Prešlo len pár týždňov, odkedy sa na našich cestách začali objavovať modernizované verzie najpredávanejšieho elektromobilu na našom trhu, a to Škoda Enyaq 85 / 85x. Automobilka však pokračuje v ďalších vylepšeniach, ktoré nachystala pre nasledujúci modelový rok.
Veľké zmeny prebehli len nedávno
V súčasnej ponuke už nenájdeme verzie 60, 80 a 80x. Prvá spomínaná verzia s 62 kWh baterkou (využiteľná kapacita 58 kWh) skončila bez náhrady, keďže už čoskoro sa na scéne objaví menší súrodenec Enyaqu, kompaktné elektrické SUV Škoda Elroq, ktoré vám snáď už čoskoro budeme môcť predstaviť.
Napríklad u susedov však pribudol naspäť do ponuky aj Enyaq 50, teraz s prívlastkom Tour. Označuje akciovú verziu s cieľom čo najviac znížiť základú cenu. Vďaka tejto ponuke a dotácii sa vedia českí podnikatelia dostať ku Škode Enyaq Tour už pod 22-tisíc eur.
Verzie 80 a 80x boli nahradené práve spomínanými 85 a 85x. Hoci by to tak na prvý pohľad mohlo vyzerať, ku navýšeniu kapacity akumulátora však v tomto prípade nedošlo, stále zostáva na rovnakej úrovni 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh). Zmena v číslovaní tak označuje len modernizovanú verziu. Nové varianty 85 a 85x majú zvýšenú maximálnu rýchlosť až na 180 km/h, čo bolo donedávna výsadou verzie RS.
V modeli Enyaq 85 sa v porovnaní s predchádzajúcim modelom Enyaq 80 výkon zvýšil o 60 kW na 210 kW. Nový elektromotor sa predstavil v novinke Volkswagen ID.7. Na zadnú nápravu prenáša nielen vyšší výkon, ale došlo aj k podstatnému nárastu krútiaceho momentu o 235 Nm (z 310 na 545 Nm).
Poteší hlavne záujemcov o základný model
Len po pár týždňoch však Škoda uviedla na trh opäť modernizovanú základnú verziu 85, teda tú s pohonom zadnej nápravy. Pre nový modelový rok 2025 (s nábehom v lete 2024) tak maximálny nabíjací výkon z pôvodných 135 kW narástol takmer o tretinu, a po novom sa vyrovná súrodencom s pohonom 4×4, ktorí sa vedia nabíjať výkonom až 175 kW.
To vie značne skrátiť strávený čas na nabíjačke ku koncu dlhej cesty, kedy možno nepotrebujete naraz nabiť veľké množstvo energie. Pri vozidle s nižsím stavom nabitia batérie tak vďaka vyššiemu maximálnemu nabíjaciemu výkonu v špičke dokážete nabiť dodatočných 100 alebo 200 kilometrov podstatne rýchlejšie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Na slovenský a český trh vstúpi ďalšia značka elektromobilov!
- Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
- Test dojazdu elektromobilov zo 100 % baterky až na nulu. Kto sa najviac priblížil deklarovanému dojazdu?
Podstatné vylepšenie predstavuje funkcia možnosti manuálneho predhrievania batérie. Tá ohrieva batériu pri príprave na nabíjanie jednosmerným prúdom aj v chladnom počasí, čím sa rýchlosť nabíjania podľa vyjadrenia výrobcu dokáže zvýšiť až o 22 %. Zachovaná zostáva aj funkcia automatického predohrevu pri zadaní nabíjacej stanice ako cieľa do navigácie.
Nezmenila sa cena ani výbava
Potešením je, že v novom cenníku sme nezaznamenali zmenu ceny modelu Enyaq 85. Základná cena štartuje aj naďalej na úrovni 52 030 eur. Rovnako sa nezmenila ani základná výbava.
Najbližším konkurentom Škody Enyaq je už tradične jeho súrodenec Volkswagen ID.4, resp. ID.5. Vozidlá sú postavené na rovnakej platforme, a preto disponujú aj veľmi podobnými technológiami a parametrami. Najviac sa líšia dizajnom, pri čom ostré hrany Škoda priniesli lepší koeficient odporu vzduchu, ktorý sa prejavuje v nižšej spotrebe a väčšom dojazde vozidla. VW ID.4 a ID.5 sa taktiež dočkali modernizácie, ktorá im priniesla lepšie parametre dojazdu aj výkonu. Porovnávací test Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4 sme v minulosti priniesli v samostatnom článku.
V prípade verzie Enyaq Coupé je silným konkurentom najmä Tesla Model Y, ktorej hlavnou prednosťou je nízka spotreba, imidž a pokrokové technológie ako napr. autopilot, ktoré so sebou už tradične prináša značka Tesla.
Kia na jeseň predstavila nový model EV5, ktorý zdieľa dizajnový jazyk s väčším SUV EV9. Na jeho uvedenie na slovenský trh si však ešte počkáme.
O niečo menšie SUV má v ponuke aj Hyundai, ten prišiel na jeseň s novou Konou electric druhej generácie. Tá stavia najmä na dobrom mene, ktoré vybudoval jej predchodca.