Renault Zoe uzrel svetlo sveta už v roku 2012. Slovenskému trhu sa však veľmi dlho vyhýbal, a to až do 25. apríla tohto roku. Aktuálne je u nás dostupný v oboch verziách, tzn. s 22 aj 41 kWh batériou. My sme dostali pod ruky vyššiu verziu s označením Renault Zoe Z.E. 40 (41 kWh).
Skôr než pristúpime k samotnému testu, spomenieme pár zaujímavosti. Renault Zoe je najpredávanejším automobilom do zásuvky v Európe za rok 2016, keď sa ho predalo takmer 22 000 kusov. A tento rok sa mu darí ešte viac. Za všetko hovorí medziročný nárast o 44 %.
Vyrába sa vo francúzskej fabrike v meste Flins. Elektromotor R90, ktorý nájdeme aj v testovanom modeli, si Renault vyrába sám v továrni v Normandii. Jeho batériu vyvinul Renault v spolupráci so spoločnosťou LG Chem. Tá má v porovnaní s menšou 22 kWh batériou až dvojnásobnú energetickú hustotu, vďaka čomu ma takmer identické rozmery a hmotnosť ako pôvodná, o 19 kWh menšia batéria.
Karoséria
Elektromobil Renault Zoe má karosériu typu 5-dverový hatchback. Svojimi rozmermi 4 084 x 1 730 x 1 562 mm (dĺžka x šírka x výška), pri rázvore náprav 2 588 mm, sa radí medzi malé automobily triedy B (nižšia trieda).
Keďže je dizajn výsostne subjektívnou záležitosťou, spomenieme len, že návrhári Renaultu Zoe si dali záležať na detailoch. Taktiež sa nám zdá, že v skutočnosti vyzerá vozidlo lepšie ako na fotografiách a videách.
Interiér
Ak vám je interiér Renaultu Zoe povedomí, bude to tým, že sa moc nelíši od aktuálnej generácie modelu Clio. Nájdeme v ňom však niekoľko detailov, ktoré ho odlišujú od svojho “spaľovacieho” súrodenca, napríklad modro lakované plochy, či vzory plošných spojov na palubnej doske a sedačkách. Najpodstatnejšia zmena sa však udiala v rámci prístrojovej dosky vodiča.
Analógové budíky boli nahradené pomerne úzkym digitálnym displejom. Napriek tomu je dobre čitateľný a nájdeme na ňom všetky potrebné infomácie. V prípade intenzívnejšieho svetla si však musíte nastaviť jas manuálne. Displej (7″) samozrejme nemôže chýbať ani v strede palubnej dosky, ktorý slúži ako zobrazovacia jednotka infotainmentu. Trošku nešťastným riešením je oplastovanie stredového panela čiernym lesklým povrchom. Ten slúži ako lapač prachu a odtlačkov prstov.
Volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne. Uvítali by sme však väčší rozsah pozdĺžneho nastavenia. Prekvapením bola pre nás prítomnosť klasickej páky ručnej brzdy, keďže väčšina elektromobilov používa elektronické riešenie.
Použité plasty nie sú mäkčené, pôsobia však hodnotným dojmom, pričom žiadne nežiadúce vŕzganie sme nezaznamenali. Ergonómia ovládacích prvkov je na dobrej úrovni. Výhľadu z vozidla nemáme čo vytknúť.
Vnútorný priestor
Napriek tomu, že sa jedná o malý automobil, na predných sedadlách nás nič neobmedzovalo. Predné sedačky majú po vizuálnej stránke športový nádych, keďže opierka hlavy je súčasťou chrbtovej opierky. Pohodlie je solídne. Priestor na zadných sedadlách nás celkom milo prekvapil. A to najmä nad hlavou. Veď vzpriamene si tu bez problémov posedí priemerne vysoký muž (180 cm), čo nie je samozrejmosťou ani v prípade vozidiel vyšších tried.
Miesta na nohy je dostatok, avšak zasunutie chodidiel pod predné sedačky je pomerne problematické, keďže medzera medzi nimi a podlahou je nízka.
Odkladacie schránky
Odkladacích schránok nájdeme v Renaulte Zoe hneď niekoľko, tie však nie sú moc objemné. Väčší mobilný telefón nezmestíte ani do jednej z nich. Rovnaký problém je s objemnejšou fľašou, ktorú nevopcháte do úložného priestoru vo dverách. Menšie veci však budete mať pekne po ruke.
Batožinový priestor
Základný objem batožinového priestoru je pomerne vysoko nadštandardný. Má 338 litrov. Pre porovnanie, súrodenecké Clio má 300 litrov. Po sklopení zadných nedelených sedadiel narastie na 1 225 l. Rovnú podlahu však nečakajte. A to hlavne z dôvodu hlbšieho kufra. Pod koberčekom kufra nájdeme už len sadu na lepenie pneumatík.
Odhlučnenie interiéru
Elektrický pohon sa vo všeobecnosti vyznačuje tichou prevádzkou. Nie je tomu inak ani v prípade Renaultu Zoe. Zrejme z tohto dôvodu sa konštruktéri moc nevenovali odhlučneniu kabíny. Pri vyšších rýchlostiach, predovšetkým pri diaľničnej rýchlosti, je celkom značne počuť aerodynamický hluk, keďže Zoe nemá zrovna najaerodynamickejšiu karosériu.
Do kabíny sa taktiež prenášajú vzruchy od podvozka. O (ne)kvalite našich ciest tak budete pravidelne informovaní. Treba však povedať, že spomínaný hluk je počuť aj vďaka tomu, že ho neprehlušuje zvuk spaľovacieho motora. Každopádne to nie je nič, čo by vám výraznejšie znepríjemnilo jazdu.
Infotainment
Ako sme už spomínali, v kabíne nájdeme dva displeje. Jeden slúži ako prístrojový panel, druhý ako zobrazovacia jednotka infotainment systému. Digitálny prístrojový panel vás okrem štandardných údajov (rýchlosť, kapacita batérie a pod.), informuje o aktuálnom využívanie energie. A to prostredníctvom grafiky, pričom máte na výber z troch režimov zobrazenia. V reálnom čase tak viete, či energiu spotrebúvate, alebo rekuperujete. Rovnako tak vám ukazuje mieru spotreby. V prípade prijateľného “eco odberu” je grafika zelená, pri vyššej spotrebe spôsobenej ťažšou nohou sa zmení na oranžovú.
Displej infotainmentu má 7 palcov, pričom jeho rozlíšenie zaostáva za aktuálnymi trendmi. Podobné je to aj s reakciami na dotyk. Na druhej strane vám to jeho využívanie nijako výrazne neskomplikuje. Menu je jednoduché a prehľadné, takže vás nečaká žiadne maturovanie ani pri prvotnom zoznamovaní sa so systémom.
Navigačný systém vie vyhľadať najbližšie nabíjacie stanice v okolí aktuálnej polohy vozidla, ako aj v okolí zadaného miesta. V prípade nízkej kapacity batérie, vás systém vyzve, aby ste navštívili nabijaci stanicu, pričom vám zobrazí 3 najbližšie. Na vybranú stanicu potom stačí “kliknúť” a tá sa prenesie do navigácie.
K dipozícii je aj tzv. Driving Eco mód, ktorý vás informuje o efektivite a ekologickosti jazdy. Dokáže vyhodnotiť “predvídanie”, čo je vyjadrenie úrovne efektivity jazdy. Tu je možné zvyšovať maximálnym využitím aktuálnej energie vozidla. Tzn., že napr. v prípade blížiacej sa zákruty či križovatky nezačnete brzdiť tesne pred ňou, ale už skôr pustíte plynový pedál a na dané miesto “doplachtíte” zotrvačnosť. Driving Eco mód taktiež vyhodnocuje “rýchlosť jazdy”, pričom tú zohľadňuje z hľadiska jej optimalizácie smerom ku spotrebe energie. Týmto spôsobom vás palubný systém učí jazdiť ekologicky, a teda hospodárne.
Čitateľnosť oboch displejov je dobrá aj pri ostrom slnečnom žiarení. Jas displeja pred vodičom však treba nastaviť manuálne pomocou kruhového potenciometra.
V rámci infotainmentu je možné nastaviť, kedy sa začne váš elektromobil nabíjať. Môžete tak učiniť na nočné hodiny, kedy je cena za odber prúdu nižšia zhruba o tretinu. Taktiež je možné nastaviť čas spustenia klimatizácie či vykurovania. Usadať tak môžete do vopred pripraveného vozidla.
Takéto nastavenia je možné uskutočniť aj na diaľku prostredníctvom mobilnej či PC aplikácie My Z.E. Inter@ctive (zdarma na 1 rok). O zostávajúcom čase nabíjania zas dokáže informovať aplikácia My Z.E. Connect (zdarma na 3 roky).
Výbava a záruka
Renault Zoe Z.E. 40 sa ponúka v dvoch úrovniach výbavy, a to štandardnej “Life” a príplatkovej “Intens” (+ 2 000 €). Celkovo je výbava pomerne bohatá, zamrzí však, že LED-ky sú dostupné len pre denné svietenie. Kompletná vybavenie vozidla aj s porovnaním oboch stupňov výbav nájdete na tomto odkaze.
Renault poskytuje na Zoe 5-ročnú záruku s obmedzením 100 000 km. Na batériu sa vzťahuje špeciálna 7-ročná záruka. Ak vám počas týchto siedmych rokov klesne kapacita batérie pod 66 %, batéria bude bezplatne vymenená.
Tento článok je rozdelený na niekoľko častí:
- Časť 1: Karoséria, interiér a výbava
- Časť 2: Pohon, spotreba a dojazd
- Časť 3: Nabíjanie, konkurencia a hodnotenie
- Časť 4: Špecifikácie a galéria
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom