Ministerstvo hospodárstva tento týždeň zverejnilo návrh akčného plánu rozvoja elektromobility na Slovensku. Spýtali sme sa na názor na akčný plán riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), Petra Ševce:
“Tento dokument reaguje na stav ktorý máme a ktorým vieme ísť. Doháňame však iba okolité krajiny. Slovensko by malo byť v oblasti podpory elektromobility trendsetterom.”
SEVA už dávnejšie apelovala na systematickú a predvídateľnú podporu tak nákupu elektrických vozidiel ako aj rozširovania nabíjacích staníc. Reagovala tak na ukončenie pilotného projektu dotácii, ktoré nebolo predĺžené a skončilo 30.6.2018. Súčasťou nového akčného plánu je opäť aj priama podpora na nákup elektrických vozidiel. Zjednodušene povedané, nové kolo dotácii.
Asociácia víta vôlu podporovať elektromobilitu a rovnako víta 16 konkrétnych opatrení akčného plánu.
“Považujeme ich všetky za dobré a správne. Berieme to tak, že každé opatrenie na podporu niečoho vyvolá reakciu. S návrhom nie sme 100% spokojní, ale to ani nikdy nebudeme. Vždy je čo zlepšovať.”
Za najdôležitejšie body akčného plánu považujú spomínané dotácie na nákup elektromobilov, podporu pre výstavbu infraštruktúry a zrýchlené odpisy. Práve podnikateľské subjekty vidí riaditeľ SEVA ako dôležitú súčasť adaptácie elektrických vozidiel.
Podľa riaditeľa SEVA bude teraz dôležité, kedy sa akčný plán začne napĺňať. Či sa na všetky opatrenia nájde rozpočet a zdroj financovania. Ak sa podpora obnoví, bude dlhodobá, celoplošná, transparentná a predvídateľná, je to správny krok pre podporu elektromobility u nás.
Za systémový považuje aj návrh vpustiť elektromobily do BUS pruhov. Na jednej strane môže postupne pri zvyšovaní počtu elektrických aut dôjsť k ich zahlteniu, na strane druhej to môže pomôcť vytvoriť BUS pruhy aj na diskutabilných miestach (ako napríklad Štefánikova ulica v Bratislave).
Návrhy redakcie
Konkrétna podoba jednotlivých opatrení sa ešte môže zmeniť. V redakcii navrhujeme tieto konkrétne úpravy:
- Jazdu v BUS pruhoch by mali povolené elektromobily obsadené aspoň 2 pasažiermi (obdoba HOV pruhov v zahraničí). Pri neúnosnom zaťažení (rok 2025 – 2030) nebude potrebné povolenie úplne zrušiť, ale bude stačiť zvýšiť minimálnu obsadenosť elektromobilu na 3 pasažierov. Opatrenie sa takto stane dlhodobo udržateľným.
- Dotácie na výstavbu nabíjacích staníc by mali byť rovnomerne rozložené na celú oblasť Slovenska (napríklad po okresoch). Aby nedošlo k tomu, že v Bratislave zbytočne zadotujeme výstavbu ďalších 50 rýchlonabíjačiek, a medzi Zvolenom a Košicami nebude rýchlonabíjačka žiadna.
- Odporúčame dotovať výhradne výstavbu verejne prístupných rýchlonabíjacích DC staníc s povinným CCS konektorom.
- Neodporúčame dotovať výstavbu AC staníc bez kábla. Upozorňujeme, že univerzálne AC wallboxy s káblom a konektorom, ktoré budú verejne prístupné, poskytuje Tesla bezplatne v rámci tzv. Destination Charging programu.
- Zrýchlené odpisy, prípadne dotácie firemných AC staníc odporúčame podmieniť možnosťou nabíjania vozidiel zamestnancov počas ich pracovnej doby. Práve nabíjanie v práci môže zjednodušiť adaptáciu elektromobilov aj pre ľudí bez vlastnej garáže resp. státia s elektrickou zásuvkou. Navyše nabíjanie počas dňa je možné napájať aj z vlastných solárnych panelov.
A aký návrh na vylepšenie máte vy? Napíšte nám v diskusii pod článkom alebo na Facebooku.