MojElektromobil

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Prezídium Hasičského a záchranného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (HaZZ) naviažu úzku spoluprácu pri formovaní požiarno-bezpečnostných pravidiel v súvislosti s rozvojom elektromobility na Slovensku.

Dvojica k 18. novembru 2024 podpísala spoločné Memorandum o porozumení a spolupráci. Týmto krokom sa organizácie zaviazali k spolupráci na viacerých strategických úrovniach, vrátane výmeny skúseností, odborných konzultácií a tvorby legislatívnych pravidiel, ktoré budú reflektovať výzvy elektromobility.

Základ pre tvorbu odborných predpisov v kľúčových oblastiach

Memorandum, ktoré podpísali prezident HaZZ Adrián Mifkovič a riaditeľ SEVA Patrik Križanský, hovorí o záväzkoch oboch strán vyvíjať aktivity na vytvorenie odborného základu pre tvorbu nových predpisov, ktoré zabezpečia protipožiarnu bezpečnosť nielen pri parkovaní a nabíjaní elektrických vozidiel v garážach a stavbách, ale aj v rámci širšej infraštruktúry podporujúcej elektromobilitu.

SEVA pripomína, že nabíjacia infraštruktúra predstavuje nový prvok v budovách a definovanie jasných podmienok pre jej budovanie a rozvoj je jedným zo schválených opatrení Akčného plánu pre rozvoj elektromobility v SR. Slovensko má v tomto smere jasné záväzky v rámci viacerých platných európskych noriem, ako sú nariadenie o energetickej efektívnosti budov (EPBD) či nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR).

„Aktuálne existuje viacero nejasných miest pri výstavbe nabíjačiek s ohľadom na požiarno-bezpečnostné normy na Slovensku a požiadavky európskej legislatívy, ktoré musíme odborne prediskutovať a spoločnými silami definovať,“ konštatoval Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

Zdroj: SEVA

Reakcia na nové výzvy

Budovanie infraštruktúry je jedným zo základných stavebných kameňov rozvoja elektromobility, no prináša to so sebou viaceré výzvy. Tie sa, prirodzene, týkajú aj oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia.

„Rozvoj elektromobility prináša výzvy, ktoré si vyžadujú aktualizáciu a doplnenie našich noriem týkajúcich sa požiarnej bezpečnosti stavieb,“ uviedol prezident HaZZ Adrián Mifkovič. Bezpečnosť musí byť základom rozvoja každého odvetvia, vrátane elektromobility. Spolu so SEVA a jej členmi preto budeme spolupracovať na príprave predpisov, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie a nabíjanie elektromobilov.

Jedna vec sú potreby vodičov a majiteľov elektromobilov, druhá je ochrana zdravia, majetku a životov. Nemôžeme si dovoliť nejasnosti v našich predpisoch s ohľadom na rozvoj elektrifikácie dopravy. Je to nová technológia, ktorá nás núti učiť sa v reálnom čase a na základe skúseností a poznatkov aj zo zahraničia flexibilne reagovať na tento dynamický vývoj, dodáva Mifkovič.

Prezident HaZZ v súvislosti s podpisom memoranda o spolupráci konštatoval, že prvoradou úlohou zboru je ochrana života, zdravia a majetku občanov, s čím súvisí aj nutnosť pružne reagovať na nové trendy. To sú nielen elektromobily či nabíjacie stanice v parkovacích objektoch, ale aj celkovo vyššia hmotnosť a oveľa väčší podiel plastov v moderných vozidlách, a to bez ohľadu na pohon.

Memorandum otvára dvere k diskusii a zdieľaniu odborných skúseností v oblasti požiarnej prevencie, ktoré Slovensko môže čerpať aj od partnerov v rámci siete Európskej asociácie pre elektromobilitu AVERE. Slovensko tak získa prístup k najnovším poznatkom a skúsenostiam z krajín, ktoré sú v rozvoji elektromobility pred nami.

ZSE Drive Bory Mall
Nabíjací hub v garáži Bory Mall

Report o požiarnej bezpečnosti

Iniciatívu privítala aj Simona Kalinovská, ktorá v mene spoločnosti 3MON ako člena SEVA vedie špecializovanú skupinu v rámci asociácie, zameranú na požiarnu prevenciu. SEVA reaguje na otázky odbornej aj laickej verejnosti a pripravuje samostatný report o požiarnej bezpečnosti v elektromobilite. Poukazuje v ňom na fakt, že hoci elektromobily nehoria častejšie než autá so spaľovacími motormi, požiare elektrických vozidiel, najmä v prípade požiaru batérie, vyžadujú špecifické spôsoby zásahov záchranných zložiek a častokrát aj špeciálne technologické vybavenie.

Pri hasení požiarov batérií je potrebné dbať na špeciálne postupy, ako je napríklad použitie veľkého objemu vody na ich ochladenie, aby sa zabránilo opätovnému vznieteniu, či ochranu hasičských jednotiek pred toxickými látkami,“ cituje z pripravovaného reportu Kalinovská, ktorá ako špecialistka požiarnej ochrany spolupracuje so zástupcami HaZZ pri konkrétnych projektoch, v ktorých je elektromobilita už dnes prítomná.

„Vstup elektromobilov do parkovacích objektov, prípadne ešte aj ich nabíjanie v uzavretých priestoroch znamená nové nároky na infraštruktúru a požiarnu prevenciu. Musíme efektívnejšie implementovať riešenia, ktoré dokážu zohľadniť špecifiká elektromobility a zároveň reflektujú najnovšie poznatky z praxe. Elektromobily nehoria častejšie ako tradičné vozidlá, je však potrebné vybaviť garáže požiarno-technickými zariadeniami pre zvýšenie bezpečnosti stavieb a rýchly zásah hasičských jednotiek.“

Mohlo by vás zaujímať: 

Náš tip
Aktualizované: V Bratislave horeli dva elektromobily v jeden deň. Čo sa stalo? | Doplnené o vyjadrenie HaZZ
29. novembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+