Honda sa pridŕža reality a nepúšťa sa do divokých vízii ani príliš agresívnych fantázii prudkej expanzie elektromobilov a pokročilej autonómnej technológie. V rozhovore s portálom Automotive News Europe to uviedol hlavný výkonný riaditeľ automobilky Honda, Takahiro Hachigo.
“Elektrické autá s batériami a plne autonómna jazda stále čelia mnohým prekážkam,” hovorí Hachigo.
Honda v dohľadnej dobe zvolí prístup, ktorý reálne považuje za zmysluplný. Hachigo uviedol, že hoci má Honda mnoho technológií už pripravených na nasadenie, vrátane autonómneho systému pre jazdu na diaľnici, v oblasti autonómnej jazdy a elektromobility naďalej zostáva obozretná. Na autosalóne vo Frankfurte sme mohli vidieť oficiálne uvedenie elektromobilu Honda E.
Hachigo vo svojich vyjadreniach uvádza, že elektrické vozidlá nebudú “mainstreamom”. Pričom dodal, že pokročilá autonómna jazda napríklad tretej úrovne, bude vyžadovať drahšie a pokročilejšie asistenčné systémy. Preto sa Honda snaží identifikovať, aký produkčný plán bude pre vozidlá najbližšej doby optimálny.
Čo sa týka elektrifikácie, Honda sa bude až do roku 2030 zameriavať na benzínovo-elektrické hybridy, nie na plne elektrické autá. Pri vývoji autonómnej jazdy zase prioritu dostanú postupné vylepšenia. Vylepšenia, ktoré prinesú reálne zlepšenie pre bezpečnosť na cestách za rozumnú cenu, namiesto investície do prepychových funkcií a drahých lidarových systémov.
Krotia očakávania
Aktuálne vyjadrenia šéfa Hondy prichádzajú po tom, čo aj ostatní veľkí hráči na poli elektromobility a autonómnej jazdy začínajú zmierňovať očakávania pre blízku budúcnosť technologicky orientovaného automobilového priemyslu.
Konzervatívnejší postoj zaujala napríklad automobilová spoločnosť General Motors. Tá v júli oznámila, že ustúpila od plánov do konca tohto roka nasadiť autonómne jazdiace taxíky.
Steve Wozniak, spoluzakladateľ spoločnosti Apple, zase v októbri prehlásil, že sa vzdal myšlienky, že by sa dožil reálneho nasadenia autonómnej dopravy vrcholovej piatej úrovne
K obozretnejšiemu prístupu nabáda aj výkonný viceprezident Toyoty, Shigeki Tomoyama. Uviedol, že automobilka neupravuje svoje plány kvôli nasadeniu nových technológií. Dodal však, že Toyota vždy videla cestu ich komercializácie ako dlhú a náročnú.
“Mnoho výrobcov a podnikov prehodnocuje svoje plány nakoľko si myslia, že to celé bude vyžadovať viac času. My sme to predpokladali už od samotného začiatku,” prehlásil Tomoyama počas autosalónu Tokyo Motor Show.
Honda a skromné ambície
Portál Automotive News ďalej uvádza, že Honda má pri elektrických autách skromné ambície, napriek tomu, že konkurencia sa ženie vpred k rozsiahlej ponuke elektrických áut a plánované predaje ráta v stovkách tisícok takýchto áut.
“Neverím, že dôjde k dramatickému nárastu dopytu po plne elektrických autách a myslím si, že toto je pravda celosvetovo. Sú tu problémy s infraštruktúrou aj hardvérom. Na rôznych trhoch platia rozličné regulácie, ktoré musíme spĺňať.
Je isté, že musíme pokračovať vo vývoji a výrobe, no neverím, že [elektromobily] sa tak skoro stanú mainstreamom,” prehlásil Takahiro Hachigo.
Honda chce, aby do roku 2030 dve tretiny z jej celosvetových predajov pochádzali z elektrifikovaných vozidiel. Do roku 2022 dokonca plánuje elektrifikovať celú svoju európsku ponuku. No drvivá väčšina z týchto plánov sa podľa vyjadrení Hachiga týka kategórie hybridov, nie čistých elektromobilov. Cieľom Hondy je podľa neho zníženie uhlíkových emisií, nie produkcia elektromobilov len preto, aby ich automobilka mala v ponuke.
Autonómna jazda
V oblasti autonómnej jazdy Honda pôvodne plánovala do roku 2020 na trh priniesť autonómnu jazdu po diaľnici vrátane podpory pre zmenu jazdných pruhov. Pokročilejšiu autonómnu jazdu štvrtej úrovne chcela ponúknuť do roku 2025, no medzičasom tieto plány prehodnotila a niekoľkokrát pozmenila.
Hachigo navyše minulý mesiac uviedol, že automobilka momentálne nemá vytýčený časový horizont ani pre uvedenie autonómnej jazdy tretej úrovne.
Namiesto toho bude pokračovať v rozširovaní možností svojho systému Honda Sensing, súboru bezpečnostných funkcií, ako je napríklad asistent pre udržiavanie jazdného pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla či autonómne núdzové brzdenie.
Honda síce vyvinula systém pre automatickú zmenu jazdných pruhov a autonómnu zmenu smeru, no stále vyhodnocuje ako ich komercializovať.
Hachigo uviedol, že: “Technológie sú pripravené, no automobilka sa musí venovať tomu, aký je po nich dopyt a aké legislatívne predpisy musí splniť. Teraz je čas premýšľať nad tým, ako tieto služby dostať na trh.“
Vo vlastnej réžii
Hachigo na záver prezradil, že Honda sa bude pri vývoji a výrobe nových technológii naďalej pridŕžať svojho individualistického prístupu, hoci globálny trend kvôli narastajúcej finančnej náročnosti prináša úzke prepájanie automobiliek na korporátnej úrovni.
Ako vysvetlil, Honda nemá záujem o investičný kapitál za cenu toho, že by druhá strana získala slovo v manažmente a do istej miery by vďaka tomu mohla ovplyvniť smer, ktorým sa bude spoločnosť v budúcnosti uberať.