Na holandskej Delft University sa chystajú testovať “samoopraviteľné” cesty, ktoré budú navyše vybavené funkcionalitou pre bezdrôtové nabíjanie elektromobilov.
Profesor Erik Schlangen hovorí, že jeho tím má v pláne testovanie asfaltu, ktorý sa dokáže opraviť sám. A to pomocou vodivých oceľových vlákien a baktérií. Tie by mali byť schopné zaceliť drobné trhliny, ktoré by mohli časom prerásť do nebezpečných výtlkov.
A aby toho sci-fi nebolo málo, cesta z takéhoto asfaltu bude vedieť nabíjať elektromobily. Zatiaľ však len počas státia na križovatkách. Takže sa nedá očakávať žiadne zázračné pribúdanie dojazdových extra kilometrov. Nabíjanie bude prebiehať bezdrôtovo, takže elektromobily, ktoré budú chcieť využívať túto funkcionalitu, budú musieť byť vybavené bezdrôtovým nabíjaním.
Vyššia počiatočná cena = nižšie náklady na údržbu + menšie nervy
Samoreparácia asfaltu bude vyžadovať indukčné zariadenie, ktoré dokáže generovať dostatočné teplo ako v asfalte, tak aj v rámci vodivých oceľových vlákien. Náklady na realizáciu takejto cesty by sa mali podľa Schlangena navýšiť o 25 %, v porovnaní s bežnou cestou.
Napriek vyššej cene, by však bol prínos takejto technológie veľmi významný. Starostlivosť o asfaltové cesty je dráha a časovo náročná. Obmedzenia premávky pri oprave sú často dôvodom, prečo samosprávy čakajú s opravou až do poslednej chvíle, kedy sú už cesty v dezolátnom stave. Náklady na opravu tak ešte stúpajú, rovnako ako časový horizont ich dokončenia. Špeciálna cesta by mala mať podľa Erika Schlangena až 2-násobnú životnoť.
Zatiaľ nie je isté, kedy sa začne ďalšie testovanie novej technológie. Avšak delfstká univerzita s ňou experimentuje už od roku 2010.
Zdroj: engadget.com, titulná fotografia: Daan Roosegaarde/Heijmans