ŠKODA ENYAQ iV bez uhlíkovej stopy

Foto: ŠKODA AUTO

Všetky závody ŠKODA AUTO v Českej republike by mali byť CO2 neutrálne ešte v tomto desaťročí. Výroba vozidiel vďaka prechodu na „čisté“ palivá a elektrinu z obnoviteľných zdrojov za sebou zanecháva čím ďalej, tým menšiu uhlíkovú stopu. Závod automobilky vo Vrchlabí je inak uhlíkovo neutrálny už od konca roku 2020.

Foto: ŠKODA AUTO

Ruka v ruke s týmito počinmi ide aj „čistenie“ výroby samotných automobilov. A kde inde začať ako pri ekologickom elektromobile ŠKODA ENYAQ iV?

„Na tom, aby sme zabezpečili výrobu bez uhlíkovej stopy, pracujeme s pomocou celého radu opatrení. Napríklad zavedením systému energetického manažmentu, optimalizácie ventilácie, uzatvorenia už nepoužívaných vyhrievacích okruhov, výmenou a reguláciou osvetlenia alebo inštaláciou inteligentného riadenia vzduchotechniky a dočasne aj nákupom emisných kompenzácií. V koncerne VW padlo už v minulom roku rozhodnutie, že všetky elektrické vozidlá postavené na platforme MEB budú v okamihu odovzdania zákazníkovi bilančne CO2 neutrálne, čo garantujeme certifikátom od spoločnosti TÜV NORD CERT,“ hovorí Peter Juhasz, projektový manažér udržateľnosti produktu.

Foto: ŠKODA AUTO

Výroba elektrických áut je veľmi náročná, s čím sú pochopiteľne spojené aj neželané emisie. Preto padlo spomínané rozhodnutie: poďme sa postarať o to, aby boli elektromobily uhlíkovo neutrálne v priebehu celého svojho životného cyklu.

Príklady opatrení udržateľnosti v spoločnosti ŠKODA AUTO:

  • v sídle automobilky v Mladej Boleslavi dokončila spoločnosť ŠKODA AUTO v novembri 2020 inštaláciu nového fotovoltaického systému nachádzajúceho sa v servisnom stredisku v Kosmonosech. Vďaka ploche pokrývajúcej viac ako 2 200 metrov štvorcových panely ročne dodávajú viac ako 450 MWh udržateľne vyrobenej energie.
  • najväčší fotovoltaický strešný systém v Českej republike s takmer 6 000 solárnymi modulmi sa stavia na strechách ŠKODA Parts Center a logistickej budovy. Nominálny výkon elektrárne bude 2 300 kW a vyrobené množstvo elektriny ročne presiahne 2 200 MWh.
Foto: ŠKODA AUTO
  • v indickom výrobnom závode v Púne pomáha jeden z najväčších solárnych strešných systémov v Indii významne znižovať ekologickú stopu: 25 770 fotovoltaických modulov pokrýva približne 15 percent ročných požiadaviek továrne na elektrinu a toto opatrenie znižuje emisie oxidu uhličitého až o 9 000 ton ročne.
  • aplikácia OPTIKON vyvinutá českým výrobcom automobilov detailne ukazuje, ako sa vďaka inteligentným nápadom dajú znížiť emisie. Táto aplikácia sa vďaka umelej inteligencii stará o najlepšie možné využitie priestoru v prepravných kontajneroch. Len v prvej polovici roku 2020 sa tak podarilo ušetriť 151 kontajnerov, takže 80 ton emisií CO2.
Foto: ŠKODA AUTO

Okrem všetkých opatrení v samotných výrobných závodoch je nutné spraviť aj ďalšie kroky. O kompenzovaní emisií vo výrobných závodoch už bola reč a prakticky rovnako to prebieha aj pri kompenzáciách v produkčnej fáze vzniku vozidla.

Súvisiacie články

„Ide o emisie vypustené do ovzdušia ešte predtým, ako sa auto dostane do showroomu a prvýkrát sa nabije. Teda o výrobu súčiastok u dodávateľov a ich dopravu do továrne, o montáž v našej továrni alebo o prepravu hotových áut na vlakoch či kamiónoch k predajcom. Toto všetko zákazníkovi bilančne kompenzujeme nákupom CO2 kreditov (certifikátov), čím garantujeme, že naše elektromobily nachádzajúce sa v showroome majú skutočne neutrálnu uhlíkovú stopu,“ vysvetľuje Juhasz.

Foto: ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO sa takto stará o to, aby sa emisie CO2 úmerne znižovali – prípadne aby sa celkom predchádzalo ich vzniku – v celom dodávateľskom reťazci, v celom výrobnom procese i v logistike. Napríklad dodávateľská spoločnosť LG pri výrobe batérií pre model ENYAQ iV už dnes garantuje používanie elektriny z obnoviteľných zdrojov. Ak budú vodiči ŠKODA ENYAQ iV svoje SUV nabíjať výhradne zelenou elektrinou vyrábanou z obnoviteľných zdrojov, môžu vďaka tomu cestovať stopercentne „zeleno“.

Automobilka má presne spočítané, aké množstvo CO2 vyprodukuje celý cyklus od začiatku výroby po prepravu do showroomu. Vďaka tomu môže nakúpiť zodpovedajúce množstvo kompenzácií. „Presne vieme, aký objem CO2 potrebujeme v danom roku kompenzovať na všetky vozidlá ENYAQ iV a koľko certifikátov teda potrebujeme,“ pripomína Juhasz. Nakupované CO2 certifikáty sa týkajú napríklad projektov veterných elektrární v Indii. Park v Tamil Nadu na juhu krajiny bude mať 100 veterných turbín, ktorých celková kapacita 200 MW bude poskytovať čistú energiu pre 600 000 domácností.

Druhý život batérií

Súčasťou posudzovania životného cyklu výrobku je aj téma recyklácie. Batérie modelu ENYAQ iV dostanú po tom, ako doslúžia, „druhý život“ v inteligentných energetických úložiskách ŠKODA iV. Toto opatrenie predlžuje životnosť batérií a zlepšuje tak ich ekologickú stopu. Následne sú batérie recyklované a použité suroviny čaká ďalšie využitie. Emisie CO2 vznikajúce pri recyklácii vozidla sú už zohľadnené: k ich znižovaniu prispieva vysoká miera recyklácie a rozsiahle používanie opätovne využívaných alebo recyklovateľných materiálov.

Foto: ŠKODA AUTO

Inteligentný systém akumulácie energie zhotovený z použitých batérií modelov ŠKODA iV uchováva udržateľne vyrobenú elektrinu. Vďaka tomu môžu predajcovia vozidiel ŠKODA rýchlo a flexibilne nabíjať elektrické vozidlá, ale napríklad aj napájať osvetlenie a klimatizáciu v showroomoch a v dielňach.

Náš tip
Maximálna bezpečnosť: Elektromobily značky ŠKODA sú rovnako bezpečné ako modely so spaľovacím motorom
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.