MojElektromobil

Rozhodli sme sa osloviť nášho čitateľa, ktorý už viac ako rok vlastní ojazdenú Tesla Model S. V rozhovore sa dozviete, aké sú jeho skúsenosti so staršou Teslou, koľkokrát musel navštíviť servis, čo považuje za najväčšie výhody a nevýhody elektromobilov a či by si kúpil elektromobil znova.

V súčasnosti vlastníte Tesla Model S, no nie je to vaše jediné auto. Máte aj dva ďalšie “spaľováky”. Prečo ste sa rozhodli pre kúpu ďalšieho auta a voľba padla práve na elektromobil?

Elektrické autá sa mi začali páčiť už veľmi dávno, keď som prvýkrát videl v časopise Teslu Roadster prvej generácie. Vtedy ma zaujal pomerne vysoký dojazd na danú dobu a hlavne to vyzeralo ako auto, nie ako nejaký koncept UFO s dojazdom „40 km“, a tak ako aj ďalšie iné som si ho odložil do krabičky snov. Mám rád všetky autá, či benzín, či diesel.

Čo mi ale vŕtalo v hlave od prvých ročníkov fyziky na základnej škole bola slabá účinnosť spaľovacích motorov a to, že pre svoj chod potrebujú kyslík, ktorý dýchame. Akoby sme si ho sami sebe kradli. A asi vo mne bola aj nejaká skrytá zodpovednosť, že potrebujem využiť čo najviac energie na pohyb, nie na teplo. Zároveň zbožňujem staré americké V8, vysokootáčkové japonské motory, ale skôr rekreačne, nie na denné používanie.

Ako dlho ho vlastníte a prečo ste sa rozhodli práve pre Teslu? Premýšľali ste aj nad nejakým iným elektromobilom?

Teslu mám teraz niečo vyše roka. Tesla pre mňa bola jasná od momentu, kedy som videl koncept Modelu S. To auto ma neskutočne zaujalo, lebo vyzeralo veľmi netradične. V tej dobe som bol trochu nešťastný, že nemá výfuk :-D. A odkedy sa začala predávať, začal som ju intenzívne sledovať a zľahka snívať. Na Tesle ma od začiatku fascinoval iný prístup.

Nepožadovala povinné servisné prehliadky, aby nespadla záruka, fantastická sieť Superchargerov a hlavne dobíjanie zadarmo, keďže rád cestujem. Kvôli týmto veciam to v podstate musela byť Tesla, ale keby takéto niečo ponúkali iné značky, nebránil by som sa ani tým. Tesla teda ponúkla, pre mňa, úplne inú formu cestovania, preto na ňu padla voľba a bol som ochotný jej prepáčiť muchy, ktoré to auto má.

Predpokladám, že ide o Teslu z druhej ruky. Ak som tipol správne, robili ste si pred kúpou nejakú hlbšiu analýzu, aby ste neurobili chybu? Nebáli ste sa skrytých vád alebo už nižšej kapacity batérie?

Áno, predpokladáte správne. Je to jazdené auto. Kúpu som analyzoval a študoval všetky možné problémy takmer 2 roky. Pôvodne som chcel Model X, ale nakoniec aj kvôli dôslednej analýze, aj obstarávacej cene vyhral Model S. Keďže Tesly všeobecne majú výborný termálny manažment batérie, spoliehal som sa na to, že baterka bude v dobrej kondícii. Navyše som vedel, že batéria bude ešte dlho v záruke s neobmedzeným počtom kilometrov.

Avšak skrytých vád som bál ako čert kríža. Tesla Vám ako nemajiteľovi neposkytne žiadne informácie, takže to, či bola rozbitá na kašu, sa oficiálne dozviete, až keď ste majiteľ vy, ale riskol som to. Kvôli skrytým vadám som hľadal auto s čo najmenšou výbavou v duchu hesla, čo sa môže pokaziť, sa pokazí. Aj tak je tam veľa vecí, čo dokážu prekvapiť. Splniť sa mi to relatívne podarilo. Je to S60, čiže 75kWh batéria softvérovo limitovaná na 60kWh. Mne sa z nej podarilo dostať v zime 54kWh od 100-0% pri 80 000 km nájazde.

Neviem však, ako sa prejavuje degradácia na softvérovo limitovanej batérii. Či sa kapacita znižuje z uzamknutej časti batérie alebo ju softvér umelo znižuje z mojej využiteľnej kapacity o nejaký koeficient reálnej degradácie. Podobným testom ako som to robil ja sa podarilo niekomu pred pár rokmi dostať z rovnakej batérie 57kWh pri 35000 km nájazde, takže ak by sme to brali na zreteľ, degradácia mojej batérie je okolo 5% viac oproti vtedy testovanej.

Tesla Model S
Tesla Model S | Foto: Čitateľ

Vidím, že ste museli riešiť častejšiu návštevu servisu. Koľkokrát to bolo a čo sa na aute kazilo?

Už keď som auto kupoval, videl som nejaké nedostatky, zároveň som však vedel, že mi to opravia ešte na záruku, preto som do toho išiel. Auto bolo za ten čas v servise 3x, ale bolo to aj preto, že niekedy nemali všetky diely, inokedy bola príčinou zlá analýza problému servisom. Tu má Tesla podľa mňa ešte čo doháňať. Uvediem príklad. Nad 100 km/h mi triasol volant a v jednom servise mi povedali, že mám zlé pneumatiky, v druhom mi vymenili všetky spodné ramená prednej nápravy a zrazu to zmizlo. Zároveň však nenastavili geometriu a auto plávalo po ceste, takže už po záruke mi nastavovali zbiehavosť oboch náprav a samozrejme som si to musel zaplatiť.

Ďalej odišla autopilot kamera, boli vyskočené obloženia dverí a v častiach pod prístrojovkou, prestali fungovať tlačidlá otvárania zadných okien. Toto sú ale drobnosti. Trošku desivejšie znelo praskanie od zadných kolies pri rozbehu a rekuperácii, ale aj to odstránili výmenou nejakej podložky. Taktiež nesmiem zabudnúť na vypálené LED denné svietenie, čo je častý problém na faceliftových modeloch a je potrebné vymeniť celé svetlá. Dobehla ma aj jedna výsuvná kľučka. Taktiež si ma počkala až po záruke jedna aktívna klapka v nárazníku a prasknuté predné okno tiež dokáže vyčarovať úsmev na tvári.

Najviac ma však hnevá kúrenie toho auta. Problém je, že väčšinu času veľmi slabo kúri. A už dva servisy mi povedali, že je to v poriadku a oni na diagnostike nič nevidia. S mojou otázkou, či je v pohode, že v aute mám nastavených 26 stupňov a reálne je v ňom 18, sa so mnou rozlúčili, že si mám zvýšiť ešte viac teplotu, takže tento prístup jemne zamrzí. Ale vďaka Vášmu šéfredaktorovi pánovi Gurskému a pánovi Kratochvílovi z Mojatesla.sk, som zistil, že to v poriadku nie je ani zďaleka, takže problém skúmam sám na vlastnú päsť. Rád by som im obom touto cestou ešte raz poďakoval. Aby sa čitatelia nebáli, elektrické auto dokáže kúriť perfektne, len ja mám niekde problém.

Koľko myslíte, že by vás stáli všetky opravy, keby ste ich museli platiť na vlastné náklady?

Najväčšie opravy boli realizované v rámci záruky (preto som hľadal auto v záruke, aby ma neprekvapilo). A to bola predná náprava, svetlá. Nápravu si netrúfam odhadnúť vzhľadom na cenu za hodinu práce v Tesla servise (135 eur bez DPH). Diely samotné ale údajne nie sú nejako drahé oproti iným značkám. Jedno nové svetlo však stojí, ak sa nemýlim, okolo 1500 eur, kľučka 250 eur, aktívna klapka v nárazníku 280 eur, čelné okno 800 eur, autopilot kamera tuším okolo 50 eur. Ceny uvádzam aj s prácou a bez DPH. Ostatné ceny by v mojom prípade boli na úrovni bežných cien. Našťastie sa pomaly začínajú vyskytovať ojazdené náhradné diely, takže už to nemusí byť také drahé, keď človek chce.

Náš tip
Peter vymenil BMW 7 za ojazdené BMW i3: Jazdí ako blázon, náklady mi klesli desaťnásobne | Rozhovor

Aj napriek týmto skúsenostiam, aké sú vaše celkové pocity? Išli by ste do Tesly Model S znova?

Je to splnený sen a plánujem si ho nechať doživotne a najazdiť na nej aspoň milión kilometrov. Batéria to neviem či vydrží, ale starú batériu by som rád využil ako úložisko energie pre dom a novú kúpil pre auto. A či by som išiel do toho znova? Áno, akurát by som hľadal auto s ešte menej kilometrami. Nehovorím, že je to racionálna voľba, ale tá zásadne iná forma cestovania a pocit, že si môžem dať kávu v Paríži a reálne ma to môže vyjsť len cenu tej kávy ma opantala. Tieto opravy považujem skôr ako daň za to, čo mi to auto dokáže dať. Ale ja som veľký fanúšik, takže kto chce spoľahlivý „spotrebák,“ nech si zoženie radšej Model 3 2021.

Aká bola vaša prvá skúsenosť s elektromobilmi? Hovorí sa, že elektromobil stačí raz vyskúšať a už nie je cesty späť. Bol to aj váš prípad?

To, že nie je cesty späť som vedel už v časoch, keď som sa ešte len prehrabával článkami, fotkami a rôznymi videami. V podstate som sa elektromobilom venoval toľko, že som tušil, do čoho idem a realita bola takmer taká ako som si ju predstavoval. Ale musím uznať, že neskoršia zážitková jazda na Tesle Model S P100D, ktorá ma skoro „omdlela,“ bola veľmi návyková. Moje auto tak ani zďaleka nejazdí, ale aj tak je to veľmi príjemné vozenie a postačujúce. Aspoň dlhšie vydržia poloosi :-).

Uviedli ste, že za sebou máte 1300 kilometrov dlhú cestu s elektromobilom. Kam ste cestovali a ako ste riešili nabíjanie? Máte pocit, že vás elektromobil na takejto dlhšej ceste výraznejšie obmedzoval?

Bola to cesta domov zo zahraničia, kde som ju kúpil. Bohužiaľ, bola to jediná pomerne dlhá cesta, lebo potom už prišiel Covid a výlety skončili. Nakoľko som mal popredu naštudované niečo o tom aute, nejak som sa extra neobával, ale predsa len realita môže byť horšia. V tomto prípade to bola pohodička. Nabíjal som na Superchargeroch, takže jedna z hlavných vecí „prečo Tesla“ sa potvrdila aj tu a ako úplný laik som sa na prvú cestu elektromobilom vybral sám a rovno 1300 km.

Tá cesta mi trvala o niečo dlhšie, ale beriem to tak, že som bol neskúsený elektromobilista, takže keď sa naučím optimalizovať nabíjanie, dokážem to aj s týmto autom skoro na úrovni môjho dieselového auta. V rámci možností som pobehal aspoň našu vlasť a aj napriek najmenšej batérii som nepociťoval nijaké obmedzenie oproti spaľovaciemu autu. Jediné celkom zásadné obmedzenie vidím pri veľmi hraničnej situácii, kedy povedzme treba prejsť 2000 km a človek nepozerá na to či je unavený, či potrebuje WC, či ide 180 km/h nonstop. Vtedy sa dá plná nádrž natankovať za 5 minút a frčať ďalej. Elektromobil by mohol byť vtedy nevhodný.

Tesla Model S
Tesla Model S | Foto: Čitateľ

Máte odmerané, aký máte aktuálny dojazd v rôznych podmienkach? Napríklad v zime, na diaľnici, v lete, na okreskách a podobne?

Test dojazdu som si spravil nedávno. Pri 90 km/h rýchlosti je to 320 km a pri 130 km/h je to okolo 200 km. Obidve merania som robil v zime, takže v lete to bude o trochu lepšie. Mne to však postačuje. Auto sa na Superchargeri nabíja veľmi rýchlo. Stačí, keď sa ponaťahujem, vybehnem na toaletu a pomaly môžem odchádzať. Keby som sa zastavil v reštaurácii na rodinný obed, tak nemám šancu stihnúť sa najesť, kým sa auto nabije. Tu by sa mi paradoxne hodila možnosť spomaliť supercharging. Takých 300 km pri 130 km/h by ale bol pre mňa optimal, ale to naozaj len pri cestách dlhších ako 500 km.

Priemernú spotrebu za 10 000 km mám 206 Wh/km, takže keď si vezmeme kapacitu batérie 54 000 Wh je to 260 km dojazdu bez akéhokoľvek snaženia sa. Dojazd pre mňa teda nie je takmer vôbec limitujúci faktor. Verte mi, že po 250 km po okreskách padne vhod sa na 20 minút natiahnuť. Treba si len zvyknúť, ako fungujú elektromobily. Prirovnal by som to k nástupu smartfónov. Na začiatku každý nadával, že to vydrží 2 dni a jeho stará Nokia vydržala 2 týždne. Prešla nejaká doba, ľudia si zvykli, že to treba na noc šupnúť na nabíjačku a už existuje len málo ľudí, čo nemajú smartfón. Podobne to cítim ja s elektrickými autami.

Keďže máte elektromobil a aj bežné autá so spaľovacím motorom, viete porovnať vaše celkové náklady na prevádzku?

U seba to porovnať viem, ale asi to nemôžeme považovať za všeobecné hodnoty, lebo ja sa autá snažím opravovať sám. Je to pre mňa relax, a teda aj náklady sú podstatne menšie. Ale za tento krátky čas u mňa vyšla ročná prevádzka Tesly rovnako ako prevádzka dieselového auta, nakoľko som už musel platiť aj pozáručné opravy. Ak by som však nemenil okno, čo nie je chyba elektromobilu, prípadne by som spaľovacie auto dával bežne do servisu, bolo by to o značnú čiastku lacnejšie ako jazda so spaľovákom.

Čo sa vám na Tesle a elektromobiloch páči najviac a čo zároveň považujete za najväčšie mínus?

Konkrétne na Tesle sa mi páči jednoduchosť. Spoločnosť pláva vo vodách automobiliek veľmi originálnym štýlom a to, že ich softvér je niekoľko rokov pred konkurenciou sa nedá poprieť tiež. Elektrické autá ľudom nejak nenútia, ľudia si ich sami predávajú medzi sebou, takže kto môže za tento marketing je úplný guru v tom čo robí. Ďalej je to ich užívateľsky jednoduchá sieť Superchargerov, to je podľa mňa najdôležitejšia vec pre masové rozšírenie elektroáut.

Na elektromobile celkovo, ako som spomenul na začiatku, sa mi páči efektivita elektrického motora. Jasné, sú straty pri nabíjaní, pri jazde, pri rýchlom nabíjaní, ale celkovo energia premenená na pohyb auta je podstatne väčšia ako pri spaľovacích autách. Takisto je skvelé domáce nabíjanie, ktoré ma neoberá o čas. Čo sa mi však na Tesle nepáči, je predražený servis, ktorý mám pocit, že veľmi neochotne opravuje staršie autá. Veď čím dlhšie by také elektrické auto slúžilo, tým lepšie by to bolo aj pre planétu, si myslím. Ale toto nechám na väčšie mozgy. To ako je poskladané auto hardvérovo mi tiež nie je celkom po chuti, ale povedzme, že je to mladá automobilka, tak budiš.

Ale napríklad, nech sa nikto na mňa nehnevá, predné svetlá fakt stoja za nič a to v dnešnej dobe, a ani skoro 5 rokov dozadu, kedy prišli do Modelu S Full LED svetlá, nemuselo vôbec byť tak slabé. Viem, že prichádza zlepšenie, ale je to veľmi neskoro na to, že je rok 2021. A pritom naozaj dôležitá vec. A takýchto nedostatkov je tam viac. Všeobecne, keď sa pozrieme na elektromobilitu dneška, za najväčšie mínus považujem nabíjaciu sieť. Na každú treba vlastný čip, aplikáciu, spojenie trvá dlho, niekedy sa ani nespojí, sem tam sa nabíjanie vypne a častokrát je nabíjanie pomalé.

Cesta do zahraničia môže byť pre neskúseného elektromobilistu nočná mora. Kým nabíjanie nebude tak jednoduché a rýchle ako pri Superchargeroch, tak to bude skôr trápenie určené hlavne pre fanúšíkov elektromobility. Ale je to len môj názor, samozrejme. Pekný večer všetkým.

Ďakujeme za rozhovor

Ste majiteľ elektromobilu a chceli by ste sa s čitateľmi podeliť o vaše skúsenosti? Dajte nám vedieť vyplnením dotazníka!
26. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+