Existuje mnoho argumentov, prečo by ste sa mali vyhnúť kúpe elektromobilu. Mnoho z nich sú však absolútne výmysly, ktoré vôbec nesúvisia s realitou. Či už ide o životnosť batérie, časté horenie a podobne. Jedným z argumentov sú ale aj náklady na servis. Veď len samotná batéria je poriadne drahá, čo ak sa pokazí?
Dáta ukazujú veľmi podobné čísla
Našťastie existujú štatistiky, ktoré nám povedia oveľa viac ako názor niekoho, kto elektromobilitu videl len na sociálnych sieťach. Majitelia, ale aj záujemcovia o elektrické vozidlo môžu byť v tomto smere absolútne pokojní. Spoločnosť Mitchell (USA), ktorá dodáva riešenia a služby inteligentných technológií pre odvetvie poistenia automobilov a opráv kolízií hovorí, že priemerné náklady na opravu elektromobilu boli v minulom roku na rovnakej úrovni ako v prípade novších vozidiel so spaľovacím motorom. Na tému upozornil portál Insideevs.
„Zatiaľ čo automobily poháňané spaľovacím motorom mali najnižšiu priemernú náročnosť spomedzi všetkých typov pohonu, novšie modely boli z hľadiska nákladov na veľmi podobnej úrovni ako elektromobily a plug-in hybridy,“ uviedla spoločnosť vo svojej správe pre rok 2024.
Najčastejšie sa v USA opravovali Tesly
Náklady na servis stále klesajú, aj keď len mierne. V minulom roku bola priemerná výška nákladov spojených so servisom elektromobilu na úrovni 6 236 USD, čo predstavuje trojpercentný pokles v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V prípade plug-in hybridov išlo o sumu 5 583 USD a priemerný účet za opravu spaľováku bol 5 066 USD.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Trumpove clá paradoxne poškodia americkú ekonomiku. Tamojšie automobilky budú mať problém
- Volkswagen priznal, že urobil chybu. Chystá návrat fyzických tlačidiel
- Praha investuje 139 miliónov korún do nabíjačiek pre elektromobily vo verejnom osvetlení
Avšak do tejto štatistiky sú započítané aj staré modely. Ak s elektromobilmi porovnáme porovnateľne staré spaľováky, ich priemerná výška nákladov na opravu bola na úrovni 6 127 USD (čiže o 109 USD menej ako v prípade elektromobilov).

Najopravovanejším elektromobilom bola Tesla Model Y (31,43 % všetkých opráv), nasleduje Model 3 (29,86 %) a tretím bol Ford Mustanch Mach-E so 6,37 percentami. Tieto čísla prakticky odzrkadľujú pomer vozidiel na ceste, na základe nich nemôžeme povedať, že by Tesly boli najporuchovejšie. Len sa ich v USA predáva spolu viac ako 50 percent zo všetkých elektromobilov.
Na záver už len dodáme, že elektromobily chodia do servisu štatisticky podstatne menej často ako spaľováky. A ak už idú, cena servisu je s nimi porovnateľná.