Nový nabíjací HUB čoskoro vyrastie aj v Senci. Oproti ostatným sa výrazne odlišuje po technickej stránke, nakoľko firma, ktorá výstavbu realizuje, stavila na solárnu energiu a batériové úložisko.
Nabíjací HUB v Senci
Za netradičným nabíjacím HUBom v Senci stojí slovenská firma EV-GP, ktorá chce integrovať technológie solárnej energie do nabíjacích staníc pre elektromobily. O plánoch firmy sme písali ešte minulý rok, no už v týchto dňoch budujú nový nabíjací HUB. V pôvodných informáciách uvádzali nabíjacie výkony na ich nabíjacích staniciach do 120 kW. Ako ale prax ukazuje, v skutočnosti budú ešte o niečo vyššie.
K dispozícii bude šesť nabíjacích miest pre elektromobily, z toho tri budú pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom a tri pre pomalšie nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW. Najvýkonnejšia nabíjacia stanica ponúkne výkon 160 kW a vybavená bude konektorom CCS. Druhá DC nabíjacia stanica ponúkne maximálny výkon 60 kW s konektorom CCS. Tretia DC stanica bude výkonom totožná, avšak kombinovať bude CCS a aj CHAdeMO konektor.
Malá prípojka, veľké batérie
Zaujímavosťou je, že elektrický prívod k nabíjačkám pozostáva iba z 3x400V a 32A istením, teda s maximálnym výkonom 22 kW. Pre obslúženie nabíjačiek je takýto výkon samozrejme nepostačujúci, no firma tu pripravila zaujímavé riešenie. Nabíjacie miesta budú prekryté solárnymi panelmi v počte 40 kusov. Každý z panelov má výkon 380 Ws, takže maximálny teoretický výkon je 15,2 kWs. Takto vyrobená elektrická energia sa bude ukladať do dvoch zdieľaných batériových úložísk s celkovou kapacitou 172 kWh (2x 86 kWh).
Samozrejme, postaviť nabíjací HUB so šiestimi nabíjacími miestami a napojením na sieť s odberom 22 kW sa môže zdať veľmi odvážne. EV-GP si ale záťaž určite veľmi dobre prepočítalo a konečný používateľ by mal mať k dispozícii vždy maximálny výkon. Batérie sa budú nabíjať ako zo slnka, tak aj prívodom zo siete. Batérie by sa teda v praxi mohli vybiť napríklad po príchode troch takmer úplne vybitých elektromobilov Porsche Taycan alebo Audi e-tron. V drvivej väčšine prípadov by takáto kombinácia solárnych panelov, batérií a elektrickej prípojky mala zvládať poskytovanie maximálneho nabíjacieho výkonu.
Podobné systémy sa využívajú už teraz aj na iných miestach pre zníženie nárokov na elektrickú prípojku k nabíjacím staniciam. Ide napríklad o GreenWay pri Trenčíne, kde sú taktiež prepojené solárne panely s batériami a elektrickou sieťou. O niečo častejšie sa používa dvoj-kombinácia batérií a siete – to využíva GreenWay v Ružomberku alebo ZSE Drive v Piešťanoch.