticky pár rokov.
Kde sa nachádzame dnes, a ako sa pripravujú poprední výrobcovia vozidiel? Na naše otázky o aktuálnej stratégii, dostupných modeloch, záruke a odporúčaniach pre firmy odpovedal p. Ondřej Kostelník, E-mob Director Renault Trucks CZ&SK.
Aká je stratégia vašej značky v oblasti elektrických autobusov/elektrických nákladných vozidiel?
V spoločnosti Renault Trucks sme si vedomí našej environmentálnej zodpovednosti, a preto sme si stanovili ambiciózne ciele predávať 50 % našich vozidiel v Európe s nulovými emisiami do roku 2030 a 100 % do roku 2040. Prechod na elektromobilitu vnímame ako súčasť širšej transformácie celého odvetvia a chceme byť oporou a partnerom pre zákazníkov, ktorý ich pripraví na budúcnosť. To zahŕňa komplexnú podporu a poradenstvo nielen pri výbere samotných elektrických vozidiel, ale aj pri ich nabíjaní, infraštruktúre, financovaní, údržbe či monitorovaní prevádzky prostredníctvom dát.
Mohli by ste v skratke predstaviť vašu ponuku elektrických nákladných vozidiel?
V súčasnosti ponúkame kompletný rad 100% elektrických vozidiel od 650 kg do 44 ton. Samozrejme, vozidlo je nakonfigurované na mieru tak, aby vyhovovalo jeho použitiu a potrebám zákazníka. Naša ponuka zahŕňa elektrický nákladný bicykel Kleuster Freegônes na doručenie na poslednú míľu, ľahké úžitkové vozidlo Master E-Tech so širokou škálou nadstavieb vhodných na mestskú distribúciu a koncové dodávky.
Ďalej sú to modely Renault Trucks D a D Wide E-Tech určené pre mestskú a prímestskú distribúciu tovaru, prepravu s regulovanou teplotou alebo zber komunálneho odpadu s celkovou hmotnosťou 16, 19 a 26 ton. Ťažké nákladné vozidlá Renault Trucks T a C E-Tech sú určené pre regionálnu dopravu a stavebníctvo s celkovou hmotnosťou až 44 ton. Ich sériová výroba sa začne v novembri tohto roka, ale tieto modely je možné už objednať.
S akou veľkou investíciou treba počítať pri elektrifikácii vozového parku pri nákladných vozidlách?
Kúpna cena elektromobilu je v dnešnej dobe stále vyššia ako cena dieselového vozidla. Rozdiel v nákladoch sa však počas životnosti vlastníctva vozidla dramaticky znižuje. Pri výpočte celkových nákladov na vlastníctvo (TCO) sa berie do úvahy viacero faktorov: kúpna cena, náklady na energiu, využitie, údržba a zostatková hodnota, financovanie a poistenie atď.
Vždy to závisí od konkrétnej situácie. Rozdiel oproti dieselovej verzii je v niektorých prípadoch iba 25%, v iných 100%. Okrem samotného vozidla je potrebné počítať aj s nákladmi spojenými s nabíjaním – stav lokálnej siete, model nabíjacej stanice, jej inštaláciu a pod.
Aké máte odporúčania pre budovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry v takýchto firmách?
Verejná nabíjacia infraštruktúra pre nákladné vozidlá v súčasnosti prakticky neexistuje. Preto je potrebné naplánovať nabíjanie vozidla u koncového zákazníka a na mieste, kde bude prevádzkované. Na základe analýzy infraštruktúry a vozového parku zákazníka sme schopní pripraviť ponuku najvhodnejšieho nabíjacieho systému s ohľadom na budúce požiadavky. Spolu s vozidlom vieme zákazníkovi dodať aj nabíjaciu stanicu. V spolupráci s našimi partnermi zabezpečíme realizáciu celého projektu vrátane inštalácie nabíjačiek a ich servisu.
Aké sú možnosti na financovanie elektrických nákladných vozidiel?
Okrem štandardných finančných produktov, ktoré sú rovnaké ako pri dieselových vozidlách, pripravujeme inovácie, ktoré zákazníkom uľahčia prechod na elektromobilitu. Konkrétne ide o Equipment as a service, dobre známe napríklad z leteckého priemyslu, ktoré predstavuje posun od produktu k službe a od CAPEX k OPEX.
Ako je to so zárukou a servisom elektrických nákladných vozidiel?
Našim zákazníkom ponúkame intenzívnu starostlivosť po dobu 8 rokov, aby sme zabezpečili maximálnu prevádzkyschopnosť a kontrolu nákladov. To zahŕňa okrem iného odborné poradenstvo týkajúce sa prevádzky a nabíjania, správy vozového parku, školenia vodičov atď. Ako výrobca vozidiel poskytujeme aj záruku na výkon batérie, kde minimálna úroveň energie zodpovedá 80% stavu novej batérie.
S čím všetkým firmám pomáhate v prípade, že chcú nasadiť elektrické nákladné autá?
Ako už bolo spomenuté, našou ambíciou je byť spoľahlivým partnerom pre našich zákazníkov pri dekarbonizácii ich vozového parku. V praxi to znamená pochopenie potrieb zákazníka, navrhnutie riešení, ktoré mu umožnia bezstarostný prechod na elektrické vozidlá, prípravu celkového plánu dekarbonizácie a jeho implementáciu v spolupráci s našimi partnermi. To znamená vytvorenie nabíjacej infraštruktúry, dodanie vhodného vozidla, zabezpečenie financovania, preškolenie vodičov, zabezpečenie maximálnej prevádzkyschopnosti a efektívnej prevádzky vozidla.
V čom je najväčší prínos prechodu na elektrické vozidlá pre firmy? Prečo by do toho vlastne mali investovať?
Mnohé spoločnosti už majú svoje vlastné ciele znižovania emisií a prechod na elektrické vozidlá im môže napomôcť tieto ciele splniť. Ďalšie spoločnosti budú motivované k tomuto kroku zvonku. Som presvedčený, že otázka neznie, či prejsť na elektromobilitu, ale kedy? Čím skôr sa spoločnosti začnú pripravovať na prechod, spúšťať pilotné projekty a prevádzkovať vozidlá, tým lepšie, pretože téma elektromobility je veľmi komplexná a časovo náročná. A to najmä ak ide o prechod väčších flotíl.
Je nevyhnutné zabezpečiť zdroje energie, energetické vstupy, nabíjaciu infraštruktúru atď. Spoločnosti s bezpečným prístupom k energii, efektívne elektrifikovaným vozovým parkom a skúsenosťami s jeho prevádzkou budú mať nepochybne konkurenčnú výhodu.
Aké sú vo všeobecnosti skúsenosti od vašich klientov?
Renault Trucks nie je v oblasti elektromobility žiadnym nováčikom, už viac ako desaťročie testujeme elektrické vozidlá s našimi partnerskými zákazníkmi v reálnej premávke, naše vozidlá už majú najazdené milióny kilometrov. Aby som vymenoval aspoň niektoré, spomeniem Coca-Colu, Carlsberg, Tesco a Kuehne+Nagel. Naše vozidlá sú v prevádzke aj v rámci mestských aglomerácií, napríklad v Prahe zbierajú komunálny odpad a vo Versailles a Barcelone zabezpečujú údržbu ciest a mestskej zelene. Spätná väzba od zákazníkov je veľmi dobrá. Vozidlá sa ľahko ovládajú, sú tiché a pohodlné.
Pre ktoré typy firiem sú už dnes dostupné plnohodnotné elektrické riešenia, a ktoré naopak musia ešte počkať?
Model Renault Trucks Master E-Tech je ideálnym riešením pre mestskú distribúciu, zatiaľ čo Renault Trucks D a D Wide E-Tech sú vhodné pre mestskú a prímestskú distribúciu, zber odpadu a údržbu miest. V novembri tohto roku spustíme sériovú výrobu ťažkých nákladných vozidiel Renault Trucks T a C E-Tech, vhodných pre regionálnu distribúciu a stavebný segment.
V roku 2025 plánujeme uviesť na trh ťahač s dojazdom viac ako 600 km, ktorý bude určený na diaľkovú dopravu. Firmám však odporúčam, aby neváhali a hľadali cestu k elektrifikácii už teraz. V Renault Trucks sme pripravení poskytnúť im komplexnú podporu a poradenstvo pri ich prechode na elektromobilitu.
eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.