Nabíjanie
Renault Zoe je vybavený nabíjacím portom Type 2 (Mennekes), čo naznačuje, že nepodporuje priame “rýchlonabíjanie” prostredníctvom jednosmerného prúdu (DC). Tento pomerne výrazný nedostatok však kompenzuje netradične výkonnou palubnou nabíjačkou. Celý interný nabíjací systém označuje Renault ako CaméléonTM, ktorý dokáže plnohodnotne využiť výkon obyčajnej 1-fázovej domácej zásuvky či 3-fázovej AC nabíjacej stanice s výkonom 22 kW, ktorých máme na Slovensku pomerne veľa.
Dobre informovaný elektromobilisti vedia, že Zoe existuje aj vo verzii Q90, ktorá podporuje AC nabíjanie s výkonom až 43 kW. Na Slovenskom trhu však je dostupná spomínaná 22 kW verzia s označením R90 (podľa motora). Na základe dotazu nášho čitateľa sme položili slovenskému importérovi značky otázku, prečo nie je u nás dostupná verzia Q90 so 43 kW palubnou nabíjačkou. Tu je odpoveď:
“R90 má lepšie vlastnosti pri pomalom nabíjaní. Nabíja sa rýchlejšie ako motor Q90. Pokrytie 22 kW AC nabíjacími stanicami je omnoho väčšie ako v prípade 43 kW. Tých je na Slovensku len pár. V neposledom rade to je aj ekonomické rozhodnutie. Motor Q90 je o cca 3000 € drahší.”
Rýchlosť nabíjania
My sme nabíjali Renault Zoe na nabíjacej stanici, ktorá dokázala využiť podporu 22 kW palubnej nabíjačky naplno. Za 29 minút nabíjania nám nabilo batériu o 10 kWh. To by znamenalo., že 41 kWh batériu je možné nabiť 22 kW AC nabíjačkou za cca 2 hodiny. Kvôli ochrane batérie sa však nabíjanie väčšinou po prekročení 80 % kapacity spomalí. Takže nabitie na 100 % trvá nepomerne dlhšie. Treba si však uvedomiť, že v podstate nikdy nenabíjate úplne vybitú batériu a že väčšinou nepotrebujete mať batériu nabitú na 100 %. Takže čas strávený na nabíjacej stanice je v drvivej väčšine prípadov kratší. Veľmi podstatný je aj fakt, že vozidlo tohto typu málokedy potrebujete nabíjať mimo domova.
Pre úplnosť dodávame informácie o rýchlosti nabíjania aj od samotného výrobcu:
- Jednofázový prúd: 3,7 kW (16A – domáca zásuvka) – 15h; 7,4 kW (32A) – 7h 25min
- Trojfázový prúd: 11 kW (16A) – 4h 30min; 22 kW (32A) – 2h 40min
Asi najlepším riešením domáceho nabíjania je zriadenie 3-fázovej 16A zásuvky. Je to pomerne jednoduché a lacné, pričom plné nabitie batérie trvá len 4 a pol hodiny. Máte tak istotu, že ráno nájdete vždy plne nabité vozidlo. Postačujúce je určite aj zriadenie 1-fázovej 32A zásuvky či wallboxu. Čo sa vám viac oplatí, záleží aj od vašej elektroinštalácie.
Nabíjacia výbava
K vozidlu dostanete v štandarde kábel “type 2 – type 2” pre pripojenie vozidla na domácu 3-fázovú 5-kolíkovú zásuvku (400V) alebo do verejnej nabíjacej stanice. Nabíjacie stanice sú však v drvivej väčšine vybavené takýmto káblom.
Ak však chcete nabíjať vozidlo aj z bežnej 1-fázovej zásuvky, treba si doobjednať špeciálny kábel s aktívnou elektronikou za 500 €.
Vyhľadávanie nabíjacích staníc
Navigačný systém Renaultu Zoe vie vyhľadať najbližšie nabíjacie stanice v okolí aktuálnej polohy vozidla, ako aj v okolí zadaného miesta. V prípade nízkej kapacity batérie vás systém vyzve, aby ste navštívili nabijaci stanicu, pričom vám zobrazí 3 najbližšie. Na vybranú stanicu potom stačí “kliknúť” a tá sa prenesie do navigácie.
Rekuperácia
Veľmi cenným zdrojom energie je rekuperačný systém vozidla. Ten pracuje v prípade Renaultu Zoe veľmi dobre. To sme zistili najmä ku koncu nášho testovania, kedy sme mali problém vybiť batériu. Keď sme sa už začínali približovať k nulovej hodnote, stačilo pár pribrzdení či zjazd z kopca a opäť nám naskočili v rámci ostatkového dojazdu kilometre navyše.
Úroveň rekuperácie nemožno nastavovať, avšak továrenské nastavenie sa nám zdá ideálne. Pri popúšťaní akcelerátora je cítiť len jemné pribrzďovanie motorom, na ktoré si po chvíli zvyknete, pričom s ním dokážete operovať pri “plachtení” za čo najefektívnejšou prevádzkou.
Konkurencia
Najväčšími konkurentmi Renaultu Zoe Z.E. 40 na slovenskom trhu sú Hyundai Ioniq Electric, BMW i3 a Volkswagen e-Golf. Z hľadiska dojazdu nedokáže Renaultu Zoe konkurovať ani jedno spomínané vozidlo. Tie majú normovaný dojazd nižší minimálne o 25 %. Konkurenti však disponujú vyšším výkonom, bohatejšou výbavou a hodnotnejším interiérom. Ioniq a e-Golf ponúkajú aj viac priestoru a lepší komfort. BMW i3 zas dominuje jazdnými vlastnosťami a menévrovateľnosťou v meste. Všetci konkurenti sú však v základe o cca 4 000 až 5 500 € drahší.
- Typ pohonu: Elektrický
- Kapacita batérie: 33 kWh
- Dojazd: 300 km (NEDC)
- Výkon: 125 kW
- Cena: 38 950 €
- Štátna dotácia: 8 000 €
- Typ pohonu: elektrický
- Kapacita batérie: 35,8 kWh
- Dojazd: 300 km (NEDC)
- Výkon: 100 kW, 290 Nm
- Cena: od 32 980 €
- Štátna dotácia: 5 000 €
Záverečné hodnotenie
Renault Zoe Z.E. 40 je vydareným elektromobilom, ktorý vyniká najmä pomerom ceny a dojazdu. Veď v rámci mestskej a prímestskej premávky sa nám podarilo najazdiť vyše 350 km na jedno nabitie. Niet preto divu, že je najpredávanejším európskym automobilom do zásuvky za minulý rok. Škoda len, že pri diaľničnej rýchlosti klesne dojazd zhruba na polovicu.
Zoe však nie je len o dojazde. Ponúka slušnú agilitu a riadenie, pričom sa pri prejazde zákrut zbytočne nenakláňa. Podvozok však nedokáže úplne presvedčivo “žehliť” nerovnosti našich slávnych ciest. Vzhľadom na svoju triedu ponúka dostatok priestoru v kabíne, ako aj kufri.
Zaujímavou kapitolou je nabíjanie Renaultu Zoe. Ten totiž prekvapivo nepodporuje priame rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom. Na druhej strane disponuje vysokovýkonnou 22 kW palubnou nabíjačkou, ktorá tento handicap do značnej miery kompenzuje. Renault Zoe je však určený hlavne do metskej a prímestskej premávky, v rámci ktorej je podpora rýchlonabíjania v podstate irelevantná.
Celkovo tak môžeme Renault Zoe odporučiť a zároveň ho pasovať za slovenského šampióna v pomere cena/dojazd. Po tejto stránke totiž na našom trhu nenájdeme lepší elektromobil.
+ Dojazd mimo diaľnice
+ Slušná agilita
+ Výkonná palubná nabíjačka
+ Presné riadenie
+ Slušný vnútorný priestor a kufor
+ Pomer ceny a dojazdu
Tento článok je rozdelený na niekoľko častí:
- Časť 1: Karoséria, interiér a výbava
- Časť 2: Pohon, spotreba a dojazd
- Časť 3: Nabíjanie, konkurencia a hodnotenie
- Časť 4: Špecifikácie a galéria
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom