Toyota odkladá výstavbu svojho nového závodu na batérie pre elektromobily v japonskej Fukuoke. Práve tam sa mali od roku 2028 vyrábať nové „High Performance“ lítiovo-iónové batérie s dojazdom cez 1 000 kilometrov a rýchlym 20-minútovým nabíjaním. Ako tomu už býva zvykom, predstava bola dosť nadhodnotená a zistili, že to tak skoro nepôjde, informuje Electrek.
Výroba sa tak oneskorí, rovnako ako príchod týchto technicky ambicióznych batérií na trh. Automobilka ešte minulý mesiac odkúpila pozemok s rozlohou 280-tisíc m², no podľa japonského denníka Asahi Shimbun už teraz pozastavila na ňom stavebné práce. Prezident Toyoty, Koji Sato, má osobne informovať miestne úrady o dôvodoch rozhodnutia. Tými sú najmä vyššie náklady na výstavbu a nižší záujem o elektromobily, ako pôvodne globálne očakávali.
Mohlo by vás zaujímať:
- Automobily značky Ssangyong menia identitu. Po novom sa budú volať KGM
- Mitsubishi Outlander PHEV s DC nabíjaním a solídnym dojazdom dorazil na Slovensko
- Praha postavila desiatky nových nabíjacích staníc pre elektromobily. Nachádzajú sa v rezidenčných oblastiach
Toyota pritom len pred dvoma rokmi predstavila plán vývoja troch typov batérií novej generácie, ktoré majú zmeniť elektromobilitu ako takú, a výrazne pomôcť predajom spoločnosti. Prvou mala byť „Performance“ batéria s dojazdom do 800 km a nabíjaním z 10 % na 80 % za 20 minút, plánovaná na rok 2026. O rok neskôr mala prísť lacnejšia LFP batéria „Popularization“ s dojazdom 600 km. Vrcholom portfólia mala byť práve spomínaná „High Performance“ batéria, ktorá sľubovala dojazd na jedno nabitie až 1 000 kilometrov.
Čo na to ostatné firmy?
Medzitým konkurencia nespí. Čínske BYD s vlastnou výrobou batérií úspešne predbehlo Teslu v predajoch a ponúka cenovo dostupné elektromobily so ziskom. Toyota tak riskuje, že ďalšie odklady ešte viac prehĺbia jej odstup od konkurentov v prechode na elektromobilitu.


Aj keď Toyota v USA dokončuje iný závod za 14 miliárd dolárov, kde začne už čoskoro dodávať batérie pre hybridy, zdržanie v Japonsku je varovným signálom. Okrem iného hovorí aj o tom, že automobilka stále váha, ako rýchlo a odhodlane sa pustiť do sveta plne elektrických áut, pričom stále nemá model, ktorý by dokázal zaujať širokú verejnosť.