Po boku postupne rastúceho počtu elektromobilov na cestách sa pozornosť čoraz aktívnejšie upriamuje na problematiku batérií. Základom je hľadanie čo najlepšieho riešenia ako zúžitkovať batérie, ktorých stav už nie je tak celkom ideálny pre ďalšie využívanie v elektromobile. Inak povedané, využiteľná kapacita batérie klesla na takú úroveň, čo už majiteľ vozidla pociťuje na dojazde. Rovnako tak sa trh pripravuje na situácie, kedy batéria takpovediac prežila vozidlo a ešte by ju bolo možné využívať.
Klasickým riešením, ktoré sa pri batériách spomína najčastejšie, je recyklácia. Táto možnosť predstavuje konečné riešenie, kedy sa pôvodná batéria efektívne zlikviduje a pritom sa z nej získajú základné zložky, ktoré sú ďalej využívané vo výrobe. Ešte predtým, než sa pristúpi k recyklácii je však veľkú časť opotrebených či vyradených batérií z elektrických vozidiel možné nasadiť na takzvané druhotné využitie.
Z prevádzky sa napríklad vyradia batérie, ktoré majú menej ako 70 alebo 80 % kapacity. Myšlienka, ktorá už funguje aj v praxi, je teda jednoduchá. Pristúpiť k recyklácii takýchto batérií ešte nie je nevyhnutné, a po kontrole a relatívne drobných úpravách môžu byť využité napríklad ako statické úložiská elektrickej energie.
Na Slovensku sa touto problematikou aktívne zaoberá spoločnosť ZTS Výskum a Vývoj, no zo zahraničia už môžeme poznať viacero projektov tohto druhu, napríklad aj futbalový štadión Ajaxu Amsterdam so 148 akumulátormi z elektromobilov Nissan Leaf.
V celom segmente druhotného využitia batérií je kľúčový vstupný proces, kedy dochádza k diagnostike “zdravotného stavu” batérie, aby sa overilo, či skutočne má potenciál pre ďalšie využívanie. A to z praktického aj ekonomického pohľadu. Špecializované spoločnosti musia byť schopné analyzovať veľký počet batérií, ktoré sú pri elektromobiloch zložené z tisícok samostatných článkov, preto je dôležité, aby to prebehlo automatizovane.
Ako informuje portál AZOCleantech, jeden z automatizovaných systémov na kontrolu stavu batérií na úrovni jednotlivých článkov, vrátane ich následného roztriedenia do rôznych kategórií, bol nedávno vyvinutý v Spojenom kráľovstve. S vývojom sa začalo v roku 2021 a dnes už má byť pripravený plne funkčný prototyp.
Očakávania sú pomerne vysoké. Zástupca spoločnosti Aceleron, ktorá sa na projekte podieľa, uvádza, že batérie vyradené z elektromobilov majú podľa odhadov stále viac ako polovicu článkov so životnosťou vyššou ako 80%. Práve tieto články je ďalej možné využívať v spomínanom druhotnom reťazci.
Automatizovaný systém ich bude schopný veľmi efektívne identifikovať, čím sa zabráni predčasnej recyklácii, čo prináša veľký potenciál pre maximalizovanie využitia surových materiálov. Vhodné batériové články teda budú opätovne využité, a až v momente, kedy ich stav nebude vhodný ani pre statické úložiská energie dôjde k ich recyklácii. Vývoj podobných robotov je hlavným kúskom skladačky, ktorý otvára dvere pre rozšírenie druhotného využívania batérií.