Elektromobilita je blízkou budúcnosťou osobnej dopravy, či sa vám to páči alebo nie. Dopyt po elektrických vozidlách neustále stúpa a automobilky vyrábajú nové a nové modely. Niektoré doknoca oficiálne oznámili, že skončili s výrobou spaľovacích áut, aby sa mohli stopercentne sústrediť na elektromobily a priniesť ešte lepšie modely.
Silná v tomto smere je najmä Čína, ktorej automobilky prichádzajú na trh s mimoriadne zaujímavými modelmi. Či už ide o výkon, výbavu, softvér alebo cenu. Európske automobilky konkurujú len veľmi ťažko, no tiež sa snažia prichádzať s lepšími modelmi, o ktoré má byť vyšší záujem. No a potom je tu Tesla, ktorá stále patrí medzi najobľúbenejších výrobcov, no na krk jej dýchajú práve čínske automobilky.
Dodávateľský reťazec je v poriadku, rovnako výroba funguje a o elektromobily je záujem. Avšak je tu stále jeden háčik. Čo ak samotný predajca nie je presvedčený o elektromobilite a bude vás od nej odhovárať? Možno by ste si povedali, že sa to nestane, veď biznis plán je jasný. Avšak aj my sme sa stretli so situáciami, kedy to nebolo veľmi pozitívne.
Predajcov elektromobily veľmi nezaujímajú
Portál Insideevs poukázal práve na tento fakt. Podľa nedávneho prieskumu predajcov elektromobily veľmi nezaujímajú. Konkrétne 49 percent z nich odpovedalo, že absolútne vôbec. A to je veľmi vysoké číslo. Navyše, prieskum bol robený v USA, kde sú elektromobily vo všeobecnosti prijímané pozitívnejšie. Takýto prieskum by na Slovensku dopadol pravdepodobne ešte negatívnejšie.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Veľká zmena v prideľovaní “zelených značiek”. Pravidlá pre špeciálne EČV sa menia u nás aj u susedov
- OMV posilňuje svoju nabíjaciu sieť pre elektromobily. Má prvú lokalitu s výkonom až 400 kW
- Sú lacné elektromobily tou správnou cestou? Pre automobilky nemusia znamenať profit, nádej však existuje
Skúsme si teraz uviesť jeden príklad. Pozeráte si nové auto a zaujali vás elektromobily. Čítate si o nich články, sledujete videá, porovnávate a vytvoríte si názor, na základe ktorého sa rozhodnete, že vaše ďalšie auto bude elektrické. Avšak nemáte s elektromobilmi žiadne skúsenosti. S týmto presvedčením prídete do predajne, svoj záujem a nadšenie zdieľate s predajcom a ten vás doslova vysmeje.
Začne vám rozprávať presne o tom, čo sa šíri internetom. Elektromobily sú zlé, horia, nikam nezájdu, dlho sa nabíjajú a podobne. Často sa totiž stáva, že ani samotní predajcovia nemajú na elektrických autách najazdené žiadne kilometre, prípadne len veľmi málo na to, aby sa vedeli k tejto téme vyjadriť. No a nakoniec vám vnucujú svoje pocity a informácie, ktoré majú z internetu. Na základe nich vás od kúpy elektromobilu odhovoria, pretože…. veď prečo by ste neverili predajcovi, však?
Vlastné skúsenosti aj zo Slovenska
Bohužiaľ, toto sa na Slovensku stáva pomerne často. Už aj my v redakcii sme sa stretli s ľuďmi, ktorí boli zo správania predajcov sklamaní. A dokonca aj nám osobne sa to párkrát stalo pri tom, ako sme od dílera preberali auto na test. Na vlastnej koži sme počuli otázky typu “Prečo to vlastne testujete? To nemá budúcnosť. Chýba tomu zvuk, ja by som to nechcel” a podobne. Práve predajca by mal byť školený na to, aby potenciálnemu zákazníkovi vedel dobre a odborne poradiť. Avšak pri elektromobilite táto zložka očividne absentuje.
Problémom samozrejme je nedostatočná informovanosť. Z ďalších príkladov môžeme spomenúť rôzne autosalóny, na ktorých sme sa dílerov opýtali na kapacitu batérie a namiesto odpovede na takto jednoduchú otázku sme dostali informáciu o tom, ako ďaleko vozidlo zájde na jedno nabitie. Za tým teoreticky môže byť úmysel podať informáciu, ktorá je pre bežného človeka ľahšie stráviteľná, no keď sa pýtate cielene na konkrétny parameter, tak by bolo dobré túto odpoveď dostať. A až potom ju prípadne rozšíriť aj o ten spomínaný dojazd.