Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) pred časom avizovala plán na vytvorenie špeciálnych taríf pre nabíjanie elektrických vozidiel.
Ako dnes informuje agentúra TASR, veci sa v tejto oblasti dali do pohybu. SEVA na rokovaní s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) predostrela svoj návrh na podporu elektromobility vo forme nových e-taríf pre nabíjanie elektrických vozidiel.
V pozadí navrhovanej novinky sa skrýva prínos pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc.
Predseda úradu ÚRSO, Andrej Juris, sa teraz plánuje návrhom zaoberať a pristúpi k potrebným analýzam. Dôležitým však bude postoj distribučných spoločností, ako aj dostupné legislatívne možnosti.
Veci sa tak síce pohli, no od reálneho zavedenia navrhovaných “e-taríf” sme ešte ďaleko.
Čo vlastne SEVA navrhuje?
Vytvorenie dvoch špeciálnych taríf, a to ako pre nízko napäťové siete (NN), tak aj vysoko napäťové siete (VN). Nízko napäťový e-tarif by bol určený pre domácnosti, ktoré vlastnia elektromobil, zatiaľ čo vysoko napäťový e-tarif by mal pomôcť prevádzkovateľom nabíjacích staníc.
- Špecifická distribučná tarifa na úrovni NN pre domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil – NN e-tarifa
- Navrhovaná tarifa je predpokladom pre zavedenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny, ktorých zavedenie predpokladá
nová legislatíva EÚ do konca roka 2020. - Vďaka nej je možné v najbližšej budúcnosti predísť potrebe vysokých investícií do distribučnej sústavy a trafostaníc.
- Príslušná distribučná spoločnosť by mala mať povinnosť nainštalovať inteligentný elektromer pre každé odberné miesto s NN e-tarifou.
- Dĺžka najvýhodnejšej ceny NN e-tarify by bola minimálne 6 hodín v priebehu dňa.
- Dodávateľ elektriny by si mal možnosť zvoliť manažment časových pásiem (statický alebo dynamický)
- Komoditná časť NN e-tarify by nemala byť regulovaná.
- Navrhovaná tarifa je predpokladom pre zavedenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny, ktorých zavedenie predpokladá
- Jednozložková distribučná tarifa na VN strane pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov – VN e-tarifa
- V súčasnosti, fixné náklady predstavujú viac ako dve tretiny nákladov na nabíjanie. Iba jednu tretinu predstavuje cena samotnej elektrickej energie.
- Riešením je zavedenie tzv. jednozložkovej distribučnej tarify pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektrických automobilov.
- Zákazník by bol povinný hradiť iba jeden zvýšený variabilný poplatok za distribúciu a straty (EUR/kWh).
- Presnú výšku poplatkov v jednozložkovej tarife je potrebné definovať tak, aby bola pre PDS výnosovo neutrálna.
- Pre možnosť využitia jednozložkovej tarify je potrebné zabezpečiť, aby odberné miesto bolo zriadené primárne pre pripojenie nabíjacej infraštruktúry. Minimálne 75 % odobranej energie by malo byť využitých pre nabíjanie elektromobilov.