Modely Škoda Enyaq a Škoda Enyaq Coupé sa v januári predstavili v modernizovanej podobe. Na trhu sú už nejaký ten čas a Škoda Enyaq je v súčasnosti jedným z najpredávanejších elektrických vozidiel na mnohých kľúčových európskych trhoch. Do konca roka 2024 bolo toto elektrické SUV spolu s variantom Coupé dodané viac ako 250 000 zákazníkom, pričom na Slovensku si dlhodobo držia pozíciu najpredávanejšieho elektromobilu. Čo prináša facelift z roku 2025 pre Škoda Enyaq, sme vyskúšali na vlastnej koži v južných Čechách.
Už na prvý pohľad je zrejmé použitie nového dizajnového jazyka značky Škoda Modern Solid, ktorý sme už mali možnosť vidieť napríklad aj na čerstvej novinke Škoda Elroq. Ten sa podpisuje aj na dojazde vynovených modelov – zlepšila sa aerodynamika, vďaka čomu mierne narástol dojazd.

Okrem toho prešla zmenami základná výbava, menili sa používané materiály a vylepšené boli digitálne aj asistenčné funkcie. No čo je hlavné, pribudnú nové dôležité funkcie V2G a V2H, alebo inak povedané obojsmerné nabíjania (bi-directional charging).
Škoda Enyaq Facelift 2025: Exteriér a dizajn
Nová Škoda Enyaq sa vyznačuje výraznými tvarmi a čistými líniami. Prednú časť vozidla Enyaq definuje nová čierna maska Tech-Deck Face, ktorá ukrýva senzory, ako je radar a predná kamera. Na prednej kapote pribudol nápis Škoda, rovnako došlo k nahradeniu znaku za nápis aj na volante.

Ďalším novým prvkom je predná maska s LED podsvietením. Tá je umiestnená nad maskou Tech Deck Face a opticky spája hornú časť LED Matrix predných svetlometov. Pri bočnom pohľade zaujme nová dvojfarebné lakovanie (s výnimkou verzie Sportline), ktoré prináša strieborné lakovanie plastov v dolnej časti karosérie.
Vzadu je zmien pomenej, ide napríklad o grafiku zadných svetlometov, či tvar nárazníka po aerodynamickej optimalizácii. Všeobecne tá aerodynamika hrala pri modernizácii kľúčovú úlohu.

Nová Škoda Enyaq teraz dosahuje koeficient odporu vzduchu cx = 0,245 oproti 0,256 pri predchádzajúcom modeli. Nový Enyaq Coupé dosahuje ešte nižší koeficient odporu vzduchu, ktorý začína na hodnote 0,225 v porovnaní s predchádzajúcou hodnotou 0,234. Tým sa stal najaerodynamickejším modelom v súčasnej ponuke značky Škoda.

Vďaka tomu sa predĺžil dojazd vozidiel o približne 10 – 12 kilometrov v závislosti od konfigurácie vozidla. Pochopiteľne, čím rýchlejšie idete, tým väčší vplyv pocítite. Zatiaľ čo v meste je táto zmena takmer irelevantná, na diaľnici vám pomôže oveľa viac.
Po stránke jazdných vlastností veľké zmeny nebadať, no vďaka vylepšenej aerodynamike možno očakávať ešte väčšie ticho v kabíne pri diaľničných rýchlostiach.

Nami testovaná verzia Škoda Enyaq Coupé Sportline 60 však v porovnaní so štvorkolkou 85x testovaným na jar 2024 ponúka ľahkosť a agilitu. Zásadný rozdiel v hmotnosti batérie, či hmotnosti absentujúceho predného elektromotora sa prejavuje najmä na kľukatých okreskách, kde je ľahšia zadokolka napriek o čosi nižšiemu výkonu oveľa zábavnejšia.
Modernizovaná Škoda Enyaq FL 2025: Interiér a infotainment
Rozloženie interiéru zostalo zachované, no drobné zmeny predsa len nastali. Ako prvé si po usadnutí za volant človek všimne nápis Škoda, ktorý nahradil pôvodne prítomné logo okrídleného šípu.

Zmenili sa taktiež aj použité materiály – pribudlo viac recyklovaných a udržateľných materiálov. Na dotyk sa povrchy zlepšili, hodnotíme ich ako príjemnejšie a pôsobia luxusnejšie.
Nami testovaný kus vo výbave Sportline mal športové sedačky, okrem toho zaujme aj interiér Lodge s kontrastným bledošedým čalúnením (mimo kontaktnej plochy sedáku a operadla) v kombinácii s červenými bezpečnostnými pásmi.
Novú kombináciu dostalo aj čalúnenie Lounge s kombináciou umelej kože a povrchu Suedia (alternatíva alcantary) s kontrastným zeleným prešívaním.
Veľká zmena v infotainmente prebehla s modernizáciou pred rokom. Vtedy nový softvér MIB 4.0 priniesol želané tlačidlo manuálneho predohrevu batérie, či potrebnú rýchlosť reakcie.

Novinka disponuje aktuálnym softvérom MIB 5.4, ktorý priniesol ďalšie vylepšenia a ešte vylepšil reaktivitu infotainmentu. Zlepšiť by sa mala aj celková stabilita systému.
Škoda Enyaq Facelift 2025: Batéria a dojazd
Nový Enyaq ponúka dve verzie trakčných batérií a tri výkonové verzie. Základný Enyaq 60 aj Enyaq 85 s jedným elektromotorom majú pohon zadných kolies. Model Enyaq 85x má druhý elektromotor umiestnený na prednej náprave a ponúka pohon všetkých kolies. V budúcnosti sa však očakáva aj návrat športovej verzie Škoda Enyaq RS.

Niekdajšia vstupná verzia Škoda Enyaq 50 sa po facelifte definitívne rozlúčila. 55/52 kWh baterka zostane vyhradená len pre menší model Škoda Elroq. Nová lítium-iónová batéria modelu Škoda Enyaq 60 ponúka kapacitu 63 kWh (59 kWh využiteľných). Maximálny nabíjací výkon tu narástol až na 165 kW.
Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi APP310 je umiestnený na zadnej náprave. Vyvíja maximálny výkon 150 kW a na zadné kolesá prenáša maximálny krútiaci moment 310 Nm. Dojazd verzie Škoda Enyaq 60 je 434 kilometrov v kombinovanom režime WLTP.

Škoda Enyaq 85 má takisto elektromotor a pohon zadných kolies, ale je vybavený väčšou lítium-iónovou batériou s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Zaujímavosťou je, že od modelového roku 2026 (facelift) sa po niekoľkých mesiacoch opäť vracia batéria s maximálnym nabíjacím výkonom 135 kW.
Verzia 85x s pohonom 4×4 zostáva pri vyššej hodnote 175 kW nabíjacieho výkonu. Zadný elektromotor APP550 v oboch prípadoch dosahuje maximálny výkon 210 kW a maximálny krútiaci moment 545 Nm. Enyaq 85x má navyše ešte druhý asynchrónny elektromotor umiestnený na prednej náprave, ktorý umožňuje pohon všetkých kolies.

Väčšiu batériu je možné na rýchlonabíjacích staniciach s (DC) jednosmerným prúdom dobiť z 10 % na 80 % kapacity len za 28 minút. V prípade modelu Enyaq 60 trvá nabitie batérie z 10 % na 80 % kapacity len 24 minút. Najdlhší dojazd ponúkne verzia Škoda Enyaq Coupé 85, a to až 591 kilometrov, zatiaľ čo najvyšší nárast dojazdu sa odzrkadlil na variante 85 s tradičnou karosériou SUV ( +12 km; až 581 km).
Obojsmerné nabíjanie: V2G, V2H
Novinkou v nových modeloch Enyaq 85 a 85x bude neskôr obojsmerné nabíjanie jednosmerným prúdom (technológia V2H; vehicle-to-home). Táto funkcia umožní, aby batéria elektromobilu slúžila ako doplnkový zdroj energie pre domácnosť.

S vhodným DC wallboxom pre obojsmerné nabíjanie a napríklad domácim batériovým úložiskom budú môcť používatelia riadiť tok elektriny do a z vozidla podľa svojich preferencií, napríklad na základe aktuálnych cien elektriny či počas výpadku prúdu, alebo výkyvoch výroby a ceny komodity aj priamo do siete (funkcia V2G; vehicle-to-grid).
Túto novinku výrobca demonštroval na prítomnom prívese, inak povedané mobilnej kaviarni. Elektrická energia sa prenášala z vozidla cez obojsmerný DC wallbox do prívesu, ktorý vie v troch fázach napájať celkovým výkonom až cca. 10 kW. Prítomný popis uvádzal, že na energiu z Enyaqu takto dokážu pripraviť až 2 000 káv.

Na otázky ohľadom dostupnosti funkcie V2L (vehicle-to-load) sme sa odpovede zatiaľ nedočkali. Nový Enyaq však disponuje aj obojsmernou AC nabíjačkou. Po zavedení 230 V zásuvky v interiéri vozidla tak bude možné pripojiť aj externé zariadenie priamo do vozidla, no presný výkon výstupu zatiaľ nepoznáme.
Škoda Enyaq 2025 Facelift: Cena a konkurencia
Nová Škoda Enyaq prišla na slovenský trh v uvádzacej ponuke za podstatne nižšiu cenu, než tomu bolo minulý rok. To sa podarilo dosiahnuť najmä uvedením staronovej základnej verzie Škoda Enyaq 60, ktorá ponúka akumulátor s kapacitou 63 kWh (využiteľná kapacita 59 kWh).

Odporúčaná cena Škoda Enyaq 60 facelift 2025 na súkromného zákazníka začína na sume 40 720 eur vrátane DPH aj s EV zvýhodnením v hodnote 3 000 eur. Škoda Enyaq 85 má odporúčanú predajnú cenu výbavy Selection od 45 170 eur s DPH vrátane EV zvýhodnenia v hodnote 3 000 eur pre súkromného zákazníka. Vo všetkých prípadoch platí, že príplatok za prevedenie Enyaq Coupé činí 2 590 eur.
Najbližším konkurentom Škody Enyaq je už tradične jeho súrodenec Volkswagen ID.4, resp. ID.5. Vozidlá sú postavené na rovnakej platforme, a preto disponujú aj veľmi podobnými technológiami a parametrami.
Najviac sa líšia dizajnom, pri čom ostré hrany Škoda priniesli lepší koeficient odporu vzduchu, ktorý sa prejavuje v nižšej spotrebe a väčšom dojazde vozidla. VW ID.4 a ID.5 sa taktiež dočkali modernizácie, ktorá im priniesla lepšie parametre dojazdu aj výkonu. Porovnávací test Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4 sme v minulosti priniesli v samostatnom článku.
V prípade verzie Enyaq Coupé je silným konkurentom najmä Tesla Model Y, ktorej hlavnou prednosťou je nízka spotreba, imidž a pokrokové technológie ako napr. autopilot, ktoré so sebou už tradične prináša značka Tesla. Tá prešla v uplynulej dobe taktiež masívnou modernizáciou.
Kia na jeseň predstavila nový model EV5, ktorý zdieľa dizajnový jazyk s väčším SUV EV9. Na jeho uvedenie na slovenský trh si však ešte počkáme. O niečo menšie SUV má v ponuke aj Hyundai, ten prišiel na jeseň s novou generáciou Hyundai Kona Electric. Tá stavia na dobrom mene, ktoré vybudoval jej predchodca.