Automobilka Škoda Auto zverejnila výročnú správu, v ktorej pokrýva viacero oblastí. Základom sú informácie o počte dodaných vozidiel, predajných plánoch a zavádzaní novej firemnej identity. Okrem toho sa čiastočne venovala aj svojim záujmom v oblasti elektromobility.
Počet dodaných vozidiel a plány na expanziu
Škoda Auto dodala v roku 2022 zákazníkom na celom svete viac ako 730 000 vozidiel, a to napriek komplikáciám v dodávateľských reťazcoch a vojne na Ukrajine.
Bestsellerom značky zostala aj v roku 2022 s počtom 141 100 dodaných vozidiel Škoda Octavia. Aj naďalej bol vysoký dopyt zákazníkov tak po SUV modeloch Kamiq (96 300 vozidiel) a Kodiaq (94 500 vozidiel), ako aj po modeli Fabia (92 700 vozidiel).
Minuloročná premiéra dynamického a udržateľného elektromobilu Enyaq Coupé iV znamenala významný rastový impulz pre rodinu vozidiel Enyaq iV: dohromady bolo v roku 2022 dodaných 53 700 týchto automobilov.
Na konci januára 2022 rozšírilo ponuku vrcholné prevedenie Škoda Enyaq Coupé RS iV, a stalo sa tak prvým plne elektrickým automobilom športového radu RS.
V rámci Next Level – Škoda Strategy 2030 spoločnosť priebežne vyhodnocuje potenciál nových trhov a regiónov. Stratégia rozvoja v nových oblastiach využíva možnosti celého koncernu Volkswagen na rast na perspektívnych odbytiskách.
Automobilka posilňuje na zahraničných trhoch: odbyt v Indii sa v minulom roku viac ako zdvojnásobil (+127,7 %), Škoda vstupuje na vietnamský trh, bude strategicky riadiť veľkoobjemové značky v regióne ASEAN a posilní aktivity na Blízkom východe.
Elektromobilita
V oblasti výroby komponentov urobila Škoda Auto v minulom roku dôležitý krok k tomu, aby sa z Českej republiky stalo centrum elektromobility – v máji bola v hlavnom závode v Mladej Boleslavi zahájená výroba batériových systémov pre elektromobily postavené na koncernovej modulárnej platforme MEB (Modular Electrification Toolkit). Investície do novo vybudovanej výrobnej linky dosiahli približne 130 miliónov eur a už v tomto roku pribudne druhá linka, vďaka ktorej celková kapacita vzrastie na 1 500 jednotiek denne.
Škoda Auto okrem toho zahájila aj ofenzívu v oblasti elektromobility: do elektrifikácie investuje do roku 2027 celkovo 5,6 miliardy eur a do roku 2026 predstaví tri celkom nové plne elektrické vozidlá, pričom ďalšie budú nasledovať. Cieľom je zvýšiť do roku 2030 podiel elektromobilov na dodávkach v Európe na viac ako 70 percent.
Pri výrobe svojich modelov Škoda používa čoraz viac recyklovateľných materiálov. Spoločnosť sa okrem toho zaviazala k recyklácii vysokonapäťových batérií z elektrických vozidiel. Do konca desaťročia budú všetky závody spoločnosti Škoda Auto v Českej republike uhlíkovo neutrálne. Podiel obnoviteľných zdrojov energie v českých závodoch dosiahol v roku 2022 približne 35 percent.
Dva nové plug-in hybridy: Superb a Kodiaq
V oblasti dekarbonizácie modelovej palety si česká automobilka dáva za cieľ do roku 2030 znížiť emisie v porovnaní s rokom 2020 o viac ako 50 percent. Aj počas tejto transformácie však pre značku Škoda aj naďalej zohrávajú dôležitú rolu spaľovacie motory. Automobilka preto dôsledne optimalizuje svoje úsporné a moderné pohonné jednotky. Ešte v tomto roku predstaví novú generáciu modelových radov Superb a Kodiaq. Oba automobily budú k dispozícii s plug-in hybridným pohonom, pri modeli Kodiaq použitým vôbec prvýkrát.
Enyaq iV čaká modernizácia
Rodinu prvých elektrických SUV značky Škoda navyše čaká ďalší koncepčný posun – úspešný model Enyaq iV prejde modernizáciou v novom dizajnovom jazyku Modern Solid.
Pevné základy pre ďalší rozvoj spoločnosti odráža aj nová identita značky nazvaná Explore More. Jej súčasťou je nový dizajnový štýl automobilov, nové logo a celkovo najväčšia premena firemnej identity za posledných 30 rokov. V duchu motta Explore More, ktoré spolu s moderným grafickým konceptom automobilka oznámila na konci augusta 2022, Škoda výrazne zrýchľuje ofenzívu v oblasti elektromobility: do roku 2026 predstaví ďalšie tri celkom nové elektromobily v segmente malých, kompaktných i veľkých vozidiel. Prvé ukážky spoločnosť odhalí v druhom štvrťroku tohto roku.
Cieľom je ponúknuť kompletný rad elektrických modelov, od dostupných vozidiel až po priestranné rodinné vozidlá, a do roku 2030 zvýšiť podiel elektromobilov na dodávkach v Európe na viac ako 70 percent. Na dosiahnutie týchto plánov bude automobilka do roku 2027 investovať celkovo 5,6 miliardy eur do elektrifikácie a ďalších 700 miliónov eur vloží do digitalizácie.