ROZHOVOR | V zime zachraňujem desiatku spaľovákov mesačne. Elektromobil mi naštartuje vždy

V rámci portálu MôjElektromobil.sk sa venujeme aj rozhovorom s majiteľmi elektromobilov, pretože tí najlepšie vedia triezvym pohľadom zhodnotiť aký je každodenný život s elektromobilom. Za ostatné roky sme publikovali množstvo skutočne zaujímavých rozhovorov s majiteľmi rôznorodých elektrických vozidiel, a naďalej v tom budeme pokračovať.

Na naše otázky v závere roka 2021 odpovedal aj Ing. Radovan Burkovič z webu Život na zeleno, ktorý má bohaté skúsenosti s elektromobilmi, fotovoltaikou a obnoviteľnými energiami. Patrí medzi členov Asociácie elektromobilového priemyslu ASEP, Českej fotovoltaickej asociácie či združenia Rekola.

Súčasne ide o hrdého majiteľa dvoch elektromobilov Peugeot iOn. Z toho všetkého je jasné, že elektromobilita mu je skutočne blízka. Jeho príbeh nie je úplne klasickým, a práve preto je obzvlášť zaujímavý. Rozhovor prináša aj unikátny pohľad na stav elektromobility v Čechách.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil?

Začali sme z prostredia panelákového bytu na 80-tisícovom sídlisku v Ostrave-Porube hľadaním pozemku v prírode na okraji mesta, kde by bolo čo najmenej domov a napriek tomu by sme neboli na samote. To sa nám poradilo, paradoxne vďaka ukončeniu stavebnej uzávery v susednej Ostrave-Plesné. Do tej doby to bolo rezervné územie so zásobami vody pro Ostravu. Ľudia tu začali predávať svoje záhrady a políčka za domami.

Dnes, po 21 rokoch, okolo nás už stojí niekoľko ďalších domov a staršie sa rekonštruovali a zväčšili, ale stále máme 70 metrov pešky do Velkého porubského lesa. Chceli sme bývať nízkoenergeticky, a tak sme sa už v roku 1998 rozhodli pre panelovú drevostavbu systému JANSE drevodomy. S rastúcimi cenami energií sme sa zamýšľali, čo s tým.

Nakoniec v roku 2009 padla voľba na fotovoltaickú elektráreň na južnej streche domu 3,6 kWp v rámci Zeleného bonusu s prednostnou spotrebou v dome. A v roku 2010, s výmenou plynového kotla za turbo-kondenzačný s ekvitermickým vonkajším čidlom, na solárny ohrev vody s akumuláciou do bojleru.

Od roku 2009 prechádzame na elektrické spotrebiče, najlepšie s akumuláciou do batérií. Napríklad robotický vysávač, robotický mop i všetka záhradná technika je elektrická. A prispôsobujeme spotrebu slnečným dňom. Práčka a umývačka s programovateľným zapínaním, žehlenie a pečenie v dobe najväčšej výroby a podobne.

To už sme pokukovali po elektrických vozidlách, keďže palivo sme si dokázali vyrábať sami. Potom, čo sme sa stali členmi Asociace pro elektromobilitu ČR (APEL), nás ich miestni členovia nechali elektromobil vyskúšať a šoférovať. To rozhodlo ako u mňa, tak aj u mojej manželky. “Toto chceme, dáva to zmysel, a je to super.”. V roku 2013 sme sa stali majiteľmi prvého elektrovozidla, skladacieho elektrobicykla Agogs Silver Go od pražskej firmy ekolo.cz. A už nebolo cesty späť.

A prečo práve pre ten, ktorý ste ste si nakoniec kúpili?

Na trhu nebolo po roku 2010 príliš z čoho vyberať. Po splatení hypotéky a stavebných úverov za dom a narodení dvoch dcér sme skutočne nemali 3 milióny Kč na vtedy jediný použiteľný elektromobil, Teslu Model S. Aj malé mestské štvormiestne elektrické trojčatá Mitsubishi iMiev/Peugeot Ion/Citroen C Zero vtedy atakovali milión českých korún. Ich cena mierne klesla s nástupom Nissanu Leaf 24 kWh, ale stále sme boli na trištvrte milióna korún.

V roku 2014 sa objavila elektrická prerábka, Volkswagen e-UP a Volkswagen e-Golf, ale opäť za horentné sumy. Všetky sme mali vyskúšané a keď predseda APEL, Jaromír Vegr, volal s tým, že v Prahe v Peugeot Domanský leží nejaký elektrický Peugeot Ion, ktorý neprebral vtedy najväčší prevádzkovateľ elektromobilov v ČR, ČEZ, neváhali sme. Za krásnych 439 tisíc Kč s DPH bol zbrusu nový Peugeot Ion s firemným celoplošným polepom ČEZu náš. Vrátane predlženej 5 ročnej záruky na všetko.

Nakoľko sa ženám nesmie dávať skúsiť šoférovať elektromobil, pretože potom už nechcú nič iné, čoskoro sme museli premýšľať o druhom elektroaute. So spaľovacími, hučiacimi smradľavkami u nás nikto jazdiť nechcel, postupne sme obidva naše spaľováky predali. Ceny sa držali stále vysoko a na trhu stále nebolo nič nového.

Keď teda Peugeot ponúkol v roku 2016 vrátené leasingy Peugeotov Ion od firmy ČEZ, bola voľba ojazdeného auta jasná. Za 280 tisíc Kč s DPH sme spolu s 2 kamarátmi vykonali hromadný nákup 3 áut. Zbavených polepov, doplnených sadou zimných pneu, a v našom prípadne, i nezávislým naftovým vykurovaním Webasto.

Jazdíme na nich dodnes, pretože kombinujeme individuálnu a hromadnú dopravu. Ja napríklad aj do Olomouca chodím  100 km vlakom, kedy mám auto v cene lacného lístka zaparkované v nadzemných garážach a vo vlaku môžem relaxovať, jesť alebo pracovať. A tam si vezmem pred stanicou zdieľaný bicykel alebo idem električkou. Podobne v Brne alebo v Prahe, kde najčastejšie využívam metro. Rovnako riešim Plzeň, Mladú Boleslav, České Budejovice, Ústí nad Labem či Kolín.

Foto: Radovan Burkovič

Ako to máte riešené s nabíjaním? Nabíjate doma alebo len na verejných nabíjačkách, či ide o kombináciu týchto možností?

Máme výhodu domáce zásuvky v garáži, pri nastavení na nočnú lacnú tarifu elektriny a nabíjanie 10A máme za 8 hodín auto z nuly do plna. Týmto spôsobom väčšinou nabíja manželka. Dá sa to aj rýchlejšie. Stačí zapojiť na 16A, a za 4,5 hodiny je hotovo.

Keď je slniečko, nabíjame z prebytkov FVE. Ja obvykle nabíjam pred kanceláriou firmy v rámci paušálne plateného parkovania, ďalej pri obchodných partnerov (tým robím aj osvetu, že elektromobil je možné nabiť ako mobilný telefón z obyčajne zásuvky) alebo v čase jedla pri reštaurácii alebo na verejných rýchlonabíjačkách rôznych poskytovateľov, ak je to potrebné.

V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program? Máte obľúbeného prevádzkovateľa?

Vďaka tomu, že s elektromobilitou v ČR a na Slovensku sme vyrástli od pionierskych začiatkov, máme všetky možné nabíjacie karty a aplikácie. Aj s takto malými autami, s papierovým dojazdom nových 150 km, fakticky 132 km, sme boli v Rakúsku, na Slovensku, v Poľku, jazdíme po celej ČR, vrátane elektromobilových akcií či rodinných dovolenkách.

V Rakúsku využívame Wien energies a Smatrics, na Slovensku Greenway a ZSE, v Poľsku Greenway, a v ČR čo je práve po ruke, najčastejšie najrozšírenejšiu sieť ČEZ, pri supermarketoch Lidl využívame bezplatné rýchlonabíjanie počas doby nákupu. Aj keby to mala byť len káva alebo nanuk. Jedinú paušálnu platbu máme u ČEZu, kde za 200,- Kč mesačne máme 36 kWh v cene a ďalšiu spotrebu za veľmi príjemnú cenu. Inak najlacnejším poskytovateľom v ČR koncom roku 2021, ak nerátam nabíjanie zadarmo, je PRE. 

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry?

Áno, jednoznačne, je plne dostačujúci a každý mesiac pribúdajú ďalšie miesta. V ČR máme 6,1 milióna registrovaných osobných áut, ale len 10 tisíc z nich sú elektromobily. Máme cez 2 tisíce verejných nabíjacích miest, skoro tisíc rýchlonabíjacích. A samozrejme, elektrická zásuvka je vďaka, stačí sa opýtať a môžem cez predlžovačku nabíjať.

Pre porovnanie, spaľováky majú k dispozícii v ČR 4,5 tisíc verejných čerpacích staníc, čo je najhustejšia sieť na obyvateľa a auto v Európe vôbec. Rezervu vidím len v pomalom nabíjaní a osadení parkovísk obyčajnými zásuvkami s 3,6-22 kW výkonom. Keď elektromobil parkuje, má sa nabíjať. Zatiaľ musím vhodné miesta v okolí môjho cieľa záujmu hľadať. Ale to je lačné riešenie a prinajmenšom majitelia komerčných nehnuteľností už na ňom pracujú a miesta rastú ako huby po daždi.

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd? Museli ste riešiť nejakú kurióznu situáciu, napríklad nabíjanie netradičným spôsobom alebo niečo podobné?

Tých mám za tie roky, kedy zároveň testujem elektromobily a píšem o nich na hybrid.cz, hodne. Napríklad keď som dostal od Autobond Praha dodávku Nissan eNV-200, bez akéhokoľvek vysvetlenia. Mala rovnakých 24 kWh ako Leaf, takže som s ňou približne 5 rokmi chcel preskákať do Ostravy cez rychlonabíjenie v Pardubiciach, Brne a Valašském Meziříčí. Podcenil som zimu a spotrebu tejto krabice, a na Vysočině o tretej ráno mal dojazd len 17 km, no k rychlonabíjačke to bolo 34 km, všade tma a zima, lesy a polia. Nakoniec som vedľa cesty zahliadol malú novú továrenskú halu, kde sa svietilo. Kuriózne som sa doklopal dnu, aj keď medzitým prišla i bezpečnostná služba, nakoľko som spustil alarm.

Doviezli ma k zadnému vchodu a v ten moment skončila nočná zmena. Všetci boli z elektromobilu vedľa a išli si ho poprezerať a vyspovedať ma. Paradoxne sme nemohli nabíjať. Všade boli červené 5-kolíky, ale ja som nemal redukciu, len kábel s obyčajnou zásuvkou a predlžovačku. Až jednému zamestnancovi napadlo, že majú v šatne kávovar na obyčajnej zásuvke a cez okno sme auto napojili a začali nabíjať. Bola to príjemné strávená hodina nočnou elektromobilovou prednáškou s predstavením auta naživo.

Do toho Valašského Meziříčí som aj tak nedošiel, musel som nabíjať z obyčajnej zásuvky na čerpacej stanici. Len obsluha nevedela, že na rovnakom okruhu je napojený aj chladiaci pult s nealko nápojmi. Asi o 5 minút naštartoval chladiaci kompresor. Jeho 2 kW výkonu a moje 3,6 kW nabíjanie spoľahlivo vyhodili nielen poistku zásuvkového okruhu, ale aj celú čerpaciu stanicu vrátane plničky LPG. Tak som prišiel o pumpu ďalej, kde ma pripojili v sklade na okruh, ktorý som využíval len ja. A s prevádzkovateľom čerpačky sme v jeho kancelárii pri káve zdarma prebrali, ako by mohol na elektromobilite zarábať. Potom som mal už dosť nabité na to, aby som došiel až do Ostravy.

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Spotreby sa nám pohybujú bez kúria a klimatizácie okolo 12 kWh/100 km v meste, 15 kWh/100 km na diaľnici. S kúrením/klimatizáciou je to o 2-5 kWh viac. Kúrenie je bohužiaľ odporové a aj klimatizácia si berie po zapnutí 5 kW, než sa ustáli na spotrebe okolo 2 kWh/hodinu prevádzky. Bavíme sa vývojovo o japonských autách z roku 2009, koncern PSA ich iba licenčne vyrábal a nijak nevylepšoval.

Súvisiacie články

Takže neosadil ani väčšie batérie do rovnakého priestoru, ako v prípade Renaultu ZOE nebo VW eUP, nie to ešte tepelné čerpadlo. Pre naše trasy to ale bohato stačí, nájazd mám obvykle do 20 km denne, manželka mávala 40 km, teraz má 22 km. Ak nie je na home office. Ďalšie trasy za rodičmi cez 40 a 80 km riešime príjazdom domov tzv. na krv, na symbol korytnačky, s 0 km dojazdom a žiadnym dielom batérie alebo počas cesty použijeme krátke, 5-10 minútové, rýchlonabíjanie na trase..

Ponuka na Ostravsku je obrovská ako v meste samotnom, tak aj v tých okolitých. Aj malé mestečká tu majú rychlonabíjačku, dokonca aj s väčším výkonom než obvyklých 50 kW. Napríklad Petřvald alebo Vítkov 75 kW PRE. V našom najbližšom okolí do pár kilometrov máme verejných rychlonabíjacích stojanov 8, ďalšie 2 neverejné v areály VŠB-TU Ostrava, kde je dokonca i hypernabíjačka s výkonom 150 kW.

Peugeot iOn | Foto: Peugeot

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíme s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?

Áno, ak si tak naplánujeme cestu. Buď svojim elektromobilom alebo pri trasách so stovkami kilometrov denne si požičiame niečo s väčším dojazdom. Od kolegov elektromobilistov výmenou za naše auto alebo aj prostredníctvom zdieľania HoppyGo. Svojim malým mestským elektromobilom sme boli z Ostravy na Zlínsku, v Brne, Znojemsku, v BIelych Karpatoch, vrátane západu Slovenska, ďalej v Telči, pri Liberci, vo Viedni, v Bratislave, vo Vysokých Tatrách…..

Dlhšie trasy sme absolvovali požičaným Nissanom Leaf, Hyundai Kona EV, naposledy v roku 2021 to boli zase Krkonoše Škodou Enyaq iV. Hotely a destinácie podľa nabíjania veľmi nevyberáme, vždy sa na mieste dá dohodnúť, prípadne moderné elektromobily s batériami 60 kWh a viac proste nabíjanie v cieli často ani nepotrebujú. Napríklad trasu Ostrava-Krkonoše sme absolvovali s 1 neplánovaným nabíjaním na 75 kW stojanu na OMV v Moravské Třebové, kde sme aj tak museli zastaviť kvôli WC a potom sme si kúpili kávu a nanuk. Plánované nabíjanie bolo až v Hradci Králové v centre pri vodnej elektrárni, kde sme chceli navštíviť rozhľadňu na radnici, poobedovať a prejsť si mesto, rodisko svokra. Krkonoše sú potom plné rýchlonabíjačiek, bol to pilotný projekt ČEZu. A pomalé nabíjanie má skoro každý hotel či reštaurácia, stačí sa opýtať.

Inak stačí využiť mapy typu Plugshare, a je to vyriešené, ak by bolo fakt nutné nabíjať. So 400 a viac km dojazdu to ale nemusíte riešiť. Máme za sebou aj Bulharsko v roku 2020 staršou Teslou Model S 85 D, čo bolo 1600 km jedným smerom cez Slovensko, Maďarsko a Srbsko. Krásne pohodlne cez Superchargery so 125 kW výkonom, tak ako to Tesla sama naplánovala. Vrátane času a percent batérie pri príchode k nabíjačke. Boli na brezinkách a pri obchodných domoch alebo hoteloch.

Cestou tam sme prespali bez nabíjania, cestou sme sa vystriedali 2 vodič na 1 záťah. Dvakrát sme za dobu vlastníctva elektromobilov využili na dovolenku aj náš bývalý benzínový Citroen Berlingo, Teraz ho vlastní kamarát a jazdí na LPG. Takže na LPG do rakúskych Álp i k moru na Balt na poľský polostrov Hel, bolo to také alternatívne palivo.

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na jazdenie?

Nula. Teda vlastne ten paušál ČEZ 200,- Kč mesačne, 2400,- Kč ročne za obidva elektromobily. Nabíjanie spúšťame kartou alebo cez aplikáciu v mobile. Jazdíme na 1 registráciu 3 vodiči s 2 autami. Paušál parkovania v kancelárii sa mi nabíjaním nezmenil. Doma sme vďaka vlastníctvu elektromobilu, ako veľkého spotrebiča, dostali tarifu Elektromobilita D27. Máme ⅓ dne elektrinu pre celý dom vrátane nabíjania za polovicu ceny.

Dnes platíme mesačne za elektrinu rovnako alebo aj menej, než sme platili, keď sme elektromobil nemali. Ak by som 160 tisíc km, čo máme najazdené s našimi 2 elektromobilmi, prešli naším bývalým benzínovým Citroenom Berlingo (či Seat Ibiza) s priemernou spotrebou 8 l/100 km, tak pri cene 1 litra +-30,- Kč by len palivo stálo 384 000,- Kč! My sme ale zaplatili len +-10.000,- Kč. O úspore v ďalších desiatkach tisíc za motorové a prevodové oleje, filtre, výfuky, sviečky, remene a ďalšie výmeny pri garančných prehliadkach nehovoriac.. Už jazdíme čisto elektricky…..

Foto: Radovan Burkovič

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?

Aby si skutočne reálne zhodnotil kam jazdí a koľko je to denne kilometrov. Či má kde nabíjať doma, no čo stačí obyčajná zásuvka. Alebo či môže nabíjať v najbližšom okolí, a za koľko peňazí. Máme aj kolegov zo sídlisk a bytových domov, ktorí sa jednoducho dohodli so zamestnávateľom a nabíjajú v práci počas zmeny. Alebo pri modernejšom aute s väčšou batériou nabíjanú len 1-2x týždne pri nákupe, obvykle dokonca zdarma. Nech človek zváži, aké sú jeho dlhšie cesty a pozrie sa, aká je tam nabíjacia infraštruktúra po ceste alebo v cieli.

Elektrické auto je iný spôsob myslenia. Proste to nie je o tom, že raz za čas skočím na benzínu, ale kedykoľvek je to možné tak sa pripojím na obyčajnú zásuvku alebo nabíjačku v okolí. Keď je to zdarma, tak to platí dvojnásobne. Fakticky potom máte neustále plnú nádrž. A strčiť auto doma do zásuvky, keď kábel visí na stene, je 10 sekúnd. Každé ráno máte plnú a ešte cez lacnú tarifu.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Skutočne som musel kvôli záruke nového auta jazdiť 5 rokov na pravidelné garančky. Žena nie. V značkovom servise Peugeot Auto Tichý som 1.rok zaplatil 2049,- Kč vrátane výmeny peľového filtra ventilácie kabíny. 2.rok to bolo to isté + výmena brzdovej kvapaliny, spolu 4123,- Kč.

Tretí rok opäť filter a olej reduktoru elektromotora 1 L, komplet za 3476,- Kč. Štvorročná prehliada tak isto ako dvojročná, 4623,- Kč (filter a brzdovka), 5.rok ako 1.rok 2849,- Kč, 6.rok filter, výmena brzdovej kvapaliny, STK  7145,- Kč, 7.rok opäť filter a olej reduktoru 1 L, komplet za 3804,- Kč. Povinné poistenie platím rovnaké ako najmenší spaľovací motor 1129,- Kč ročne.

Opravy či výmeny sme doteraz neriešili žiadne, takže nula. Ak nepočítam poškodený mechanizmus sklápania jedného zadného sedadla, čo bolo pár stoviek KČ. Až teraz nás začalo hnevať, prekvapivo pri obidvoch autách súčasne, diaľkové ovládanie zamykania, lenže výmena baterky nepomohla. Inak len dolievame kvapalinu do ostrekovačov.

Čo vám najviac vadí na súčasnom stave elektromobility. Čo vás vyslovene sklamalo?

Vadí mi prístup hlupákov politikov, úradníkov, médií a verejnosti k elektromobilite. Smiali sa ľuďom, že jazdia na naftu, ktorá patrí do kamiónov, no a dnes majú osobné nafťáky skoro všetci. Smiali sa aj tím ktorí, jazdili na plyn. A dnes po tejto možnosti siahajú dostavbou do starších benzínov, aby ušetrili. Hlavne LPG stojí polovicu ceny benzínu/nafty.

Tak sa dnes smejú elektromobilom. Opakujú verejne stokrát vyvrátené nezmysly, čo možno platili pred 10 rokmi. Drvivá väčšina ľudí najazdí do 10 tis. km ročne a auto fakticky nepotrebuje, pretože taxík a MHD by ich vyšli lacnejšie. Ale vďaka nízkej cene ojazdených spaľovákov majú svoje auto.

Sklamal ma aj dlhoročný prístup európskych automobiliek, ktoré vôbec nepochopili, o čom je dnešný svet, a že sú povestnými dinosaurami. Ktorí dopadanú tak, ako Nokia, Kodak či IBM. Vývoj v elektromobiloch kopíruje rýchlosťou mobilné telefóny či počítače. Veď, líder Tesla je fakticky počítač na kolesách a skôr softvér než hardvér. Vlastne len ľudská hlúposť a obmedzenosť, kedy je móde pľuť na elektromobilitu.

Ktorý elektromobil predstavený za rok 2021 vás najviac zaujal a prečo?

Mám vďaka členstvu a práci Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) prístup prakticky ku všetkým elektromobilom. Preferujem vozidla s maximálnym dôrazom na využitie predností elektromobilu. Teda plochá batéria umiestnená len v podvozku, motory a technika len na nápravách medzi kolesami, zadný náhon alebo štvorkolka, palubná nabíjačka 11 kW a viac, batéria využiteľná 60 kWh a viac, dnes už možnosť V2H nebo V2G a celý zostávajú priestor auta len pre posádku a batožinu. O tom elektromobilita je.

A skôr dávam prednosť kvôli úžitkovosti MPV, než iným tvarom karosérie. Pačí sa mi Hyundai Ioniq 5, až na plochý kufor a nie príliš dobre riešení predný batožinový priestor. Mohol by som jazdiť zadokolkou Škoda Enyaq iV, len vďaka mohutnosti a váhe dosť žerie a neexistencia predného kufru je smutný dôkaz spaľovacej obmedzenosti mladoboleslavských inžinierov.

Doslova ma nadchla konečne do Európy a ČR dovezená Tesla Model Y, to je ukážka prvotriedne pojatej elektromobilnej filozofie so všetkým čo k tomu patrí. Až na prestrelenú cenu 1,7 mil Kč voči nastupujúcej konkurencii, hlavne tej kórejskej, rodinný ideál. Veľkosťou, pohodlnosťou, technológiami, sieťou Superchargerov pre dlhšie cesty a schopnosťou prijať až 250 kW nabíjacieho výkonu. Inak pro bežnú potrebu bohato postačuje v ČR vyrábaná predokolka Hyundai Kona EV. Musíme si uvedomiť, že ČR má v najširšom mieste 250 km a v najdlhšom 600 km, takže vozidlo so 480 km dojazdom je bohato naddimenzované.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Keďže tu aktuálne máme zimu, aké sú vaše praktické skúsenosti z prevádzky elektromobilu v zime? Pozorujete rozdiel v dojazde? Máte nejakú špeciálnu prípravu alebo tipy pre ostatných majiteľov elektromobilov?

Áno, rovnako ako spaľovacie autá, aj elektromobily majú vyššiu spotrebu v zime. Vzduch je hustejší, teplota batérií nižšia a ich chémia pomalšia, máte zimné pneumatiky, na ceste je vrstva snehu alebo štrk, kúrite si. Pri starších elektromobiloch prichádzate o 20-30% dojazdu, napríklad u tých našich Peugeot Ion.

U moderných elektromobiloch, s tepelným čerpadlom, sa bavíme o jednotkách percent pri kúrení, a vďaka zimným pneumatikám tak 10%. Ak mám modernejšie auto, využívam možnosť predklimatizovania zaparkovaného vozidla. Nemusím škrabať ľad z okien a v aute je ihneď príjemne. Nástup elektrického vykurovania je veľmi rýchly. Moderné autá taktiež majú obvykle vykurovanie v sedačkách, a to v sedákoch aj operadlách vrátane posádky a vyhrievania volantu.

Ak máte zadokolku alebo štvorkolku, potom je vďaka plynulosti riadenia výkonu elektromotora z pohľadu vodiča jazda veľká zábava. Autá vďaka nízkemu a dobre rozloženému ťažisku batérie držia ako pribité a serpentíny si vyslovene užijete. Inak je to auto ako každé iné, takže zimné pneu, natrieť gumové tesnenia, do ostrekovača zimná náplň a sebou metličku, škrabku a skladaciu lopatu. A pre spaľováky tiež štartovacie káble. Zachraňujem tým v zime minimálne desiatku spaľovákov mesačne. Elektromobil totiž naštartuje vždy, bez ohľadu na mráz. On sa len zapína.

Náš tip
Maroš začínal s Citroënom, no nakoniec ho zlákal Opel. V čom vidí rezervy dnešnej elektromobility? | Rozhovor
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.