V súvislosti s elektromobilmi na svet prichádzajú stále nové a nové otázky. Okrem rôznych hoaxov a nepravdivých informácií tu máme aj otázky týkajúce sa servisu. Aké je to drahé, ako dlho to trvá a najmä to, či je pri nejakom probléme potrebné vymeniť celú batériu, ktorá je najdrahšou súčasťou moderného elektromobilu. Odpoveď je, že nie, nie je to nutné, opraviť je možné aj jednotlivé moduly, z ktorých sa akumulátor skladá. My sme mali možnosť zúčastniť sa zaujímavého workshopu v školiacom stredisku automobilky Škoda, kde nám vyškolení technici ukázali, ako to celé prebieha.
V súvislosti so servisom elektromobilov značka Škoda a jej partneri doteraz investovali viac ako pol milióna eur. Prevziať vaše pokazané vozidlo je pripravený každý servisný partner automobilky, servisné miesta disponujú všetkými potrebnými zariadeniami, no zaujímavé je aj to, že majú možnosť zapožičať si ich. To platí najmä pre zariadenia, ktoré sú buď veľmi drahé, prípadne sa nevyužívajú tak často a ich kúpa by bola ekonomicky nevýhodná.
Samotné servisné úkony pri elektromobiloch sú v porovnaní so spaľovákmi v mnohých ohľadoch iné. Servisy sa na to musia pripraviť nielen po stránke znalostí a schopností personálu, ale musia tomu prispôsobiť aj dielenské vybavenie. Najdôležitejšie je dodržiavať prísne pravidlá, ktoré platia pre manipuláciu s poškodenou batériou.
„Servis elektromobilov síce vďaka absencii mnohých súčastí pohonného ústrojenstva zaberie v priemere menej času, na druhej strane však vyžaduje špecifické technické vybavenie a vzdelanie technikov. To kladie na servisnú sieť vysoké nároky, ktoré sa čiastočne líšia od tých doterajších. Aj servisné úkony majú spravidla iný charakter a naši autorizovaní partneri si ich museli osvojiť v priebehu veľmi krátkej doby.“
Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko
Samotné vybratie batérie sprevádza niekoľko dôležitých úkonov, ktoré sú presne popísané v príručke a na ktoré sú zamestnanci špeciálne vyškolení. V prvom rade, servis tohto typu môže vykonávať len pracovník, ktorý má absolvované patričné vzdelanie a prešiel výcvikom. Aj keď to môže vyzerať z pohľadu bežného človeka veľmi jednoducho, je to v prvom rade nebezpečné.
Demontáž batérie vyzerá síce jednoducho, no hocikto ju robiť nemôže
Šikovní mechanici nám v krátkom čase ukázali, ako sa akumulátor vyberá. Stačilo niekoľko skrutiek, odpojenie niektorých dôležitých súčastí a hotovo. Veľmi dobrým pomocníkom je aj špeciálny zdvihák s nosnosťou viac ako 1 tona. Má to dobrý dôvod, pretože batéria váži viac ako 500 kg.
Neskôr sme sa presunuli už ku konkrétnej batérii, kde nám bolo ukázané, ako sa do nej mechanici dostanú a čo všetko je potrebné vykonať. Pri manipulácii nezabudni na patričný ochranný odev, rukavice a ochranný štít na tvár. Následne, po odňatí krytu, sa dostali k jednotlivým modulom. Enyaq iV 80 ich má 12. V rámci servisného úkonu stačí vymeniť konkrétny vadný modul, nie je potrebná výmena celej batérie, ktorá môže stáť aj niekoľko desiatok tisíc eur.
Servisná pripravenosť musí byť komplexná. Jedným z krokov je zakúpenie predpísanej výbavy, servis musí mať špeciálne preškolený personál a zriadenú karanténnu zónu pre vozidlá, pri ktorých je podozrenie na poškodenie batérie. Škoda má na Slovensku momentálne 35 zamestnancov s najvyššou dosiahnutou úrovňou “vysokonapäťový expert,” ktorí môžu vykonávať opravy všetkého druhu. Nižšie úrovne môžu napríklad demontovať batériu z vozidla, no nemôžu už pracovať priamo s ňou a podobne.
„Nástup elektromobility znamená pre dílerskú a servisnú sieť Škoda Auto veľké zmeny. Zmena týkajúca sa príchodu elektromobility sa samozrejme dotýka aj výbavy servisov, ale posun prichádza aj v potrebe nových znalostí servisného personálu. V uplynulých rokoch sme pripravili niekoľko desiatok školení, z ktorých väčšina súvisí so servisom. Stále pracujeme na zvyšovaní úrovne ponúkaných služieb, vrátane zvyšovania kvalifikácie našich technikov. V tomto úsilí budeme samozrejme pokračovať.“
Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko