MojElektromobil

Často sa spomína, že technológia batériového pohonu je vhodná najmä pre osobnú dopravu, ale pre nákladnú nie je až taká efektívna. Každopádne, prax ukazuje, že viaceré firmy sa už teraz púšťajú do výroby elektrických ťahačov s batériami namiesto vodíkových článkov. Príkladom je aj známa Scania, ktorá v budúcnosti plánuje vyrábať prevažne batériové elektrické kamióny.

Plne elektrické ťahače

Je zaujímavé, akým spôsobom sa uberá trh s kamiónmi. Síce tradičné palivá budú v tomto segmente ešte dlhodobo majoritné, postupne sa začínajú objavovať elektrické varianty. Len nedávno sme písali o elektrickom vyklápači Volvo s batériami s kapacitou až 200 kWh. Tie zabezpečujú dojazd okolo 150 kilometrov, avšak nabíjanie je naozaj veľmi rýchle s výkonom do 270 kW. Tie už teda jazdia po cestách, pričom podobným smerom sa vydáva aj spomínaná Scania.

Na webe sme už informovali o zaujímavom prototype plug-in hybridného kamiónu, ktorý má náves pokrytý solárnymi panelmi. Tie dokážu ročne vyprodukovať až 14 MWh elektrickej energie v nepriaznivých podmienkach. Síce to vzhľadom na určite vysokú spotrebu nemusí byť veľa, mohlo by to pomôcť znížiť spotrebu paliva. Aké výsledky bude mať tento pokus je otázne, avšak Scania sa určite bude chcieť pustiť do výroby plne elektrických kamiónov. Uviedli aj konkrétne plány pre najbližšie roky. V roku 2025 by chceli zvýšiť podiel predaja batériových elektromobilov na 10 percent, no v roku 2030 by sa mali dostať až na 50 percent.

Plnohodnotný kamión bez vodíka

Scania tiež pripomína, že elektrické kamióny potrebujú oveľa menšiu a jednoduchšiu údržbu ako klasické spaľovacie verzie. Aktuálny elektrický kamión Scania je vybavený batériou s kapacitou 300 kWh a ponúknuť má dojazd okolo 250 kilometrov. Neskôr je na pláne aj plnohodnotný 40-tonový kamión, ktorý by mal byť schopný jazdiť 4 a pol hodiny bez prestávky. Následne by sa mal stihnúť naplno dobiť za 45-minútovú prestávku: Za pár rokov, Scania plánuje priniesť elektrický kamión s dlhým dojazdom, ktorý dokáže odniesť 40 ton po dobu 4,5 hodiny.

Vodík pritom nepovažujú za správnu cestu, nakoľko podľa ich názoru nejde o tak čisté palivo ako elektrická energia. Dôvod je oveľa nižšia efektivita, teda až tretinová. Na druhú stranu, vodík úplne neodpisujú, nakoľko z pohľadu ukladania energie nejde o tak zlú voľbu. Dôležité ale je, aby na jeho produkciu bola využívaná čistá energia. Scania by si v tom prípade vedela predstaviť stacionárne palivové články ako dôležitý komponent nabíjacieho systému. Vhodné najmä do miest s veľkým množstvom obnoviteľnej energie.

26. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+