MojElektromobil

Škoda nie je priekopníkom v elektromobilite, no ako prvá veľká automobilka nainštaluje revolučné riešenie nabíjania kinetickou energiou vyvinuté izraelskou firmou Chakratec.

Masovému rozvoju e-mobility bráni viac okolností, jednou z nich je stále príliš dlhé nabíjanie. Akumulátory sú veľké, ťažké, drahé, a predovšetkým ich nie je možné dobiť za pár minút, ako pri spaľovacích autách. To je dané nielen obmedzenými možnosťami Li-ion batérií, ale aj limitmi siete.

Kinetická batérie Chakratec
Kinetická batéria Chakratec a plug-in hybridná Škoda Superb iV

Rýchlonabíjacie stanice sú totiž závislé na rozvodnej sieti, ktorá nemá všade dostatočne vysokú kapacitu. Vysoký elektrický výkon nie je k dispozícii všade. A aj keď je, môže sa stať, že pár rýchlo nabíjaných elektroáut sieť preťaží alebo sa nabíjací výkon rozdelí medzi všetky vozidlá. Inými slovami, nabíjanie elektromobilov je dôležitejšie ako ich cena.

Funguje ako záchod

Izraelská firma Chakratec prichádza s riešením. Mladoboleslavská automobilka cez svoju divíziu DigiLab Israel spojila sily s týmto izraelským startupom. Chakratec predstavil tzv. kinetické batérie. Ich stredobodom je zotrvačník, elektrická energia je tu konvertovaná na mechanickú a naopak.

Generálny riaditeľ Škoda Auto a generálny riaditeľ Chakratec
Generálny riaditeľ Škoda Auto a generálny riaditeľ Chakratec

Zotrvačník sa kvôli minimálnemu treniu pohybuje vo vákuu a na magnetických ložiskách. Najprv sa točí pomaly, avšak postupne je elektrinou zo siete roztočený na 16 až 18 tisíc otáčok za minútu (RPM). V tom momente je podľa Chakratecu batéria plne nabitá. Elektromobil stačí napojiť na nabíjačku a čerpať energiu. Podľa šéfa Chakratecu Nira Zohara sa princíp do značnej miery podobá splachovaniu toalety.

“Aby ste spláchli záchodovú misu po svojej potrebe, rozhodne vám nestačí len pár litrov vody v zásobníku. Potrebný je tiež tlak, ktorý účinnosť celého systému znásobí. Tak je to aj v prípade kinetických batérií, ktoré zachytávajú záťažovú špičku energie zo siete. Tá môže napríklad disponovať maximálnym výkonom 50 kW. Riešenie Chakratecu môže krátkodobo ponúknuť výkon aj 100 kW.”

Izraelský systém umožní dobíjať auto cez sieť a cez kinetické batérie naraz, vo výsledku je teda k dispozícii výkon až 150 kW. Ďalšia výhoda systému spočíva v zvýšenej životnosti. Pri štandardnej stacionárnej batérii by dochádzalo pri rýchlom nabíjaní a vybíjaní k pozvoľnému obmedzovanie jej kapacity.

Kinetické batérie Charkatec

Nové riešenie = vysoké náklady

Riešenie Chakratecu vyžaduje minimálnu údržbu a namiesto niekoľkých tisíc nabíjacích cyklov môže fungovať v podstate neobmedzene. To však neznamená, že toto riešenie bude lacné. Vstupná investícia sa pohybuje zhruba na sume 2000 eur za kWh, pričom existujúce prototypy disponujú približne 10 zotrvačníkmi a celkovou kapacitou 30 kWh. To by znamenalo náklady 60 tisíc eur za jednu takúto kinetickú batériu.

Táto suma pritom postačí len na nabitie jedného malého elektromobilu, napríklad Volkswagenu e-Up!, ktorý má batériu o veľkosti 32,3 kWh. Chakratec dodáva, že aby bol systém ziskový, je potrebné nabíjať 20 až 30 áut za deň. To však znamená aj väčší počet zotrvačníkov a kilowatthodín.

Škoda Superb iV na nabíjacej stanici Chakratec

Prvá stanica sa momentálne testuje na viedenskom letisku Schwechat, druhú však chce Škoda v najbližšej dobe sprevádzkovať v Prahe, a to aj kvôli príchodu elektrického Citigoe iV a plug-in hybridného Superbu na trh. Hlavné mesto Českej republiky na tom so sieťou nie je zle, no otázna je funkčnosť takýchto batérií v odľahlejších oblastiach. To by sa malo preukázať v blízkej budúcnosti v Nemecku, nakoľko Izraelčania rokujú s jednou z nemeckých sietí hotelov.

Zdá sa, že Chakratec našiel spôsob, ako nedostatočnú elektrickú kapacitu siete aspoň čiastočne zlepšiť. Zatiaľ nevieme, či pôjde o udržateľné riešenie. Okrem vysokej ceny je pri tomto systéme problém priestorovej náročnosti.

6. novembra 2019
Zdroj: Autoforum

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+