Šéf ExxonMobilu Darren Woods povedal, že nechápe zmysel elektromobilov, keď sa aj tak nabíjajú energiou z uhoľných elektrární. Takýto komentár riaditeľa jedného z najväčších znečisťovateľov ovzdušia na svete vyvoláva úsmev, ale aj kritiku. Poďme sa pozrieť prečo.
Darren Woods to povedal na stretnutí Iniciatíva pre ropu a plyn v oblasti klímy.
Faktom je, že ropný priemysel zarába viac ako 2 bilióny eur ročne z predaja fosílnych palív do odvetvia dopravy a logicky tieto spoločnosti veľmi neteší rast popularity elektrických vozidiel.
Jeden z najväčších znečisťovateľov sveta
Globálny ťažiar a spracovávateľ ropy a zemného plynu ExxonMobil je jedným z najväčších znečisťovateľov planéty. V roku 1989 jej tanker Exxon Valdez spôsobil environmentálnu katastrofu, keď pri Aljaške narazil na podmorský útes a uniklo z neho 10,8 milióna galónov ropy ( približne 40 miliónov litrov) do mora.
Britský denník Guardian nedávno zverejnil analýzu, podľa ktorej je táto spoločnosť a jej dodávateľský reťazec zodpovedný za vypustenie 42 miliárd ton emisií CO2 do atmosféry od roku 1965 a podieľajú sa tak významnou mierou aj na zrýchlení klimatických zmien.
Uhlie na ústupe
Zatiaľ čo na svete sa stále vyrába veľká časť energie z uhlia, podiel obnoviteľných zdrojov neustále rastie a uhoľné elektrárne sa zatvárajú. Slovenské uhoľné elektrárne v Novákoch a Vojanoch sa v najbližších rokoch prestanú dotovať, čo bude pre ne likvidačné.
Aj keď sú elektromobily nabíjané kompletne energiou z uhlia, sú stále o 40 % menej environmentálne zaťažujúce ako spaľovacie vozidlá. Toto číslo je založené na výskume, ktorý zverejnil BloombergNEF v januári tohto roku.
Keď sa vyrobí spaľovacie vozidlo, jeho emisie sa za každý najazdený km zvyšujú, no v prípade e-áut každý km emisie klesajú, pretože sa elektrická sieť čistí a vozidlo už neprodukuje žiadne ďalšie lokálne emisie.