Salón Elektromobilov 2021 Bratislava je úspešne za nami. Sme radi, že si akciu získala naozaj veľkú pozornosti verejnosti a aj mnohých z vás. Počas troch dní ste si mohli zblízka pozrieť, ale aj vyskúšať, desiatky elektromobilov a plug-in hybridov, no zároveň sme si pre vás pripravili zaujímavé diskusie zástupcov automobiliek a firiem budujúcich nabíjaciu infraštruktúru.
Piatok a sobota boli dni vyhradené pre zaujímavé odborné prednášky, ale aj diskusie s dlhoročnými majiteľmi elektromobilov. Reč prišla na dotácie, súčasný stav nabíjacej infraštruktúry, plánovanú výstavbu a podporu či ako do celého procesu zasiahla aktuálna pandémia. Výrobcovia priblížili vlastné očakávania a plány ohľadom elektromobility a taktiež ako ich zasiahli súčasné problémy s nedostatkom čipov.
Infraštruktúra je dostatočná
Nabíjacia infraštruktúra je na Slovensku veľmi dobrá aj v porovnaní s inými krajinami. Pre majiteľov je tak dostatočná na to, aby bez problémov mohli jazdiť po celom Slovensku. Na presvedčenie verejnosti je to však stále málo, myslí si zástupca slovenského startupu AgeVolt, Ján Zuštiak. Súhlasia, že budovanie nabíjacej infraštruktúry je nákladné, no ich pohľad na vec je úplne odlišný. Podľa ich slov by nabíjanie nemalo trvať nič a taktiež nič nemalo stáť. Vlastné riešenia chcú ponúkať tretím stranám s minimálnymi nákladmi: „My veríme, že nabíjaciu infraštruktúru vieme budovať v tisícoch až desaťtisícoch.“
Generálny riaditeľ sekcie konkurencieschopnosti, pán Kakula, je taktiež názoru, že nabíjacia infraštruktúra na Slovensku je dostatočná a porovnáva ju z Nórskom. Krajinou, ktorá sa považuje za lídra v oblasti e-mobility. Zatiaľ čo na Slovensku je 1 nabíjací bod na 4 autá, v Nórsku je tento pomer až 1 ku 14-tim autám, upresňuje pán Križanský zo SEVA. Túto štatistiku zároveň dopĺňa aj pán Babský zo ZSE Drive, ktorý ju upresňuje na DC nabíjacie body. Na Slovensku je jeden DC nabíjací bod na 14 až 15 nabíjacích áut, pričom v Nórsku je to až 80 vozidiel.
Obrovské investície zo strany štátu
Babský zároveň dodáva, že na Slovensku sú stále miesta, ktoré nie sú pokryté a na tie sa je potrebné zamerať, no aj napriek tomu vidí prekážku vo väčšom raste elektromobility niekde inde: „Keď mám povedať za nás názor, je to obstarávacia cena a počty áut.“ V súčasnosti máme na Slovensku 200 DC nabíjacích bodov a asi 2 800 elektrických áut. Minulý rok patrilo elektrickým autám asi 1 percento v celkovom počte predaných áut na Slovensku. V Európe je priemer 6 až 9 percent.
Kakula upozorňuje aj na Plán obnovy, z ktorého je na budovanie infraštruktúry vyčlenených 50 miliónov eur. Je to 50x viac ako doteraz vyčlenené prostriedky na tento účel. Na diaľniciach a rýchlostných cestách vyrastie až 230 ultra-rýchlych nabíjacích staníc. Tie budú doplnené aj o lokálne DC a AC nabíjačky, ktoré na ktoré dostanú samosprávy dotácie pre 100 percent oprávnených výdavkov. O podporu si budú môcť žiadať aj podnikatelia, ktorí dostanú dotácie do výšky 50 percent.
Pán Hercog zo Škoda Auto vidí elektromobilitu ako jednu z najlepších možností: „Cesta k nízkoemisným respektíve bezemisným motorovým vozidlám vedie cez elektromobilitu, minimálne v najbližšej dekáde.“ Tiež považuje infraštruktúru za dostatočnú, no netreba spomaliť. Stále je nutné budovať ďalšie nabíjacie body, nakoľko rozvoj e-mobility bude veľmi rýchly. Podľa jeho slov sú výrobcovia pripravení, no ak si Slovensko bude chcieť udržať primát najväčšieho výrobcu automobilov na svete, musí vytvoriť dostatočnú motiváciu pre rozvoj a vývoj batériových technológií tak, aby prilákalo investorov z tejto oblasti.
Ďalšie zaujímavé diskusie a prednášky
Prednášky prinesieme postupne vo vyššej kvalite aj na našom YouTube kanáli MôjElektromobil.sk. Zatiaľ si ich môžete pozrieť zo záznamu na Facebooku. Svoje skúsenosti s elektromobilmi prišiel opísať aj redaktor a moderátor Viktor Vincze, dlhodobí majitelia elektromobilov, vrátane Milana Bahnu, ktorý jazdí na elektromobile z bazáru a najazdil s ním už viac ako 100 tisíc kilometrov.