Prechod zo spaľovacích automobilov na čistejšie formy dopravy je nenávratne tu. A netýka sa len elektrických či vodíkových automobilov. Elektromobilita sa pomaly, ale isto udomácňuje aj v kamiónoch. Skvelým príkladom je švédsky výrobca Scania, vďaka ktorému sme mohli vyskúšať nový plne elektrický model 25 P.
V roku 2020 sa Scania ako prvý výrobca ťažkých nákladných vozidiel pridala k iniciatíve vedecky podložených cieľov (Science Base Targets Initiative). Cieľom je zaviesť opatrenia, ktoré obmedzí globálne otepľovanie. Elektrické nákladné vozidlá sú jedným z pilierov tejto stratégie.
Klimatická stratégia Scania
- Znížiť emisie CO2 do roku 2025 o 50 % v porovnaní s rokom 2015 (v prípade vlastných prevádzok)
- V prípade vlastných produktov znížiť emisie CO2 do roku 2025 o 20 % v porovnaní s rokom 2015
História a plán budúcich produktov
- 2014 prvé elektrické autobusy Scania
- 2016 prvé hybridné nákladné vozidlá Scania
- 2020 prvé plug-in hybridné a čisto elektrické nákladné vozidlá s dojazdom až 250 km pre mestské využitie
- 2022 inovovaný plug-in hybrid s elektrickým dojazdom 60 km
- 2023 čisto elektrické vozidlo/ťahač pre regionálnu prepravu s dojazdom 350 km
- 2024 čisto elektrické ťahače pre diaľkovú prepravu (4 – 4,5 hodiny jazdy na jedno nabitie so 40-60 tonovou súpravou, nabíjanie behom zákonnej 45-minútovej prestávky
Scania 25 P
Tento model je k dispozícii aj v dieselovom variante. Hlavným, a prakticky jediným rozdielom medzi nimi je iný typ pohonu. Tomu sa v kabíne prispôsobili aj budíky, ktoré šoféra neinformujú o spotrebe nafty, ale o úrovni nabitia či spotrebe elektrickej energie. Ten, kto má so Scania kamiónmi skúsenosti,s a bude v kabíne cítiť ako doma. K dispozícii je samozrejme množstvo úložných priestorov, veľmi pohodlné sedenie či skvelý výhľad na cestu pred vami.
Vonku na bokoch pod kabínou sú potrebné senzory, ktoré informujú o chodcoch či autách okolo. Nechýba samozrejme ani cúvacia kamera, ktorá sa pri tomto type vozidla náramne hodí. Oceňujeme perfektné veľké spätné zrkadlá, ale aj detail ako presklené dvere spolujazdca, vďaka ktorým šofér vidí to, čo by inak nemal šancu vidieť.
9 batérií, celková kapacita 300 kWh
Pohon zabezpečuje až 9 batérií s celkovou kapacitou 300 kWh. Jedna z nich sa nachádza v kabíne za spolujazdcom, zvyšné sú uložené v štyroch boxoch pod nákladným priestorom (v každom boxe sú dve). Batérie sú veľmi dobre chránené a prešli všetkými bezpečnostnými previerkami.
Čo sa týka dojazdu, tento kamión rozhodne nepatrí medzi tie, ktoré sú určené na dlhé trate. Scania má však v pláne aj takéto modely, ktoré by mali prísť v najbližších rokoch. Vráťme sa ale k Scanii 25 P.
Oceňujeme, že výrobca neuvádza dojazd či spotreby s prázdnym vozidlom. Počas jednodenného testu sme mali naložený náklad s hmotnosťou 4 tony. Udávaný dojazd je 260 km. Reálna spotreba sa ustálila na hodnote okolo 100 kWh, avšak to je veľmi relatívny údaj, keďže auto často stálo kvôli foteniu a podobne.
V každom prípade, celkový dojazd môže kolísať podstatne výraznejšie ako v prípade elektrických automobilov. Hlavným dôvodom je vysoká hmotnosť, ale aj horšia aerodynamika. A najmä hmotnosť nákladu.
Výhody elektromobility v praxi
Čo sa týka jazdných vlastností, tie sú vzhľadom na kamión skvelé. Akcelerácia je okamžitá a v porovnaní s dieselovými kamiónmi je to samozrejme s maximálnou tichosťou. Do mesta ideálne. Dokonca tu je aj niekoľko úrovní nastavenia rekuperácie. Tá je prekvapivo silná, vzhľadom na to, koľko tento naložený kamión váži.
Praktickým riešením je možnosť jednoducho meniť objem nakladacieho priestoru. Ako? Jednoducho. Zmenou jeho výšky. Stačí na to jedno tlačidlo a v priebehu niekoľkých sekúnd je nakladacia plocha vyššia, takže je pripravená aj na náklad, ktorý by sa do kamióna kvôli výške nezmestil. Šofér má pri úprave výšky k dispozícii aj údaj o tom, aké vysoké je vozidlo. A to je informácia, ktorá je pre šoféra kamióna podstatná.
130 kW DC nabíjanie, AC nabíjanie chýba
Nabíjanie je riešené CCS štandardom. To znamená, že kamión obsahuje CCS konektor. Nachádza sa vpredu a je ľahko dostupný. Palubná nabíjačka úplne chýba, takže AC nabíjanie k dispozícii nie je. Udávaný maximálny nabíjací výkon je na úrovni 130 kW, interné informácie hovoria o tom, že v prípade vhodných podmienok zvládne aj 150 kW. Samozrejme, nie naprieč celou krivkou nabíjania. Oficiálne údaje uvádzajú, že z 0 na 80 % kapacity batérie sa dokáže nabiť len za 30 minút. Toto tvrdenie platí pre variant s 5 batériami a kapacitou 165 kWh. Plné nabitie by malo trvať 55 min.
Variant s väčšou, 300 kWh batériou, sa do plna podľa údajov výrobcu nabije za 100 minút. 130 kW nabíjanie je k dispozícii pre oba varianty. Verzia s 5 batériami je v porovnaní s s 9-litrovým naftovým modelom ťažšia o 660 kg, verzia s 9 batériami o 1600 kg. Testované vozidlo malo hmotnosť 12 070 kg a užitočné zaťaženie 7 430 kg. Jeho dĺžka je 9550 mm a šírka 2550 mm.
Problémom pri nabíjaní kamiónov je infraštruktúra. Síce je možné nabíjať ho na akejkoľvek verejnej nabíjacej stanici s CCS konektorom, avšak tu nastáva problém s veľkosťou. Tieto nabíjačky sú dimenzované pre osobné automobily a k väčšine z nich sa kamión proste nedostane. Ide o nabíjačky napríklad v garážach nákupných centier, prípadne na parkoviskách, na ktorých sa kamión nedokáže otočiť. Ideálnym riešením pre nabíjanie mestského, prípadne prímestského kamióna je nabíjačka priamo vo firme, kde parkuje.
Keďže elektrická Scania 25 P je nový kamión, predajné čísla zatiaľ neohúria. Na Slovensku a v Českej republike ide zatiaľ len o jednotky kusov.
Výkon, na ktorý sa môžete spoľahnúť
Energia z batérie poháňa elektromotor, ktorá sa nachádza približne v strede kamióna. Od neho sa ťažná sila prenáša na zadnú nápravu. Elektromotor ponúka dva prevody. Prvý pracuje pri rýchlosti od 0 do 40 km/h, na druhý stupeň kamión radí pri vyšších rýchlostiach. Maximálny výkon je na úrovni 295 kW s krútiacim momentom 2200 Nm, ktorý dokáže vyvinúť dočasne. Stály maximálny výkon je 230 kW (1300 Nm).