MojElektromobil

Štvrtý ročník najväčšej výstavy elektromobilov na Slovensku, Salón Elektromobilov 2023 má namierené do Trenčína. Nákupné centrum OC Laugaricio sa v termíne od piatka 16. júna do nedele 18. júna 2023 premení na centrum elektromobility.

Salón Elektromobilov bude naplno prebiehať počas všetkých troch dní – od piatku až do nedele. Hlavný program s prednáškami a diskusiami je naplánovaný na sobotu od 14:00 do 17:00. Na nedeľu ako doplnenie výstavy a testovacích jázd prebehne koncert pre najmenších v podaní Miro Jilo.

Veľkou zmenou oproti predošlým ročníkom Salónu Elektromobilov je zrušenie registrácie návštevníkov –  teraz už nepotrebujete žiadnu vstupenku a súťaže o pekné ceny prebiehajú ako súčasť hlavného programu. Nemusíte sa trápiť so žiadnymi formalitami, stačí rovno prísť na akciu.

Medzi vystavovateľmi nájdete obľúbené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku. Chýbať nebude ani Citroën so svojim špičkovým triom Citroën ë-C4 X, Citroën C5 X Plug-in Hybrid a Citroën C5 Aircross PHEV.

Citroën SUV C5 Aircross Plug-In Hybrid v Trenčíne

Ozdobou Salónu Elektromobilov 2023 bude aj nový Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid, ktorý kombinuje najväčšie výhody benzínového motora s možnosťami plne elektrickej jazdy.

Priestranné a štýlové SUV pripravené na každú situáciu je vybavené elektromotorom s výkonom 81,2 kW a akumulátorom s kapacitou 13,2 kWh, vďaka čomu pri čisto elektrickej jazde s nulovými emisiami dokáže prejsť až 64 kilometrov. Na nabíjanie je pripravená palubná nabíjačka s voliteľným výkonom 7,4 kW. To znamená, že plné nabitie akumulátora je otázkou približne 2 hodín.

Zdroj: Citroen

K dispozícii sú aj dva režimy rekuperačného brzdenia pre prirodzené predlžovanie elektrického dojazdu počas jazdy – elektrická energia v batérii sa dopĺňa počas brzdenia a spomaľovania vozidla. Využívanie nabíjacích staníc spríjemňuje mobilná aplikácia My Citroën, ktorá umožňuje sledovať aktuálny stav a prináša aj možnosť plánovaného nabíjania v zvolenom čase, čím znižuje celkové prevádzkové náklady.

Pomocníkom pri elektrickej jazde je prispôsobiteľný digitálny displej s prehľadom kľúčových informácií ako je stav nabíjania,  životnosť akumulátora či indikátor toku energie. Z ďalších funkcií pre plnohodnotné využívanie potenciálu elektrickej jazdy stojí za zmienku nastavenie odloženého nabíjania a funkcie e-save, ktorá umožňuje zachovať v akumulátore dostatok energie na prekonanie vopred určenej vzdialenosti.

10-palcová dotyková obrazovka zobrazuje prevádzkový stav systému, nastavenia odloženého nabíjania, predhrievania kabíny a funkcie e-save, ktorá umožňuje zachovať v akumulátore dostatok energie na prekonanie vopred určenej vzdialenosti v 100 % elektrickom režime.

Zdroj: Citroen

Pri dlhých trasách vynikajúco poslúži 180 koňový benzínový PureTech motor s elektrifikovanou 8 stupňovou automatickou prevodovkou EAT8 Aisin. Kombinovaný výkon tohto riešenia dosahuje až 225 koní s krútiacim momentom 360 Nm.

Plug-in hybridné prevedenie otvára dvere pre tri jazdné režimy: čisto elektrický, kedy sa využíva len elektromotor, hybridný, kedy elektromotoru pomáha spaľovací motor pre dosiahnutie čo najvyššej efektivity a špeciálny športový režim. Pri športovej jazde dvojica motorov pracuje v tandeme s cieľom dosiahnuť maximálny výkon až 225 koní.

Citroën nezabúda ani na garanciu, ktorá u zákazníkov znižuje možné obavy z dlhodobého využívania elektrifikovaného vozidla. Na akumulátor poskytuje záruku počas doby 8 rokov, respektíve nájazdu 160 000 kilometrov. V prípade, že by využiteľná kapacita batérie počas tejto doby klesla pod 70 %, na rad príde záručný zákrok zo strany automobilky.

Nový plug-in hybrid Citroën C5 X naživo

Na Salóne Elektromobilov 2022 Trenčín sa medzi špičkovými modelmi zo sveta e-mobility blysne nový plug-in hybrid Citroën C5 X. Tento kúsok už na prvý pohľad vzbudzuje údiv a úžas. So svojimi výraznými tvarmi ide o unikát, ktorý nemá na trhu obdobu. Úplne prirodzene sa stavia do úlohy prémiového modelu značky Citroën, pričom sa inšpiruje svojim pôvodným vzorom — štúdiou CXperience Concept.

Využívajúc rázvor s dĺžkou 2 785 mm, poskytuje výnimočný priestor na zadných sedadlách. Model Citroën C5 X dostal veľké vonkajšie rozmery s dĺžkou 4 805 mm, šírkou 1 865 mm a výškou 1 485 mm, čím presne zapadá do stredu segmentu D. Prináša pritom všetky výhody typické pre kombi. Pri návrhu sa do úvahy brali aj všetky praktické možnosti vozidla, čo znamená, že kľúčovú rolu zohralo smerovanie na skutočne všestranné využívanie vozidla. 

Foto: Citroën

Príkladom je prítomnosť obrovského batožinového priestoru s objemom až 1 640 litrov (po sklopení zadných sedadiel). Interiér zase dostal viacero veľmi dobre rozmiestnených veľkých odkladacích priestorov, ktoré starostlivo vznikli tak, aby poňali a udržali čo najviac predmetov každodennej potreby.

Tvary modelu Citroën C5 X okamžite oslovia: sebavedomé, dobre postavené na kolesách, robustné a hodnotné. Do segmentu D prinášajú nové hodnoty s výraznou siluetou, zadnou časťou, ktorá spája línie sedanu a kombi a pridáva k nim prvky pripomínajúce SUV. Táto nová silueta vznikla tak, aby kládla mimoriadny dôraz na aerodynamiku. Dlhá kapota, plynulé a aerodynamické línie, vysoká bočná línia karosérie a prelis nad zadnými kolesami vytvárajú výnimočnosť a dynamiku. Zároveň ide o prvky pripomínajúce viaceré vozidlá, ktoré tvorili špeciálnu históriu značky Citroën.

Novinka s plug-in hybridným pohonom je najpokrokovejším stelesnením filozofie značky Citroën. Priestranný interiér inšpirovaným salónikmi, aktívne odpruženie Citroën Advanced Comfort a sedadlá Advanced Comfort sú len časťou z predností, ktoré posádke prinášajú maximálne pohodlie za každým okolností.

Foto: Citroën

Hlavným mottom útulného interiéru podľa najlepších tradícii značky Citroën sú elegancia a komfort spojené s nenápadnými, no inovatívnymi technológiami, vrátane prepravovaných asistenčných systémov ktoré umožňujú čiastočne autonómnu jazdu. Pridáva sa k tomu úplne nový infotainment a komunikačné rozhranie s 12-palcovou dotykovou obrazovkou, hlasové ovládanie či Head up Display, aby šoférovi neunikla žiadna dôležitá informácia.

O maximálnu bezpečnosť a jazdu bez zbytočného stresu sa postará plejáda asistenčných systémov. Od adaptíveho tempomatu a udržiavania jazdného pruhu cez sledovanie mŕtveho uhla s dlhým dosahom a odhaľovanie nebezpečenstva v blízkosti vozidla pri cúvaní až po zobrazovanie okolia vozidla na dotykovej obrazovke. 

Pocit priestoru podporuje aj mnoho svetla, ktoré vchádza cez veľké presklené plochy v rozsahu 360° po obvode celého vozidla, vrátane bočných okien a veľkého otváracieho strešného okna, cez ktoré vstupuje svetlo do interiéru. Pre zvýšenie pohodlia na najvyššiu možnú mieru prešla dôslednou starostlivosťou aj akustika, čo potvrdzujú najmä vrstvené predné aj zadné akustické okná, ktoré príkladne izolujú interiér od vonkajších hlukov.

Foto: Citroën

Model Citroën C5 X využíva nový svetelný podpis značky Citroën v tvare písmena V, ktorý sa nachádza vpredu aj vzadu a prvý raz sa predstavil na novom modeli Citroën C4. Súčasťou tohto nezameniteľného a rýchlo rozpoznateľného svetelného podpisu, ktorý sa dá rýchlo priradiť k značke Citroën, sú aj LED svetlomety. Vidno ju vo dne aj v noci a dopĺňa výnimočnú siluetu modelu Citroën C5 X.

S výkonom 165 kW (225 k) poskytuje táto hybridná verzia potešenie z tichého štartovania, tichého chodu bez vypúšťania čo i len gramu CO2, pričom v čisto elektrickom režime dokáže prejsť do vzdialenosti viac ako 50 km, čo postačuje na väčšinu každodenných jázd a zároveň v čisto elektrickom režime dosiahne maximálnu rýchlosť 135 km/h.

Tichý pohon, plynulosť rozbiehania sa vozidla, jednoduchosť šoférovania, jemnosť odpruženia, mäkkosť sedadiel Advanced Comfort, absencia vibrácií na palube, ergonómia a jednoduchosť používania rozhrania a všetkých služieb. To všetko prispieva k zvýšeniu pohodlia na palube v prospech posádky. Model Citroën C5 X je novou pozvánkou na cestovanie bez stresu, v pohodlí a s maximálnou mierou odpočinku.

Foto: Citroën

Citroën ë-C4 X: Horúca novinka na Salóne Elektromobilov 2023

Na Salóne Elektromobilov 2023 sa naplno predstaví nový elektrický kúsok Citroën ë-C4 X. Ten na trh prichádza ako vyspejší brat známeho modelu Citroën ë-C4. Túto skutočnosť prezrádza aj takmer rovnaké meno, ktoré sa líši len jediným písmenom. To ale neznamená, že by nový model šetril na vylepšeniach. Berie to dobré a posúva to o stupienok vyššie. Veď ide o vydarený facelift s novou a agresívnejšou prednou maskou.

Francúzska značka v prípade modelu Citroën ë-C4 X ako najväčšie prínosy prináša priestrannejší interiér, ktorý cestujúcim na zadných sedadlách ponúka až 20 cm priestor medzi sedadlom a predným operadlom, objemnejší kufor a modernejšie dizajnové spracovanie. Novinka sa tiež chváli koeficientom odporu vzduchu, ktorý dosahuje hodnotu Cd 0.29, čo naznačuje veľmi dobrú efektivitu, a teda nízku spotrebu a dobrý dojazd.

Zdroj: Citroen

Stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako klasický model Citroën ë-C4, no zvolenie kombinácie kategórii fastback a SUV sa pretavuje do dĺžky 4,6 metra. Narástol aj objem batožinového priestoru, a to o neskromných 130 litrov na novú hodnotu 510 litrov. Citroën ë-C4je vysoký 1 525 mm, rázvor kolies má 2 670 mm, polomer otáčania 10,9 metra a pohotovostná hmotnosť sa zastavila na hodnote 1 225 kg.

Nový model ë-C4 X využíva rozhranie informačno-zábavného systému novej generácie automobilky Citroën, ktoré sa prvýkrát predstavilo na nedávno predstavenom plug-in hybride Citroën C5 X. Kombinuje 10-palcovú HD obrazovku a možnosť prispôsobenia pomocou systému widgetov.

Nové rozhranie obsahuje prirodzené rozpoznávanie hlasu, digitálneho asistenta, ktorého môžu pasažieri aktivovať príkazom „Hello, Citroën“ a rozumie tomu, čo hovoria, odpovedá na ich otázky a vykonáva ich hlasové príkazy. Tento systém je schopný porozumieť 20 jazykom, poskytuje vizuálnu spätnú väzbu a reaguje na mnohé príkazy pre systémy vo vozidle, ako sú klimatizácia, audio, médiá, telefón a online hlasové služby.

Zdroj: Citroen

Plne elektrický Citroën ë-C4 X poháňa elektromotor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Z 0 na 100 km/h sa rozbehne za 9,7 sekundy (v režime Šport) a maximálna rýchlosť sa zastavila na 150 km/h. Osadená je tu batéria s kapacitou 50 kWh, čo sa podpisuje na celkovom dojazde 360 kilometrov, podľa metodiky WLTP.

Pre potreby domáceho nabíjania je vo výbave voliteľná palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, zatiaľ čo na rýchlonabíjacích staniciach je možné využívať maximálny nabíjací výkon 100 kW. Nabitie batérie z 10 na 80% kapacity je vďaka tomu otázkou približne 30 minút. Pri domácom nabíjaní s využitím spomínanej 11 kW nabíjačky to má byť približne 5 hodín.

Citroën ë-C4 X sa chváli aj zástupom pokročilých asistenčných systémov. Na zlepšenie bezpečnosti jazdy a zníženie stresu vodiča alebo spolujazdca je v ponuke až 20 asistenčných systémov. Napríklad aj adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, čiastočne autonómny asistent riadenia úrovne 2, upozornenie na nebezpečenstvo kolízie a bezpečnosť po zrážke či automatická núdzová brzda.

Zdroj: Citroen
12. júna 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+