MojElektromobil

Automobilka Škoda v súčasnosti pracuje na znižovaní energetickej náročnosti výroby v Českej republike. Prvý uhlíkovo neutrálny závod bude ešte tento rok vo Vrchlabí.

Zníženie CO2 o 93 percent

Česká Škoda sa rozhodla realizovať pomerne náročný cieľ, a to minimalizovať uhlíkovú stopu svojich závodov takmer na nulovú hodnotu. Aplikovať bude postupne rôzne aktivity na väčšinu výrobných závodov v Českej republike, ktoré by mali v druhej polovici tohto desaťročia zabezpečiť, že na výrobu vozidiel a komponentov bude využívaná výhradne uhlíkovo neutrálna energia. Benchmarkom tejto méty má byť závod vo Vrchlabí, ktorý sa už tento rok bude môcť pýšiť označením uhlíkovo neutrálny.

Firma tu s doterajšími aktivitami dokázala znížiť produkované emisie CO2 z pôvodných 45 000 ton ročne na 3 000 ton ročne: „Pri realizácii tohoto zámeru je úplným priekopníkom závod vo Vrchlabí. Svoju úlohu hi-tech závodu aj v šetrnosti k životnému prostrediu a energetické efektivite si tak na 100 % obháji,“ hovorí Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť výroby a logistiky. Veľká úspora sa Škode podarila dosiahnuť už v roku 2012 a 2013, kedy modernizovali vykurovaciu sústavu závodu.

Cieľ – uhlíkovo neutrálny

Týmto krokom sa im podarilo znížiť energetickú náročnosť o 6 700 MWh energie, pričom práve táto položka mala byť podla tlačovej správy tou najväčšou. V súčasnosti je rozbehnutých až 12 projektov, ktoré majú spoločne ušetriť ďalších 2 000 MWh tepelnej energie a necelých 1 800 MWh elektrickej energie. Táto úspora mala byť dosiahnutá odstavením nevyužívaných okruhov kúrenia, reguláciou teploty či špeciálnym riadením výmeny vzduchu.

Prípadné tepelné úniky firma sleduje aj termokamerou, vďaka čomu vedia pristúpiť k ďalším opatreniam. Závod vo Vrchlabí je príkladom pre ďalšie výrobné podniky automobilky. V súčasnosti je ročná spotreba závodu z hľadiska výroby na úrovni 47 000 MWh elektrickej energie, z čoho až 41 500 MWh pochádza z obnoviteľných zdrojov. V súčasnosti fabrika využíva ako neobnoviteľný zdroj iba zemný plyn.

Ten však plánujú nahradiť uhlíkovo neutrálnym metánom z bioplynových staníc, a to už v roku 2021. Zvyšné emisie CO2 chce firma vyvážiť nákupom uhlíkových kompenzácií a ďalšími opatreniami. Ide napríklad o podporu projektov na ochranu klímy či dažďových pralesov. Minulý rok zase spustili do prevádzky jednu z najväčších strešných solárnych elektrární v Indii. Aktivity sú však aj na lokálnej úrovni, nakoľko v okolí závodu vo Vrchlabí plánujú vysadiť ešte tento rok až 40 000 stromov.

Dlhodobá vízia

O podobné aktivity sa samozrejme nezaujíma iba Škoda. Je známe, že Tesla so svojou európskou Gigafactory musela spíliť hektáre stromov, no zároveň sa zaviazala, že vysadí trojnásobok na vlastné náklady.

12. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+