Slovensko podľa aktuálnych údajov o predajoch elektromobilov zaostáva za európskymi štátmi, no dokonca aj za krajinami V4. Aj keď sa podiel elektrických vozidiel na celkových predajoch zvyšuje každým rokom, stále je to málo. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tak upozorňuje na nedostatočné poskytovanie dotácií a tiež slabé využívanie financií z Plánu obnovy vo svojej tlačovej správe.
Podľa posledných zverejnených údajov o predajoch sa Slovensko nachádza na chvoste krajín Európskej únie. V poslednom porovnaní sme sa dokonca ocitli aj za krajinami V4, či dokonca aj Rumunskom. Aj také Turecko je na tom čo sa predajov týka 5-násobne lepšie ako naša krajina.
„Je to alarmujúci signál, ktorý ukazuje, že Slovensko si nemôže dovoliť strácať ďalší čas. Ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch 5-násobne vyšší ako u nás a to tam ani nemajú dotačný program“.
Patrik Križanský, riaditeľ SEVA

Ako príklad, ktorým smerom by sme sa mali vydať, uvádza SEVA aj Poľsko. Práve v ňom spustili program „Mój elektryk“ už v máji 2021. Jeho cieľom je prerozdeliť 700 miliónov zlotých (1562 mil. €) vo forme dotácií tým, čo majú záujem kúpiť si elektrické vozidlo. To okrem zlepšenia kvality životného prostredia prispeje aj plynulejšiemu prechodu na bezemisnú dopravu v EÚ. Táto dotácia sa dá získať prostredníctvom elektronickej žiadosti aj pri kúpe vozidiel na lízing.
Rovnaký cieľ by malo mať aj Slovensko
Podľa Patrika Križanského je práve toto cesta, ktorou by sa mohlo Slovensko v oblasti elektromobility uberať. Slovensko totižto stále môže využiť na financovanie aj peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, ktorý dotuje EÚ.
Keď už aj Maďarsko, ktoré sa potýka s vážnymi inflačnými problémami, dokáže nájsť prostriedky na štátnu podporu elektromobility, nemôže existovať dôvod, prečo by Slovensko nemohlo urobiť to isté.
Patrik Križanský, riaditeľ SEVA
Reaguje tak na rozhodnutie, ktoré má od novembra 2023 podporiť maďarskú elektromobilitu čiastkou 78 miliónov eur. Aj bez tejto dotácie sa však podiel nových elektromobilov na celkovom predaji v susednej krajine nachádza na dvakrát vyššej úrovni ako u nás.
Poľský program Mój elektryk si môžu záujemci uplatniť na aj na úžitkové bezemisné vozidlá triedy N1, pričom vozidlo môže stáť maximálne 50 000, resp. 70 000 PLN (10 800/15 180 €) v závislosti od ročného nájazdu. Pre programové obdobie 7/2021 až 9/2025 má program alokovaných 700 miliónov PLN (152 miliónov €), pričom ku koncu novembra 2022 bolo vyčerpaných približne 30 % z tejto sumy. Celkovo už prijali 4 900 žiadostí pre dokopy až 6 200 batériových vozidiel.
„700 miliónov zlotých (1562 mil. €)“
Euro dnes akosi oslabilo…
Dokiaľ nebude štátna podpora vo výške najmenej 25% z ceny (t. j. -20% DPH a k tomu štátny príspevok -5%), tak to bude stále o ničom!!!
som proti tomu aby sa dávali dotácie na kúpu elektro auta, skôr by mali byť garantované ceny na nabíjačke podobné ako pre domácnosti.s dotáciami sa vždy len špekulovalo ,prihlásili sa ľudia čo ani nemali záujem o elektro a tie peniaze už sa nedostali do systému s 5.
Eautá sú také super, že ich musia nasilu kupovať policajti a poštári. I tak nepresvedčili svojou kvalitou a výhodami bežného občana. Na rad prídu dotácie a
neskôr sankcie za benzíny.
🤮 Dúfam, že ich nebudú musieť nasilu kupovať aj hasiči. Horí….prídeme najskôr o pol hoďku, nabíjame😁😁😁
koľko E autá si už mala a koľko KM si na nich najazdila, ty odborníčka z kuchyne ??????????????
Chudáčik, zakomplexovaný chlapík, žena nesmie vyjadriť svoj názor na stránke o autách?
keď bratia Joseph a Etienn Montgolfierovci v roku 1783 začali lietať v tepolovzdušnom balóne a podobní odborníci ako ty sa im vysmievali a mali priblblé drísty a hľa dodnes sa na balónoch lieta…….ešte raz ty varechová odborníčka … koľko E autá si už mala a koľko KM si na nich najazdila, zabuč, DAJ…. ????
Ty znalec, niekto v r.1783 zakázal ostatným používať na prepravu loď, či volský povoz? Čas ukázal, že balón je na veľký prd. Na Ečerepe mám odjazdené toľko ako na balóne. Len by ma zaujímalo, či máš za posledných 30rokov najazdené na benzíne toľko čo ja. A v kuchyni ťa tiež zrejme schovám do vačku, keďže ty nemáš ani poňatia, aká užitočná práca sa za sporákom vykonáva. Ty chumajko zakomplexovaný
trefne si mu to natrela 🙂
Nikto nikomu nič nezakáže. To je len také bububu, že 2035, 2040, a nakoniec nič nebude. Benzínové autá tu budú, kým bude ropa. Keď ropa dôjde, tak tu celkom prirodzene nebudú a nikto za nimi potom ani nebude plakať.
2 Richie: najskôr sa nauč používať slovenskú gramatiku a potom sa môžeš do niekoho navážať, ty debo.
o čom drísta tvoje blahorodie???????? Ozval sa ďaľší kretén s volebným právom…….
Debil je pre mňa človek, ktorý vo vete použije „keď“ a vetu nedokončí „tak/potom“ … inteligent totiž nikdy nenapíše „koľko E autá si mala„. Takže až potom, keď budeš ovládať gramatiku, sa budeš môcť navážať do niekoho iného. A keď chceš spoznať nejakého idiota, pozri sa do zrkadla … P.S.: debil a idiot nie je nadávka, ale diagnóza!
ozval sa kretén, ktorého NICK je bez mäkčeňov a poučuje o GRAMATIKE…….Čo dodať, ďaľší kretén s volebným právom, ako tých 40% voličov SMERU a HLASU……
Na firme mame jedno elektro, nabija sa to tusim kazdy druhy den. Ale pokial je clovek v rd, ma to na dochadzanie do prace, rak snad ok ako druhe auto i ked za tu cenu…. Neviem si predstavit, ze by som kazdy treti den traposil niekde na nabijacej stanici, nejakych 45min, ked aj natankovat mi je otrava a vyhodeny cas.
Pre teba jedine bicykel (klasický). Nanabíjaš, netankuješ, ideš kedykoľvek chceš.
Keby bola nejaká pekná dotácia na elektromobil a stál by potom pár eur, tak by som nad ním potom možno uvažoval. On ale aj tá prevádzka nebude nič lacné. Nabíjať stále baterky tiež niečo stoja, takže zostanem ďalej verný svojou Audi. Cez leto som sa jej celkom venoval a tiež som nechal prehrať ovládací systém do slovenčiny , takže je z nej teraz úplne iné auto.