Salón Elektromobilov 2023 Košice okrem testovacích jázd a výstavy najnovších elektromobilov a plug-in hybridov priniesol množstvo zaujímavých informácií, diskusií a prednášok. Nosnou témou bola prirodzene elektromobilita a všetko, čo s ňou súvisí. S prezentáciou vystúpil aj Rastislav Žembery, vedúci produktového tímu e-mobility v ZSE Drive, ktorý sa venoval téme nabíjania elektromobilov.
Informáciami skutočne nešetrila, preto vám prinášame stručný prehľad všetkého kľúčového, čo v nej zaznelo. Videozáznam celej prezentácie nájdete priložený na konci textu.
- Pokiaľ elektrické auto parkujem doma, tak ho nabíjam doma, tak sa nabíja počas parkovania, čo je veľmi efektívne. Z pohľadu času ma to nič nestojí, pretože auto v danom čase aj tak nevyužívam. Výhodné je to aj preto, že elektromobil mám po nočnom nabíjaní pripravený na ďalšiu jazdu.
- Vzhľadom na to, že na Slovensku majú domácnosti regulovanú cenu elektrickej energie, tak pri domácom nabíjaní náklady na 100 kilometrov vychádzajú na 2 až 3 €. Pre porovnanie, pri spaľovacom aute so spotrebou 6 litrov dnes náklady vychádzajú pri cene 1,7 € na 10,2 €.
- Domáce nabíjanie je dnes možné realizovať v rodinnom dome, bytovom dome s vlastným parkovacím miestom, ale aj v paneláku bez vyhradeného parkovacieho miesta. Pre všetky tieto prípady existujú riešenia, akurát sa od seba mierne líšia.
- ZSE Drive spustilo pred 1,5 rokom ponuku pre domácnosti. Ide o komplexné riešenie, ktoré obsahuje wallbox (vrátane inštalácie a servisu) aj možnosť využívať smart tarifu pre výhodnejšie ceny. K tomu ZSE Drive poskytuje voľné kWh pre nabíjanie vo verejnej nabíjacej sieti.
- Smart tarifa sa momentálne volá “Elektrina pre elektromobil” umožňuje nočné nabíjanie s cenou 0,09 € za 1 kWh. To v praxi znamená, že náklady na 100 km jazdy sa pohybujú na úrovni 1,5 €. Pri využívaní tejto možnosti sa zvyšuje návratnosť elektrického auta z pohľadu prevádzkových nákladov. V závislosti od nájazdu je možné ušetriť dodatočných 1 000 až 2 000 € ročne.
- Všetky wallboxy z ponuky ZSE Drive sú vybavené smart technológiami. Tie umožňujú nabíjať len v čase nízkej tarify (vrátane podpory pre takzvanú dynamickú “plávajúcu” tarifu, kedy sa ceny menia v reálnom čase podľa ceny na burze, vyťaženia sieti a podobne), nabíjať len v čase nadprodukcie z fotovoltiky, pokrývajú históriu a reporty nabíjaní aj pre zúčtovanie domáceho nabíjania firemného vozidla.
- Ide o wallboxy holandskej spoločnosti Alfen. Vybavenú sú farebným displejom, ponúka nabíjací výkon 22 kW, na výber je medzi prevedením s káblom alebo zásuvkou a vybavený je čítačkou RFID karty pre autorizáciu nabíjania. Pripojiť sa dá cez ethernet aj mobilnú sieť a obsahuje smart meter pre rozúčtovanie nákladov. Obsluhovať sa dá cez mobilnú aplikáciu ZSE Drive.
- Pri nabíjaní v bytovom dome s garážou je situácia trochu komplikovanejšia, pretože pri rozširovaní o nové nabíjacie stanice je potrebné, aby spoločenstvo vlastníkov uzatvorilo zmluvu s firmou, ktorá vie nainštalovať nabíjacie stanice. Bez toho, aby nastala dohoda medzi spoločenstvom vlastníkov a správcu (aspoň 51 % súhlas) sa nedá pohnúť ďalej. Do budúcnosti kvôli uľahčeniu situácie prebehnú legislatívne úpravy známe ako “právo na nabíjací bod”. To znamená, že v blízkej budúcnosti pribudne povinnosť a možnosť správcu vyriešiť dopyt na inštaláciu nabíjacieho bodu bez možnosti, že by vlastníci priestorov nemohli inštaláciu blokovať.
- Pre bytové domy je potrebné riešiť aj problematiku dynamického riadenia spotreby, ktoré v reálnom čase reguluje nabíjací výkon jednotlivých staníc. Predchádza sa tým vzniku odberových špičiek a nutnosti navyšovať rezervovanú kapacitu či inak meniť pripojenie existujúceho projektu.
- Pri bytových domov sa návrh a realizácia nabíjania pre elektromobily najlepšie rieši vo fáze projektu a výstavby.
- Pri bývaní v panelovom dome je nabíjanie možné riešiť na úrovni miest a VÚC, ktoré môžu na výstavbu nabíjacích staníc dokonca získať štátnu dotáciu. ZSE Drive vie takéto riešenia naprojektovať, vrátane riadenia spotreby aby nedošlo k prekročeniu rezervovanej kapacity. Typicky ide o AC nabíjacie stanice pre takzvané rezidenčné parkovanie.
- Druhou možnosťou pre majiteľov elektromobilov v panelákoch je využívanie verejnej nabíjacej siete. Vtedy je nabíjanie vhodné kombinovať s ostatnými aktivitami ako je napríklad nákup alebo stravovanie, aby bol využití čas kedy sa vozidlo nabíja.
- Verejná nabíjacia sieť ZSE Drive momentálne pokrýva 148 verejných lokalít, kde je 166 DC nabíjacích staníc (50 až 350 kW) a 262 AC nabíjacích staníc (22 kW).
- Väčšie nabíjacie huby v blízkej dobe vzniknú na východnom Slovensku na lokalitách Zaza Park Poprad a Eperia Prešov.