Elektromobilita nie je len výsadou bohatých krajín, ale dostáva sa prakticky všade. Príkladom sú aj africké krajiny, ktoré elektrifikujú, respektíve začínajú sa zaoberať emisiami skleníkových plynov a ich klimatickými následkami. Veľké plány má napríklad Keňa, ktorá sa chce stať jedným zo svetových lídrov pri prechode spaľovacích autobusov na elektrické. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Elektrifikácia dopravy prichádza aj do Afriky. Keňa má veľké plány.
Registrácia benzínového motocykla už nebude možná
Ku Keni sa teraz pridáva aj ďalšia krajina – Rwanda. Tá onedlho prestane registrovať nové benzínové motocykle, ktoré sú jedným z najväčších znečisťovateľov ovzdušia v jej hlavnom meste – v Kigali. Na tému upozornil portál Electrive.
V meste sú obľúbené hlavne motocykle, ktoré slúžia ako taxíky. U nás sa s ničím takýmto nestretávame, no v Afrike je to bežné. Až 20 percent z celkovej dopravy v meste predstavujú práve moto-taxíky. Na podporu čistejšieho životného prostredia rwandská vláda oznámila, že od januára budúceho roka ukončí registráciu motocyklov s benzínovým pohonom.
Plány znižovania emisií skleníkových plynov do roku 2030
Toto rozhodnutie je jedným z mnohých, ktoré majú prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov o 38 percent do roku 2030. Krajina už od roku 2021 pracuje na tvorbe politík, ktoré uľahčia postupné vyraďovanie motocyklov s benzínovým pohonom. Podľa ministra infraštruktúry, Jimmyho Gasoreho, trh s elektrickými motorkami a aj infraštruktúra v Kigali sú dostatočne rozvinuté na to, aby podporil tento prechod.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nová batéria pre Tesla Roadster zlepší jazdné vlastnosti, je ale poriadne drahá
- V Nevade vyrastie prvá továreň na výrobu lítium-sírových batérií na svete
- Xiaomi už prijíma predobjednávky na elektrický SU7 Ultra s výkonom 1548 koní. Takáto je jeho cena
Nové spaľovacie motorky už síce registrovať od budúceho roka možné nebude, no v meste budú môcť aj naďalej premávať už registrované vozidlá, ktorých je tam naozaj veľmi veľa. Celkový prechod na čistejší spôsob dopravy tak potrvá niekoľko rokov. V systéme verejnej dopravy v hlavnom meste krajiny sú už integrované aj elektrické autobusy.
Ministerstvo infraštruktúry odhaduje, že celkovo v Rwande jazdí približne 110 tisíc motoriek, z ktorých až 70 tisíc sa využíva ako taxislužba. 30 tisíc z nich jazdí priamo v uliciach hlavného mesta s populáciou viac ako 1,7 milióna obyvateľov. Zamerania sa na elektrické motocykle má znížiť náklady na dovoz paliva približne o 9,6 milióna eur, čo prinesie nielen čistejšie ovzdušie, ale aj finančné úspory.
Dotácie, stimuly a vzdelávanie
Pre ľahší prechod na elektrický pohon zaviedla tamojšia vláda rôzne dotácie a stimuly, vrátane znížených cien elektrickej energie či daňových úľav pre spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou batérií a elektromobilov. V krajine je tiež nulové clo na dovoz elektromobilov a hybridov.
Rwandská vláda predpokladá, že tieto opatrenia znížia emisie v mestách, a zároveň vytvoria pracovné miesta v infraštruktúre údržby a nabíjania elektromobilov. Momentálne sa úsilie vynakladá v oblasti vzdelávania a zvyšovania povedomia verejnosti, ktoré povzbudzujú majiteľov a prevádzkovateľov motocyklov, aby prijali zmenu a získali dostupné dotácie.