Výrobca nákladných ťahačov Scania sa vo Švédsku angažuje v projekte, ktorý má zistiť, koľko paliva môžu ušetriť solárne panely na kamióne. Odhadujú sa úspory 5-10%. Projekt je financovaný vládou a zapojila sa aj univerzita.
14 000 kWh energie ročne
Scania použije na tento projekt svoje plug-in hybridné 18-metrové prívesy vybavené solárnymi panelmi na obidvoch stranách a na streche prívesu. Ide o plochu 140 m štvorcových a vyrobiť by mali 14 000 kWh energie ročne.
Ide pritom o testovanie vo Švédsku, kde nie je podnebie najvhodnejšie na výrobu solárnej energie. Napríklad v Španielsku je o 80% viac slnečných dní a úspory na palive by mohli byť dvojnásobné. Vyrobená energia pôjde priamo do pohonnej jednotky alebo bude nabíjať batérie.
Solárna energia prvýkrát ako pohon vozidla
Solárne strechy využíva už niekoľko výrobcov autobusov alebo nákladných vozidiel. Všetky však túto energiu používajú len na napájanie pomocných systémov, ako sú infotainment, alebo chladiace systémy v distribúcií potravín. V prípade Scanie ide prvýkrát o solárny pohon samotného vozidla.
Ďalšou myšlienkou v tomto projekte je napájanie V2G (vehicle-to-grid) riešenie. Prívesy by napájali verejnú distribučnú sieť počas víkendov, keď nejazdia. V dennej premávke by ich prevádzkoval prepravca Ernst Express, ktorý so Scaniou spolupracoval aj na projekte trolejového pohonu pre kamióny.
Vo Švédsku tento projekt pravdepodobne nie je veľmi ekonomicky efektívny, avšak pre množstvo krajín to môže byť ekologická a ekonomicky efektívna forma prepravy. Projekt je verejne financovaný prostredníctvom švédskej vlády, zapojili sa aj výrobca solárnych panelov Midsummer a University of Uppsala, ktorá vykonáva výskum pre efektívnejšie solárne panely.