Elektromobilita sa pomaly, ale isto, dostáva aj do sveta nákladných vozidiel. Či už tých, ktoré sú určené na krátke vzdialenosti v mestách, ale aj do diaľkových modelov. Buduje sa infraštruktúra a niet pochýb, že elektrická budúcnosť čaká aj na tento segment dopravy. Jedným z najväčších hráčov je už tradične švédsky výrobca Scania, ktorého aktuálne portfólio zahŕňa už aj elektrické modely.
Na jednom z nich sme sa dokonca mohli aj previezť, a to priamo u výrobcu v Prahe. Viac informácií nájdete v článku Elektromobilita v kamiónoch. Vyskúšali sme Scania 25 P. Značka teraz prostredníctvom tlačovej správy oznámila začiatok predaja autonómnych elektrických nákladiakov. Konkrétne ide o autonómne vozidlo určené na prevoz materiálu pri ťažobných prácach, najmä pre banské účely.
40-tonový autonómny nákladiak určený do bane
Autonómna doprava sa vďaka tomuto opäť posúva o krok ďalej. Scania už oficiálne otvorila možnosť objednať si tieto 40-tonové nákladné vozidlá. Onedlho bude možné objednať aj väčší model, ktorý je schopný uniesť ťažší náklad, s celkovou hmotnosťou je 50 ton. Predaj spúšťa Scania najskôr v Austrálii, pričom prvé dodávky sú naplánované na rok 2026. Neskôr by sa mali tieto vozidlá rozšíriť aj do ďalších regiónov sveta, s najväčšou pravdepodobnosťou bude po Austrálii nasledovať Latinská Amerika.
“Prechod od výskumu a vývoja k uvedenému komerčnému produktu je pre nás a pre autonómnu ťažkú dopravu vo všeobecnosti významným míľnikom. Ide o najpokročilejší produkt, ktorý spoločnosť Scania doteraz uviedla na trh.”
Peter Hafman, viceprezident a vedúci oddelenia autonómnych riešení Scania
Bane sa vo všeobecnosti považujú za jedno z najlepších miest pre umiestnenie autonómnych vozidiel. Premávka, ktorá tu je, sa dá veľmi jednoducho regulovať, pretože do nej nevstupujú žiadne neočakávané faktory, ktoré sú v bežnej premávke časté. Z tohto dôvodu je nasadenie takéhoto typu vozidla v tomto segmente najjednoduchšie. Autonómne elektrické vozidlá môžu prispieť k vyššej bezpečnosti aj efektívnejšej prevádzke.
Autonómia a elektromobilita ponúkajú množstvo výhod
Nové riešenie od Scanie má oproti bežným vozidlám, ktoré sa využívajú na rovnaké účely, viacero výhod. Či už z hľadiska emisií alebo produktivity. Využitím autonómnych elektrických modelov sa znižuje ekologická stopa ťažby, vrátane požiadaviek na energiu a infraštruktúru. Z ekonomického hľadiska je potom zaujímavé aj to, že sa tým znižujú prevádzkové náklady. Autonómne nákladné vozidlá je možné bez problémov začleniť do existujúcej prevádzky v bani.
“Ďalšou výhodou nášho riešenia je, že umožňuje ťažobným spoločnostiam rýchlejšie urobiť ďalší krok smerom k prevádzke s nulovými emisiami. Je jednoduchšie elektrifikovať prevádzku s autonómnymi nákladnými vozidlami Scania v porovnaní s tradičnými nákladnými vozidlami pre ťažkú nákladnú dopravu.”
Peter Hafman, viceprezident a vedúci oddelenia autonómnych riešení Scania
Scania počas uplynulých rokov výrazne investovala do vývoja autonomnych vozidiel, pričom sa zamerala nielen na vozidlá operujúce vo vymedzených oblastiach, ale aj na diaľkovú dopravu. Toto autonómne vozidlo bolo vyvinuté v úzkej spolupráci medzi oddelením výskumu a vývoja spoločnosti a samotnými zákazníkmi. To znamená, že bolo testované v tvrdých podmienkach, v ktorých obstálo.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Inovácie v trakčných meničoch prinesú lacnejšie 800 V systémy pre elektromobily
- Plne vybavený elektromobil pod 22 000 eur na Slovensku? Prichádza Dongfeng Box
- MAN rozširuje svoje elektrické portfólio o ťažké nákladné vozidlá
Automobilka tvrdí, že ide pravdepodobne o najambicióznejší výskumovo vývojový projekt, na akom doteraz pracovala spolu so zákazníkmi a domnieva sa, že dokázala vyvinúť optimálne riešenie autonómnej dopravy pre banský priemysel.
Elektrifikácia nákladnej dopravy je témou, ktorej sa venujú viaceré známe mená. Nové modely MAN eTruck nedávno predstavila nemecká spoločnosť MAN Truck & Bus z koncernu Volkswagen. To stajne Mercedes-Benz už dlhú dobu vychádzajú modely eActros a komplexný rad elektrických nákladných vozidiel ponúka aj Volvo. Ako ďalší hráč sa do tohto segmentu snaží zaradiť aj Tesla. Jej ťahač Tesla Semi využíva napríklad spoločnosť PepsiCo.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.