MojElektromobil

Vývoj batérií pre elektromobily je mimoriadne dynamický. Menia sa parametre, zvyšuje sa ich energetická hustota a znižuje sa cena. A to sme stále prakticky len na začiatku. Požiadavky sa neustále zvyšujú, či už ide o rýchlosť nabíjania, kapacitu alebo bezpečnosť. Nórska výskumná organizácia SINTEF teraz ukázala veľmi sľubnú technológiu – batériu, ktorá nielneže ponúka lepší výkon a dlhú životnosť, ale dokáže sa „sama opravovať.“ Na tému upozornil portál Insideevs.

Nové materiály, vyššia energetická hustota

Táto batéria sendvičového typu (čo nie je nič nové) sa od ostatných odlišuje najmä použitými materiálmi. Katóda využíva lítium-nikel-mangán, ktorý je bez obsahu kobaltu, pričom niklu aj lítia je tiež menej. Tento materiál poskytuje vyššie priemerné napätie, čo by malo zlepšiť nabíjacie časy aj celkový výkon. Okrem toho má batéria vyššiu energetickú hustotu.

Nemali by ste prehliadnuť:

Na druhú stranu, anóda je vyrobená z kompozitu kremíka a grafitu. Kremíkové anódy sú pre výrobcov batérií čoraz atraktívnejšie, keďže eliminujú niektoré neefektívnosti grafitových anód. Výzvou však býva ich náchylnosť na napučiavanie počas nabíjacích a vybíjacích cyklov. Tento problém rieši pridaný grafit, ktorý dodáva anóde potrebnú pevnosť a stabilitu.

Sama sa opraví

Najinovatívnejším prvkom batérie je však špeciálne „super lepidlo.“ Funguje podobne ako samolepiace pneumatiky – dokáže opraviť drobné poškodenia v štruktúre batériových článkov. Ide o kombináciu špeciálnych spojív a separátorov, ktoré držia batériu pokope a zabraňujú skratu medzi katódou a anódou. Tieto materiály už boli úspešne otestované v prvej generácii prototypu a vývoj sa teraz sústreďuje na druhú generáciu článkov.

sintef bateria
Zdroj: SINTEF

Všetky tieto inovácie síce znejú veľmi nádejne, no od uvedenia na trh je ešte poriadne ďaleko. Výroba batérií vo väčších objemoch si vyžaduje presnosť a schopnosť replikovať rovnakú kvalitu. V minulosti sme už boli svedkami mnohých prelomových objavov v oblasti batérií, no len máloktorým z nich sa podarilo dostať aj do produkcie vo väčšom, skočilo to len na pár vyrobených kusoch.

Náš tip
Achillova päta elektromobilov: Najčastejšie zlyhá batéria, no iná, než by ste čakali
20. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+