MojElektromobil

Dnes, vo štvrtok 25. januára sa koná na Úrade vlády v Bratislave stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, Národnej rady SR a kľúčových hráčov pôsobiacich v automobilovom priemysle na Slovensku. Členov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu bude na stretnutí zastupovať riaditeľ Patrik Križanský.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) bude na stretnutí o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku klásť dôraz najmä na kľúčové témy.

Dotácie a daňové úľavy

Zdôrazňovať bude potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektromobilov, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy.

  • Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR a sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku, ktoré je v súčasnosti na poslednom mieste v rámci celej EÚ.
  • V roku 2023 bolo globálne na cestách 13,8 milióna elektromobilov, očakáva sa nárast na 16,7 milióna v roku 2024.
  • Podiel elektromobilov v EÚ je 22,3% (14,6% čisto batériových), pričom Slovensko je na poslednom mieste s podielom len okolo 3%.
  • SEVA navrhuje konkrétnu podobu dotačného programu aj paragrafové znenie daňových opatrení.

Podpora rozvoja nabíjacej infraštruktúry

SEVA bude poukazovať na potrebu zrýchlenie výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach a úpravu distribučných sietí pre jednoduchšie pripájanie.

  • Na Slovensku existuje 1800 verejných nabíjacích bodov, na porovnanie v susednom Rakúsku je ich 26 tisíc, iba v meste Berlín 2360.
  • Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach.
  • SEVA navrhuje zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach (na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy).
  • Zároveň sa snaží o zavedenie motivácie pre viac investícií do distribučných sústav a podporu transparentnosti systému, aby boli jednoducho dostupné informácie o kapacitách na pripojenie (potrebné nielen pre elektromobilitu).

Rozvoj batériového priemyslu

Podporenie investícií do batériového priemyslu, jednoduchšieho pripájanie obnoviteľných zdrojov a spustenie Európskej batériovej akadémie.

  • Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) – to sú približne 2 gigafactories.
  • Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP.
  • Globálna výrobná kapacita 1000 GWh z roku 2023 sa do roku 2030 zvýši najmenej 7-násobne, možno až 9-násobne. Hrubý odhad je, že do 6 rokov bude vo svete 200 gigafactories.
  • SEVA podporuje (a odporúča) investície v batériovom priemysle (od výroby článkov, cez komponenty až po recykláciu).
  • SEVA odporúča zjednodušiť proces pripájania obnoviteľných zdrojov energie do siete, vďaka čomu budeme mať zelenú a lacnú elektrinu pre potreby priemyslu.
  • SEVA plne podporuje spustenie Európskej batériovej akadémie, čo je absolútne minimum pre rozvoj slovenských inovačných talentov.

Podpora ekosystému inovácií v automobilovom priemysle

SEVA bude apelovať na rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.

  • Súčasný ekosystém podporujúci spoluprácu pri tvorbe inovácií je nedostatočne rozvinutý. Napriek dlhodobej snahe (najmä eurofondy) nevieme podporiť spoluprácu pri tvorbe inovácií (academy-business resp. business-business).
  • Financovanie inovácií nie je predvídateľné a výzvy na seba nenadväzujú.
  • SEVA navrhuje vytvoriť výzvy pre podporu inovácií a priemyslu, ktoré by vyžadovali spoluprácu a prepájanie a zabezpečiť dlhodobé a predvídateľné finančné zdroje.
Náš tip
Elektromobily na Slovensku kupujú hlavne firmy. Toto by to mohlo zmeniť
25. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

30 odpovedí na “SEVA vyráža na Úrad vlády SR. Toto chce presadiť pre podporu elektromobility”

  1. Štát zavádza nové poplatky, zvyšuje odvody, poplatky, snaží sa bojovať proti vysokému deficitu a vy žiadate dotácie na elektrické autá. Máte zmysel pre realitu? Každá dotácia je oj.b. Vidieť to na Islande, v Nórsku, Nemecku,.. štedré dotácie a keď bude výpadok dane z fosílnych palív, tak nové dane si štát vymyslí a tie peniaze, čo dal ako dotáciu si zoberie späť a aj s úrokmi. Ten váš šéf Križanský by mal mať zmysel pre realitu!!!

    • Stat zvysi dane, odvody a poplatky tak ci tak ale vzdy lepsie ked daju dotacie obcanom po partisic na kupu EV ako ked tie iste peniaze z vrecak obcanov daju na milionove dotacie pre projekty zopar „svojich ludi“, lebo to je realita.

      • Nechápete pointu? To nie je dotácia, ale skôr pôžička s úrokom, lebo štát tie peniaze od vás zoberie si späť. Napríklad covid pomoc firmám, vtedy sa podporovali cez covid v 2020-2021 a teraz zaviedli mimoriadnu daň pre sro a živnostníkom o dosť zvýšili odvody.

        • A vy nechapete ze vzdy zmykaju kolko sa da a potom rozhadzuju a je lepsie ak sa aspon nieco dostane spat k ludom nez len k vyvolenym. Ste naivny ak si myslite ze keby nepodporovali cez covid tak teraz by nic nezvysovali. Vzdy maju malo, lebo vzdy rozfrckaju, neskor budu zas zvysovat lebo teraz rozhadzuju dochodcom, tiez na dlh. Alebo by niekto mohol povedat ze tie firmy/zivnostnikov/pracujucich aktualne deru kvoli tym dochodcom a nie kvoli davnej covidovej pomoci, lebo ta covidova sla prevazne z EU ktora si tlaci penazi kolko chce kedze dnes uz meny niesu kryte zlatom.

          • To nikto z podporovatelov dotácií nechápe že predajcovia zdvihnú ceny presne o výšku dotácie?
            Pozrite sa do Nemecka kde zrušením dotácií donútili predajcov znížiť ceny. Rozdiel medzi dotovaným a nedotovanym elektro autom je len ten že pri dotovanom si štat tú dotáciu od kupujúceho zoberie vo forme daní a vo výsledku vyše kupujúceho drahšie ako nedotované.

          • Zdvíhanie cien pre dotáciu sa dá s novými modelmi áut ktoré prichádzajú na trh. Keď vyhlásia dotáciu napríklad od 1.1. Určite sa nestane že zrazu zdvihnú ID.3 o 8000€ pri dnešnom tlaku na znižovanie cien. Ešte pre istotu sa dá dať formulka do zákona že max cena vozidla môže byť podľa posledného cenníka automobilky platného pred začiatkom účinnosti tohoto zákona.

          • Keby to tak bolo tak su nizsie ceny aj u nas, v CZ a dalsich krajinach kde niesu ziadne dotacie. V CZ prave zacinaju dotacie tak uvidime ci sa splni vasa teoria a stupnu tam ceny EV o tych 200-300tkc.
            Zalezi aj na forme dotacie. Ja by som dotoval skor prevadzku EV, cim vacsi najazd tym viac dostane lebo vacsi ekoprinos. Preco dotovat kupu EV ktore spravi 2-5tkm rocne? Ak kupu tak formou bezurocneho uveru/leasingu. A prispevok na poistku a nabijanie. Co si clovek vyberie alebo kombinacia tych moznosti az do vycerpania celkovej vysky dotacie. To by nedavalo pricinu na umele zvysovanie cien.

    • Slovensko môže z prechodu do elektromibility masívne profitovať, či už rozvojom domácej ekonomiky alebo znižovaním strategickej závislosti. V tomto prípade je to investícia, nie poôžička.
      Bohužiaľ, pravdu má aj Taur, za fica by sa to ináč len rozkradlo.

      • Lenže to by trebalo miesto e-hračiek riesitt prenosovú sieť! V mnohých starých dedinách ale aj v mestských satelitoch predbehla výstava domov očakávania energetikov a je problém dostať na novostavbu 3×16A istič. 3×32A je pomaly utópiou!
        Takže si pri novostavbách môžete vybrať kúriť elektrikou a jazdiť na fosílie alebo jazdiť na elektrike ( pritom dúfať že sa vám cez noc nabije) a kúriť fosíliami…

        • V prvom rade sa treba najprv zaoberať elektrifikáciou tých domácností, v ktorých je to možné. Tam je stále obrovský priestor na realizáciu.
          Ja mám všetko na elektriku, t. j. tepelné čerpadlo, varnú dosku a nabíjačku na elektromobil, a úplne v pohode by som žil aj s 3x 16A (mám 3x 25A).
          Elektromobil nie je untné nabíjať plným výkonom, ja nabíjam v drvivej väčšine prípadov 6A t. j. 4,3kW a bohate mi to stačí. Tepelné čerpadlo si berie max 5A a to len pri kúrení TUV. Pri kúrení otopnej vody berie max 3A. Prinajhoršom si niekto bude musieť pamätať, že nemá púšťať umývačku keď sa kúri teplá voda a nabíja elektromobil.
          Nabíjanie elektromobilu v noci v podstate reši celý problém.
          Problém by to mohol byť, ak by mal niekto odporové kúrenie, ale to si snáď už nikto do nového domu nedá.
          Samozrejme súhlasím, že treba investovať do siete, ale celkovo je infraštruktúra ďaleko, ďaleko pred mierou dopcie elektromobilov.
          Či má byť „prvá sliepka (infraštruktúra) alebo vajce (elektromobily)“ je relevantná otázka, ale niekedy sa mi zdá, že na Slovensku chceme mať aspoň 100 sliepok skôr než budeme mať jedno vajce.

      • Závislosti od čoho? Veď sa stávame elektrickými autami viac závislí od činskych batérií a od totalitného režimu v Číne. To je z kaluže do blata, či Rusko, alebo Čína. Čina sem dováža lacné elektrické autá a ešte cez dotáciu z mojich daní im mám ja tie auta zaplatiť?

        • Predsa od fosílnych palív. Ak budeme v EU hlúpi a prechod na elektromobilitu pojeme takým spôsobom, ako to popisujete, bude to obrovská premrhaná príležitosť.
          Európske automobilky už našťastie pracujú na vertikálnej integrácii, vrátane výroby batérií, takže stať by sa to nemalo.
          Ja osobne by som bol za to, aby boli dotácie obmedzené na tie elektromobily, ktorých produkcia je pre EU strategicky prínosná.
          Ja tiež nesúhlasím s tým, čo musím platiť z daní – napríklad s vlakmi zadarmo, s dotovaním hypoték alebo zemného plynu na 2024. Dotovanie elektrifikácie je ale zďaleka najkonšturktívnejšie dotovanie, aké v súčasnosti existuje. Nech sa radšej zruší dotovanie nejakých sociálnych hlúpostí, cirkví, alebo novovytvoreného ministerstva.

          • Viete čo malo byť krycím zdrojom energie k prechodu k obnoviteľnym zdrojom energie v EÚ? Vy ste taký neznalý, či iba sa taký robíte? Veď aj pre tie vaše elektrické autá väčšinu vzácnych kovov vo svete vlastnia Číňania ( kobaltove bane v Kongu, kde ľudia sú novodobí otroci). Aj európske automobilky kupujú suroviny od číňanov na výrobu batérií, alebo už komplet vyrobenú baterku. Podľa tej poslednej vety je jasné že ste volič tých extrémnych ľavičiarov z PS, treba do tých organizácií ešte doplniť treba neziskovky, ktoré širia progresívne náboženstvo, šport, kultúru,.. veď nie všetci chodia do divadla, či napr na futbal,…

          • Vy by ste mali riešiť vlasntnú neznalosť a hlavne čítať pozorne. Skúste si zistiť, kto sú napríklad najväčší producenti lítia. Čina nie je ani jednotka, ani dvojka.
            Napríklad Panasnic drasticky znížil objem kobaltu v batériach a do 3 rokov plánuje kobalt prestať používať úplne. Bude sa do 3 rokov dať vybárať benzín alebo dízel bez ropy?
            Nikto netvrdí, že produckia batérií je dokonalá, ale oproti spaľovaniu flosílnych palív je to neporovnateľne menšie zlo.
            Na to, že Európania skupujú suroviny od Čiňanov reguje už môj predošlý komntár, čítajte pozorne.
            Podľa toho, že chcem rušiť sociálne benefity ste usúdili, že volím extrémnych ľavičiarov… vy v tom máte teda dobrý guláš.
            Ja viem podľa vašich príspevkov tiež povedať, koho volíte, ale s touto témou nemá moje ani vaše volenie nič spoločné.

          • Keď ja mám čítať pozorne, tak vy reagujte na moje otázky. Určite nebudem ani nevolím ľavicové strany a PS, ktorí presadzujú vylučne elektrické autá a v EP hlasovali za zákaz spaľovacích áut sú lavičiari a zavádzaním nejakých dotácií na elektrické auta a to riadne extremistickí, týmto smerom bola hlavne mierená moja poznámka. Ja 20 rokov volím len pravicové strany. To že ste proti podpore cirkvi, vlakov zadarmo, to síce súvisí s ľavicovou agendou, ale tu už zrazu nazerate na dotácie ako pravičiar. Ste mi neodpovedali, čo je krycím zdrojom prechodu k obnoviteľnym zdrojom energie. Ja vám to poviem, je to plyn a ten z Ruska, preto sa staval Nortstream2. Teraz sa to všetko rúti, keď sú sankcie. Aj keby od činanov prestali kupovať kobalt, tak čiňan dokáže stále vyrobiť batériu lacnejšie a to aj za pomoci tepelných elektrární na uhlie, preto su činske elektromobili lacnejšie a každému je u zadku, ktorý si ho kúpu, že ho vyrobil tzv.komunistický totalitný režim v čine. Uvediem príklad, napr Citroen vyrába auto c5x v čine a do Európy ho dovezie a to je hybrid.

          • Veď práve preto píšem, že v tom máte guláš a vaše škatuľkovanie na pravičiarov a ľavičiarov na mňa nefunguje. Riadim sa vlastným rozumom, nie nejakou politickou ideológiou.
            Aký krycí zdroj? Veď plyn a ropné produkty je to, čo potrebujeme nahradiť. Je to dočasný zdroj, nie krycí zdroj. Spoliehať sa na ruský plyn bolo od nemeckých vlád na čele s Merkelovou katastrofálne zlyhanie, to nijako nepopieram. Pri Nordstreame 2 je len dobré, že sme zišli z kratšej cesty.
            S tým, že dovážať autá z Číny pre nás nie je vhodné riešenie, súhlasím. Je to maximálne tak dočasné riešenie, podobne ako ruský plyn. Dokonca som aj napísal, že by sa mali dotovať len tie elektromobily „ktorých produkcia je pre EU strategicky prínosná.“ Ako som písal, treba pozorne čítať.
            Ak si ale musím vybrať medzi ruským plynom / ropou a činskym elektromobilom, jednoznačne volím čínsky elektromobil.

  2. Viac dotacii by malo ist na AC-HUBy pre OC, supermarkety, nemocnice, obce/mesta/sidliska, restauracie, lyziarske strediska, kupaliska, turisticke parkoviska … proste verejne bezplatne/lacne parkoviska kde ludia parkuju 30+min aby sa tam mohli lacno nabit bez stracania casu a bez sankcii ak sa neodpoja ihned po nabiti a aby nenasierali dalsich stepujucich emobilistov cakajucich na tu jednu nabku ak tam vobec je.
    U/HFC nabijacky s cenou po 0,69/kwh (Ionity, OMV …) s ktorymi vyjde prevadzka EV drahsie ako spalovak ludi ku kupe EV nepresvedcia. Samozrejme dialnice by mali byt nimi pokryte ale nieje nutne dnes kazdych 60km mat velky HUB, ale teraz by stacilo priamo na dialnici kazdych 120-150km mat 2-4body, lebo vacsinou sa treba len trochu dobit aby sa doslo do ciela, kde sa da nabit sice pomalsie ale lacnejsie i setrnejsie k baterii. Nezriedka na takej nabijem len 2-5kwh len tolko aby som dosiel do ciela/domov.
    Polovica ludi byva v panelakoch a ak sa nemaju v hometown moznost ACnabit pohodlne a za rozumnu cenu ci uz na pobehovacky po meste/okoli alebo pred vyrazenim na cestu tak je im husta siet HFC na nic pretoze nevyrazia s prazdnou bateriou aby sa na prvej dialnicnej HFC za mestom draho nabili, a este sa aj tym zdrziavali.
    Takze radsej aspon polovicu penazi z HFC na AC-HUBY 10x22kw zdielajucich 1MW.

    • Nerozumiem, prečo by mal štát dotovať budovanie elektrostaníc na parkoviskách súkromných firiem ako tebou spomínaných OC, lyžiarskych stredísk, supermarketov, kúpalísk ?

      Je predsa v ich záujme budovať tieto stanice, aby tým zvýšili návštevnosť svojich zariadení …

      • Pre to iste preco dotuje sukromne stadiony, divadla, kostoly, skoly, kliniky a ine zabavky roznych zaujmovych skupin.
        Ak stat chce motivovat ludi k niecomu tak to musi v zaciatkoch podporit nez sa to vseobecne ujme. V Norsku tiez uz zrusili podporu emobilite ked sa rozbehla na plne gule a uz to ide samo.
        Tym sukromnikom je jedno ze ich zakaznici pridu k nim na rakovinometoch ktore podporuju zavislost na rope, preco by mali investovat vlastne prachy do plnenia cielov statu?

        • Mám známych v Nórsku a ti sa vyjadrili, predám Teslu a kúpim si benzínové auto, lebo keď mi skončili výhody na elektrické auto, tak sa mi ho neoplatí mať, isto nie je sám čo takto uvažuje. Nórsko si mohlo dovoliť toľko dotácií a úľav mať, lebo bohatlo na zemnom plyne a rope ktorú vyvážalo.

          • Ja mám tiež známych v Nórsku a nikto z nich o návrate k spalovaciemu auto ani len neuvažuje.

  3. Dotačná schéma na podporu elektromobility by mala byť priamo úmerná záujmom znížiť zaťaženie životného prostredia emisiami zo starých vozidiel. Osobne si myslím že podpora by mala byť podmienená výmenou starého vozidla za nové ekologické. Niečo podobné ako sa snažia zaviesť tento rok taliani a to: odovzdáš staré auto, dostaneš šrotovné, avšak musíš si na miesto neho zaobstarať nový elektromobil. Určite tam treba dať aj nejaké podmienky aby sa predišlo špekulantom, ako napríklad, vek vozidlá, emisná norma, vlastníctvo auta pred odovzdaním aspoň 24 mesiacov, platna STK EK… Inak to nemá zmysel pretože Slovák je tvor vynaliezavý a to staré auto zostane naďalej v prevádzke. Jedno je však isté predchádzajúce vládne zoskupenia sa môžu hanbiť za to ako pristupovali k podpore elektromobility na Slovensku. Sme na poslednom mieste v EU v podpore. Prvá podpora keď sa rozdávalo 5000 na elektromobil sa musela predlžovať tuším o rok aby sa vôbec dočerpali vyčlenené finančné prostriedky – vtedy este nebol taky vyber BEV.. Druhé kolo dotácií za ministra Žigu bola čistá fraška 9000 podpora na elektromobil 5000 na plug-in hybrid a vyčlenenych 6 mil. sa minulo za tri minúty a 40 sekúnd. Kto mal rýchle prsty ten mal šťastie. Vybavili vtedy okolo 800 žiadostí a pri cca 5000 registrácii o dotáciu vypli radšej server. To je jasný dôkaz že Slovák záujem o bev vozidlo má len pokiaľ tam nebude vládny stimul na podporu tak sa tie vozidlá predávať nebudú.

    • Šrotovné? Keď má niekto staré auto, ktoré môže dať do šrotu, tak to auto určite nemá dobrovoľne ale preto, že na novšie lepšie nemá. Väčšina starých áut na cestách nemá väčšinu hodnotu ako 5000 eur, taký človek proste nemá na elektrické auto ani s dotáciou. Napr. stará Octavia TDI, odvezie 5 ľudí, plný kufor, dojazd 800-900 km, poznám aj takých čo urobia cez 1000 km na nádrž. Reálne mi povedzte ako si predstavujete, že takýto ľudia si kúpia nové elektrické auto, nebodaj ešte bývajú v paneláku?

    • S prvou časťou príspevku o diskriminácii pri udeľovaní dotácií nesúhlasím. Na Slovensku je dobrá výmena každého spaľováku za elektromobil. Okrem ekológie je dôležité aj znižovanie strategickej závislosti na totalitných krajinách produkujúcich ropu a podopora prechodu domáceho priemyslu na elektromobily.

        • 1. Oproti cene je plynu sú to drobné, takže totalitným krajinám tým dávame zarobiť neporovnateľne menej.
          2. Palivo od netotalitných krajín kompatibilné so slovenskými reaktormi je už v procese certifikácie
          3. Elektrinu si vieme vyrobiť aj inač, beznín a dízel nie.

  4. Internet je teraz plný článkov o tom, ako sa v Nemecku po zrušení dotácií znížili ceny elektromobilov ….

    Pravdu má diskutujúci ktorý napísal, že dotácie sú zlo … jednému zoberieš, druhému dáš a je to krivenie trhu

    Okrem toho je na nete aj článok, ako v New Yorku, kde sa tlačí na elektromibilitu došlo k prudkému nárastu počtu elektromobilov pričom nabíjacia infraštruktúra výrazne zaostáva a nabíjanie električiek sa stáva peklom ….

    • To preto ze blbi taxikari chcu fungovat s EV presne ako so spalovakmi a idu na rychlonabijacku „tankovat“ az ked maju prazdnu bateriu a chcu sa nabit rychlo namiesto toho aby nabijali auto na AC cez noc, alebo priebezne pri parkovani/prestojoch. K predanemu EV by mala byt aj osveta, kedze ludia niesu schopny sami sa vzdelat.

  5. je tu veselo,ako keby zajtra mali rozdávať po 5tis. skôr ako dotácie,treba nabíjačky a to aj každých 6Okm,pretože toto je cesta ako si môžeš kúpiť aj staršie EV, čo už nemá ani dojazd tých 140 km pri plnom komforte. aj takýto majiteľ čo nemá zrovna na nové EV si môže kúpiť staršie,lacné a jazdiť, poprípade si ho kúpi,aby videl ,že či to vôbec pre neho je nejaká budúcnosť a nie že ako prvé EV musí ísť hned do nejakého 30 a viac tisícového, presne pre toto by nemali byť dotácie na
    EV. ked nejaký fanda do električky dá posledné peniaze napr na ,,dačku,, a potrebuje sa presunúť niekam rýchle,tak vybehne na tú ,,autobanu ,,a nepotrebuje ísť pod stresom ,že nebude mať kde nabiť. nie je to len o tom ,že aby došiel do cieľa, niekedy ideš tam a ideš aj ,,curuk,, dobrým príkladom je ba – bb ,tam pohoda na5 na budči ešte nepotrebuješ a do beladíc je to na knap,čo urobíš, pôjdeš do žiaru na 22jku čo bude aj tak obsadená, lebo ich tam moc nie je, aj tam majú ľudia EVčká.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+