Päť najväčších ropných a plynárenských spoločností na svete míňa každý rok stovky miliónov dolárov na účely lobbingu, ktorého cieľom je kontrola, oneskorenie alebo zastavenie záväzkov politikov v boji proti klimatickým zmenám. Spôsobuje to problémy vládam, ktoré sa snažia presadiť zákony v súvislosti s Parížsku dohodou, nevyhnutné na splnenie cieľov v oblasti globálneho otepľovania.
195 miliónov na lobbing
Tieto spoločnosti samozrejme odmietajú priznať tieto výdavky. Minulý týždeň však report spoločnosti InfluenceMap zverejnil záznamy o týchto aktivitách, ku ktorým prišla intenzívnym prieskumom.
Spoločnosť British Petroleum má najvyššie výdavky na tento lobbing, a to konkrétne 53 miliónov dolárov ročne, za ktorou nasleduje Shell so 49 miliónmi a ExxonMobil so 41 miliónmi. Firmy Chevron a Total ”investujú” každý rok približne 29 miliónov dolárov.
InfluenceMap uvádza, že časť výdavkov z lobbingu smeruje k sofistikovanej snahe zapojiť politikov a širokú verejnosť do agendy, ktoré by mohli podporiť využívanie fosílnych palív. Nedávnym príkladom sú aj príspevky British Petroleum na sociálnych sieťach a komunikačných kanáloch, ktoré zobrazujú klimatickú krízu ako „dvojsečnú“ energetickú výzvu.
Neprichádzajú s riešeniami
Dokopy týchto päť spoločností míňa 195 miliónov dolárov ročne na spomínané aktivity. Najčastejšie používané taktiky poukazujú na veľmi nízku uhlíkovú stopu spojenú s ich činnosťami, prezentujú sa ako experti na klimatické zmeny a síce uznávajú klimatické problémy, avšak neprichádzajú s riešeniami.
V správe sa uvádza, že ich kampane zavádzajú verejnosť, pretože naďalej rozširujú svoje ťažopné aktivity a len 3% ich výdavkov smeruje na ekologické projekty.
Shell aj Chevron odmietli výsledky tejto správy komentovať a zdôraznili svoje záväzky so znížením emisií skleníkových plynov a riešením klimatických zmien.