MojElektromobil

Jedna z najväčších automobiliek sveta Volkswagen je na kritickej križovatke. Pandémiu zvláda dobre, no automobilový kolos musí začať masívne vyrábať e-vozidlá s kvalitným softvérom. Výkonný riaditeľ Herbert Diess hovorí, že nechce skončiť ako Nokia a že o vozidlách musia začať rozmýšlať ako o počítačoch na kolesách.

Koncern pripravuje celú radu modelov od podlahy vyvíjaných ako elektrické vozidlá s označením ID. Model ID.3, pripravovaný crossover ID.4 a ďalšie modely ako aj modely iných značiek z koncernu majú transformovať celý koncern na svetového lídra v oblasti elektromobilov a zároveň odvrátiť osud spoločnosti Nokia, keď sa pred rokmi nestihla prispôsobiť globálnym trendom. VW Group má obrovské výrobné kapacity, ale málo kapacít pre vývoj kvalitného softvéru. ID.3 (náš test) mal komplikácie s nedokončeným softvérom.

“Nokia je dobrým príkladom toho, že keď nie ste dosť rýchli (v transformácii), neprežijete. Vždy našim zamestnancom spomínam príklad Nokie.” povedal šéf koncernu pre portál Bloomberg v sídle VW vo Wolfsburgu.

Každý premýšľa o tom, kedy skončí pandémia, no v dlhodobom horizonte je zmena klímy najväčšou hrozbou pre ľudstvo. Aj počas pandémie bol väčší tlak na výrobu elektromobilov a na klimatickú zmenu. Volkswagen myslí na obidve krízy – na pandémiu aj na tú klimatickú.

volkswagen id.4
Volkswagen ID.4 (Zdroj: VW)

Elektrifikácia a “softvérizácia”

Volkswagen, ako aj iní výrobcovia automobilov, čelia v najbližsích rokoch dvom obrovským výzvam. Jedna z nich je elektrifikácia pohonných jednotiek. Volkswagen sa na elektrickú budúcnosť pripravuje rýchlym navyšovaním výroby batérií, transformáciou celých fabrík na výrobu elektromobilov a tiež školením svojich zamestnancov.

Druhou obrovskou výzvou pre výrobcov je vývoj kvalitného a spoľahlivého softvéru v každom vozidle. Automobil 21.storočia musí byť chápaný ako “počítač na kolesách”, ktorý dokáže spracovávať obrovské množstvá dát a následne z nich vyvíjať umelú inteligenciu. To dnes asi najlepšie zvláda americká Tesla a iné automobilky narážajú na problémy v tejto oblasti.

Autonómny softvér Tesla FSD Beta (Zdroj: Teslarati)
Autonómny softvér Tesla FSD Beta (Zdroj: Teslarati)

Tesla ťahá túto transformáciu

Herbert Diess pre Bloomberg hovorí, že VW potrebuje vlastný operačný systém. Chce, aby  vyrábané vozidlá VW boli bezpečné, pripojiteľné na cloud, a aby sa inteligencia z cloudu mohla dať dostať do vozidiel.

Tesla je podľa Diessa pre Volkswagen veľmi dôležitým konkurentom a ťahá celú túto transformáciu auto priemyslu. Je roky popredu vo vývoji softvéru a umelej inteligencie, ako aj vo výrobe a vývoji elektrického pohonu. Rýchlosť, akou Tesla zvyšuje výrobné kapacity, naznačuje, že jej nebude trvať príliš dlho, kým aj v tomto aspekte dobehne VW. V tomto roku by mala Tesla dodať 500 000 vozidiel a v budúcom roku až 1 milión vozidiel.

Herbert Diess má dobrý priateľský vzťah s Elonom Muskom a hovorí, že Musk je vďaka jeho programátorskej minulosti (Zip2, PayPal) zbehlejší vo vývoji softvéru. Vozidlo sa v budúcnosti musí stať doslova internetovým zariadením na kolesách.

Pandémia narušila investičné plány koncernu a podľa Diessa sa viac peňazí naleje do softvéru, autonómnych systémov a do elektrifikácie. V rokoch 2024-2025 bude koncern dobre pripravený na elektrifikovanú autonómnu dopravu vďaka dnešným rozhodnutiam.

Herbert Diess a Elon Musk testujú Volkswagen ID.3 (Zdroj: H. Diess/LinkedIn)
Herbert Diess a Elon Musk testujú Volkswagen ID.3 (Zdroj: H. Diess/LinkedIn)

Ovplyvní víťaz amerických volieb stratégiu VW?

Dnes už vieme, že novým americkým prezidentom bude Joe Biden. Herbert Diess hovorí, že volebný program Demokratickej strany v úrade bude viac súladiť s globálnou stratégiou VW v porovnaní s Trumpom. Pre VW je prioritou boj so zmenou klímy a elektrifikácia.

Dodáva však, že za posledné roky si VW vybudoval dôveryhodný vzťah s prezidentom Trumpom a jeho vládou. Tento vzťah sa týkal hlavne veľkých investícií a vytvárania pracovných miest VW v USA.

 

9. novembra 2020
Zdroj: Automotive News Europe

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+