MojElektromobil

Dnes, vo štvrtok 25. januára sa koná na Úrade vlády v Bratislave stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, Národnej rady SR a kľúčových hráčov pôsobiacich v automobilovom priemysle na Slovensku. Členov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu bude na stretnutí zastupovať riaditeľ Patrik Križanský.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) bude na stretnutí o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku klásť dôraz najmä na kľúčové témy.

Dotácie a daňové úľavy

Zdôrazňovať bude potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektromobilov, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy.

  • Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR a sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku, ktoré je v súčasnosti na poslednom mieste v rámci celej EÚ.
  • V roku 2023 bolo globálne na cestách 13,8 milióna elektromobilov, očakáva sa nárast na 16,7 milióna v roku 2024.
  • Podiel elektromobilov v EÚ je 22,3% (14,6% čisto batériových), pričom Slovensko je na poslednom mieste s podielom len okolo 3%.
  • SEVA navrhuje konkrétnu podobu dotačného programu aj paragrafové znenie daňových opatrení.

Podpora rozvoja nabíjacej infraštruktúry

SEVA bude poukazovať na potrebu zrýchlenie výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach a úpravu distribučných sietí pre jednoduchšie pripájanie.

  • Na Slovensku existuje 1800 verejných nabíjacích bodov, na porovnanie v susednom Rakúsku je ich 26 tisíc, iba v meste Berlín 2360.
  • Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach.
  • SEVA navrhuje zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach (na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy).
  • Zároveň sa snaží o zavedenie motivácie pre viac investícií do distribučných sústav a podporu transparentnosti systému, aby boli jednoducho dostupné informácie o kapacitách na pripojenie (potrebné nielen pre elektromobilitu).

Rozvoj batériového priemyslu

Podporenie investícií do batériového priemyslu, jednoduchšieho pripájanie obnoviteľných zdrojov a spustenie Európskej batériovej akadémie.

  • Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) – to sú približne 2 gigafactories.
  • Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP.
  • Globálna výrobná kapacita 1000 GWh z roku 2023 sa do roku 2030 zvýši najmenej 7-násobne, možno až 9-násobne. Hrubý odhad je, že do 6 rokov bude vo svete 200 gigafactories.
  • SEVA podporuje (a odporúča) investície v batériovom priemysle (od výroby článkov, cez komponenty až po recykláciu).
  • SEVA odporúča zjednodušiť proces pripájania obnoviteľných zdrojov energie do siete, vďaka čomu budeme mať zelenú a lacnú elektrinu pre potreby priemyslu.
  • SEVA plne podporuje spustenie Európskej batériovej akadémie, čo je absolútne minimum pre rozvoj slovenských inovačných talentov.

Podpora ekosystému inovácií v automobilovom priemysle

SEVA bude apelovať na rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.

  • Súčasný ekosystém podporujúci spoluprácu pri tvorbe inovácií je nedostatočne rozvinutý. Napriek dlhodobej snahe (najmä eurofondy) nevieme podporiť spoluprácu pri tvorbe inovácií (academy-business resp. business-business).
  • Financovanie inovácií nie je predvídateľné a výzvy na seba nenadväzujú.
  • SEVA navrhuje vytvoriť výzvy pre podporu inovácií a priemyslu, ktoré by vyžadovali spoluprácu a prepájanie a zabezpečiť dlhodobé a predvídateľné finančné zdroje.
Náš tip
Elektromobily na Slovensku kupujú hlavne firmy. Toto by to mohlo zmeniť
25. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+