Akumulátorová batéria – svätý grál elektromobility, ktorý rozhoduje o jej úspechu, či neúspechu. Najväčšia pozornosť odporcov aj zástancov elektromobility sa púta práve k tejto časti vozidiel poháňaných elektrickým motorom. Jej vlastnosti sú limitujúcim prvkom ako pre dojazd, tak aj pre jazdné vlastnosti vozidiel, pretože elektromobily sú zväčša o podstatných pár stoviek kíl ťažšie ako ich súrodenci so spaľovacím motorom.
Nový typ batérie má fantastickú energetickú hustotu, dosahujúcu hodnotu 560 Wh/kg! Bonusom by mala byť aj vysoká životnosť.
Samozrejme, rôzne spoločnosti sa venujú aj zdokonaľovaniu a zefektívňovaniu samotného pohonného reťazca, ale na vývoj akumulátorových batérií sa sústreďuje enormná kapacita nielen spoločností vyrábajúcich vozidlá, ale aj vedeckých inštitúcií.
Najnovšie sa objavila veľmi pozitívna správa, pochádzajúca z Helmholtz Institute Ulm (HIU) z Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Vedci tamojšieho inštitútu totiž oznámili, že sa im podarilo vyvinúť nový typ lítiovo-kovovej akumulátorovej batérie, ktorá je mimoriadne stabilná a bezpečná. Pritom ale má fantastickú energetickú hustotu, dosahujúcu hodnotu 560 Wh/kg! Len na porovnanie, mimoriadne bezpečné batérie typu LiFePo4 majú energetickú hustotu 90 až 160 Wh/kg, menej stabilné ale rozšírenejšie lítiovo-iónové batérie dosahujú od 50 do 260 Wh/kg.
A v čom tkvie „kúzlo“, vďaka ktorému by mohlo ísť o prevratnú novinku posúvajúcu elektromobilitu výrazne dopredu? V prvom rade je to nová katóda. Tá je vrstvená a bohatá na nikel (NCM88), pričom obsahuje minimum kobaltu a je schopná skladovať vysoké množstvo energie. Ak by sa však používal bežný elektrolyt LP30, ktorý spôsobuje postupnú degradáciu katód, to by bolo málo. Preto bolo potrebné namiešať správny „lekvár dlhovekosti“. A tým je nový neprchavý, ťažko horľavý dvojioniónový kvapalný elektrolyt (ILE).
„S pomocou ILE možno výrazne obmedziť štrukturálne modifikácie katódy bohatej na nikel,” hovorí Dr. Guk-Tae Kim zo skupiny Electrochemistry for Batteries Group z HIU.
Zdroj: KIT a HIU