MojElektromobil

Pokiaľ by ste sa opýtali bežných ľudí otázku, čo je najväčším problémom elektromobility, spomenuli by pravdepodobne dojazd na jedno nabitie. Majitelia týchto vozidiel sú však s dojazdom vo všeobecnosti spokojní, autá spĺňajú presne to, kvôli čomu si ich kúpili. Avšak maž možnosť dlhšieho dojazdu bez nutnosti použiť nabíjačku by samozrejme bolo veľkým plusom a prijal by to každý majiteľ.

Samsung ukázal svoje prelomové batérie

Elektromobily sa rok čo rok zlepšujú a lepšie sú aj batérie. A práve od veľkosti batérie závisí to, aký bude dojazd vozidla. Samozrejme, je tu aj množstvo ďalších dôležitých faktorov, no čím vyššia kapacita akumulátora, tým vyšší predpoklad dlhšieho dojazdu. Portál Notebookcheck teraz informoval o tom, že spoločnosť Samsung vyvinula novú batériu, ktorá ponúka veľmi sľubné parametre.

samsung solid state bateria
Zdroj: Marklines.com

Ide o nové solid-state (alebo polovodičové) batérie (využívajú pevný elektrolyt namiesto tradičného kvapalného alebo gélového elektrolytu) s vyššou hustotou energie a údajne ich už spoločnosť predáva automobilkám, ktoré ich testujú už približne pol roka. Najskôr by sa mali objaviť v prémiových modeloch elektromobilov. Samsung sa zúčastnil výstavy SNE Battery Day 2024 v Soule, kde nové batérie predviedla v plnej kráse.

Viac energie v rovnakom balení

O takéto batérie je medzi výrobcami elektromobilov záujem, pretože sú menšie, ľahšie a bezpečnejšie ako tie, ktoré sa používajú aktuálne. Menej priestoru pre batériu znamená viac priestoru pre pasažierov, prípadne možnosť vyrobiť kompaktnejšie vozidlo s rovnako veľkou kapacitou batérie ako jeho väčší súrodenec. Samozrejme, nižšia hmotnosť prispieva aj k nižšej spotrebe, čo je tiež vítané. Objaviť by sa mali aj v reálnej prevádzke, a to vo vyšších modeloch. Elektromobily s týmito batériami by mali byť schopné prejsť takmer 1000 kilometrov na jedno nabitie, udáva Samsung.

Nemali by ste prehliadnuť:

My tieto vyhlásenia samozrejme berieme s rezervou a počkáme si na reálne skúsenosti. Konečný dojazd bude závisieť nielen od kapacity batérie, ale aj od veľkosti vozidla, jeho hmotnosti či efektívnosti pohonného ústrojenstva, čo sa prejaví v rôznej spotrebe. V každom prípade, technológia v batériách od Samsungu je dimenzovaná na kapacitu 500 Wh na kilogram, čo je približne dvojnásobkom hustoty bežných batérií v elektrických vozidlách. Teoreticky tak pri rovnako veľkej batérii (rozmerovo) môže elektromobil prejsť dvojnásobnú vzdialenosť na jedno nabitie.

Masová výroba v roku 2027

Samsung sa s Toyotou zaviazali, že v roku 2027 začnú masovo vyrábať polovodičové batérie. Toyota ich bude spočiatku využívať v prémiovej značke Lexus. Na situáciu reaguje aj spoločnosť CATL, ktorá je momentálne najväčším výrobcom akumulátorov do elektromobilov na svete a tiež vyvíja svoje vlastné polovodičové batérie.

Test Fiat 600e

Samsung sa však pri vývoji sústredil aj na ďalšie dôležité vlastnosti batérie, ako napríklad nabíjanie a životnosť, ktorá by mala byť približne 20 rokov. Taktiež uvádza, že tieto batérie je možné nabiť už za 9 minút, no konkrétnejšie detaily nepoznáme. Počítame s tým, že tento čas uvádza štandardné nabitie z 20 na 80 percent kapacity. V každom prípade, 9 minút je naozaj skvelý čas. Konkrétny nabíjací výkon spomenutý nebol. Vo svete ale už dnes pribúdajú stanice s výkonom až 600 kW, ktoré by mohli tieto elektromobily určite využiť.

Náš tip
Toto je prvé policajné oddelenie, ktoré kompletne premenilo svoj vozový park na elektrický
3. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+