Prečo ste sa rozhodli práve pre elektromobil?
Pôvodne sme nemali vôbec elektromobil v pláne, nakoľko bývame na sídlisku a najbližšie nabíjačky boli len v okolitých mestách (20km+). Verejnosť navyše elektromobily prezentovala ako neschopné pre úlohu hlavného auta v rodine (s výnimkou Tesly). Cesta ku elektromobilu bola čistá náhoda. Po zmene práce som začal náš 10 ročný diesel dosť trápiť. Nová práca vzdialená len od domu 4 kilometre s dvoma zastávkami pri vykladaní našich malých detí do jasličiek a školy autu vôbec neprospievala. To potvrdila nakoniec aj posledná emisná kontrola. Spočiatku som vyberal nasledovníka opäť iba medzi benzínom a naftou.
Ani neviem ako som sa dostal ku YouTube kanálom nórskeho TeslaBjorn a českého Elektrodad. Stačilo napozerať desiatky hodín videí a bolo rozhodnuté. Teraz už viem, že je možné používať elektromobil bez problémov ako hlavné rodinné auto, len si treba dobre vybrať. Rozdiely medzi jednotlivými elektromobilmi sú dosť veľké. Jediný výrazný problém je vysoká cena BEV, ale tá je na druhú stranu kompenzovaná jazdnými vlastnosťami, vysokou životnosťou a inými výhodami. Každý model elektromobilu má nejaké svoje pre a proti. Všetko ohľadom Kia e-Niro 2020 sa snažím publikovať na mojom YouTube eNiro2020svk.
Kde najčastejšie nabíjate?
V rámci jázd po Slovensku nabíjam zvyčajne na 100 km vzdialených UFC ZSE Beladice na R1. Často mám v aute energiu ešte odtiaľ, pár dní jazdím po meste a v rámci ďalšej jazdy sa mi podarí ešte prísť na Beladice. Dojazd e-Nira je v tomto smere fantastický. V našom meste stále nemáme žiadnu verejnú nabíjačku, tak som odkázaný na okolité mestá. V blízkom okolí je to momentálne najčastejšie UFC NEXT-E v Senci.
V prípade, že využívate najmä verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?
Takmer od začiatku využívam ZSE FLAT (69 eur/mesačne). Predplatených 400 kWh vystačí na dojazd v rozsahu 1800 až 2800 km (zima diaľnice/leto okresné cesty) a aj po ich minutí je cena za kWh stále prijateľná. Pokiaľ sa nejazdí s autom výhradne po bezplatných nabíjačkách, tak už po 2 plných nabitiach baterky mesačne sa tento program oplatí aktivovať.
Aký spôsob nabíjania preferujete? DC alebo AC?
Ak bude v blízkosti sídliska v budúcnosti aspoň jedna AC nabíjačka určite ju uprednostním. Myslím, že pre ešte dlhšiu životnosť batérie je AC lepšia voľba. Na druhú stranu treba povedať, že termo manažment a chémia najmodernejších bateriek slušne zvláda aj nabíjanie iba v režime DC. Posledných 35 tisíc kilometrov nabíjam iba na DC aj to prevažne na ultrarýchlych UFC (do 75kW). Baterka sa po 50 000 km tvári zatiaľ ako nová. V nejakom momente sa to zlomí, ale aspoň budeme mať údaje ako degradujú najnovšie 2020 batérie od SKinnovation v takýchto náročnejších podmienkach.
Aké sú vaše náklady v prípade domáceho nabíjania?
Na chate máme 11 kW wallbox (3x16A). Náklady tam vychádzajú približne 2 eur/100 km pri priemernom dojazde 455 km.
Aká je vaša priemerná spotreba, či už týždenná alebo aktuálne dlhodobá?
Dlhodobá priemerná spotreba je približne 15 až 16 kWh/100 km. V tom sú zarátané diaľnice (plná rýchlosť 130 km/h) / mesto / okresné cesty, žiadne eko režimy a vypínanie klímy. Jednoducho vždy plný komfort a jazdím dosť dynamicky. V lete mimo diaľnic vychádza dojazd okolo 480 až 520km (12,5 -13 kWh/100 km). V zime pri bežnej jazde klesne na približne 400 až 440 km (15 – 16 kWh/100 km). Samozrejme aj v zime sa dá prejsť viac, len treba mierne znížiť rýchlosť a viac sa hrať s pedálom akcelerácie a rekuperáciou.
Extrémy z praxe. Šamorín – Gabčíkovo, 50/70kmh spotreba 10.2kWh (dojazd ~650km). Diaľnica D1 Bratislava – Žilina so spotrebou 24.6 kWh/100 km (dojazd 260 km). Ako vidno najhoršia je kombinácia diaľnice v plnej rýchlosti, zima, protivietor a členitý terén. Ale treba podotknúť, že nie je problém nabiť, keď treba. Alebo ísť o trochu pomalšie a dojazd sa výrazne predĺži.
Aké sú vaše celkové mesačné náklady na elektrickú energiu?
69 eur za paušál. V kombinácií s bezplatnými stanicami obvykle vždy zmestím do predplatených 400kWh.
Viete nám povedať niečo viac o servisných nákladoch a intervaloch?
Aktuálne mám najazdených 50 tisíc kilometrov. Interval prehliadok je bežných 15 tisíc. Prvá prehliadka stála okolo 35 eur (zahŕňala diagnostiku a nejaké kontroly). Druhá vyšla na 120 eur (vrátane výmeny peľového filtra, brzdovej kvapaliny). Položiek na zozname kontroly bolo podstatne viac. Pri Kia e-Niro sa takto striedajú malá/veľká prehliadka. Prekvapenie prišlo pri 45 tisíc kilometroch, kedy som dostal faktúru na 360 eur. V batérií sa menila za 270 eur chladiacia kvapalina. Je to novinka u modelov 2020. Tie by mali mať články NCM811 a zjavne to má s tým súvis. Ak spravím priemer za všetky prehliadky, som na cene 170 eur za každých 15000 km.
Možno odvážnejšia otázka, ale odpoveď bude mnohých zaujímať – zaznamenali ste už degradáciu batérie? Ak áno, kedy, po koľkých kilometroch?
Na meranie kapacity som si vyvinul vlastný algoritmus do projektu eNiroDashboard. Spočíva v automatizovanom odpočte celkových čítačov [kWh], ktoré eviduje BMS baterky. Prvý odpočet prebehne pri prepnutí SOC zo 100% na 99%, tým sa eliminujú rôzne “úrovne” 100%. Ďalšie merania sú zaznačené pri prepnutí z 10% na 9%, a z 5% na 4%. Algoritmus spraví rozdiel čítačov medzi 5% a 100% a interval 0 až 5% si dopočíta kópiou údajov z rozsahu 5 až 10% a ešte sa odpočítajú rekuperácie na úseku. Nie je nutné teda s autom jazdiť do úplného vybitia, kedy sa zbytočne ničí batéria.
Zároveň je meranie veľmi presné. Môj testovací úsek je “rovinka” D1 Bratislava -> Považská Bystrica -> Trnava/Senec pri rýchlosti 110-115km/h. A ideálne v noci, aby boli minimálne rekuperácie kvôli premávke. Pri 45 000 najazdených kilometroch systém vypočítal dostupnú kapacitu 66,5 kWh. Opakované merania pri 15000km boli 66,3 – 66,4kWh. Na to, že nabíjame v takmer stále iba na DC/UFC sa baterka drží dobre. Degradáciu zatiaľ neevidujem žiadnu. Sám som zvedavý, kedy sa to zmení.
Je niečo, čo vám vyslovene chýba z pohľadu funkcií / vlastností auta?
Absenciu predohrevu baterky vidím ako najväčšiu slabinu nielen tohto modelu, ale prakticky všetkých značiek s rýchlym nabíjaním nad 50 kW (netýka sa Tesly, Audi Etron, Hyundai Ioniq). BMS si chráni baterku a ak baterka nemá 25°C auto jej nedovolí nabíjať plným výkonom 75 kW. Toto stojí vodiča pri diaľkových trasách zbytočný čas, obzvlášť ak je vonku napríklad iba 5 stupňov a na ceste ku plnému výkonu sú až 2 obmedzenia (15°C a 25°C). Pritom pridať minimálne voľbu ručného predohrevu na 15°C pre 50kW DC a 25°C pre >50kW DC by nemusel byť pre výrobcu veľký problém aj dodatočne novou verziou softvéru.
Celkovo si myslím, že by sa viac mali výrobcovia venovať softvéru v aute. Konkrétne mi chýba navigácia, ktorá by vedela plánovať pri dlhých trasách aj viaceré nabíjacie stanice ako Tesla, Polestar2 (Google Automotive OS), alebo aplikácia abetterrouteplanner.com. Možnosť mať priamo v aute zadané nabíjacie karty a auto by s podporou plug&charge spustilo nabíjanie bez šaškovania s nabíjacími kartami/aplikáciami. Podpora multimédií je v aute nepochopiteľná. Zákazník si zaplatí v cene auta prémiový audio systém a infotainment prehráva z USB iba zastaralé formáty.
Žiadna možnosť streamovania YouTube / Neflix napr. aj cez vlastný WiFi hotspot. A práve pri čakaní na nabíjačkách by vedeli tieto veci dobre spríjemniť čas, alebo zabaviť deti. Android Auto sa napríklad zobrazuje iba na 2/3 plochy širokouhlej obrazovky. V zvyšnej časti je len statické logo Android Auto. Teraz po ročnom update to stále nie je opravené. Dosť to niekedy zamrzí, že po hardvérovej stránke dokonalý stroj kazí len z časti nedotiahnutý softvér. Našťastie je ale stabilný a nepadá.
Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali s vašim elektromobilom KIA a akú ste mali spotrebu?
Kvôli Covid-19 obmedzeniam sa nám podarilo zatiaľ prejsť maximálne iba na otočku 3350 kilometrov do estónskeho Talinu. Na portáli MojElektromobil vyšiel aj článok Elektromobilom po Európe: Estónsko za víkend s Kia e-Niro 2020 (3 350 km) | BLOG. Priemerná spotreba na tejto trase bola 15.4kWh/100km.