Elektromobily sú v dnešnej dobe dôležitou súčasťou stratégie pre boj s dopravným znečistením. Nová štúdia však upozorňuje, že ani kompletný prechod na elektromobilitu nedokáže úplne odstrániť znečistenie spôsobované autami. Výfukové plyny totiž nie sú jediným zdrojom škodlivých častíc vo vzduchu. Vedci hovoria, že čiastočky uvoľňované opotrebovaním brzdových doštičiek môžu byť dokonca nebezpečnejšie než splodiny naftových motorov, informuje Guardian.
Výskum, ktorý viedol Dr. James Parkin z Univerzity v Southamptone, analyzoval vplyv rôznych typov brzdových doštičiek na ľudské zdravie. Výsledky ukázali, že úroveň nebezpečenstva častíc výrazne závisí od chemického zloženia použitých materiálov. Najškodlivejšie boli organické doštičky bez azbestu, ktoré spôsobovali väčšie zápalové reakcie v pľúcnych bunkách než štandardné častice z naftových motorov. Druhé najrizikovejšie boli keramické doštičky. Dôvodom je najmä vyššia koncentrácia medi v týchto materiáloch, ktorá zosilňuje ich toxicitu, čím sa ich bezpečnosť znižuje.

Hoci predošlé výskumy venovali najväčšiu pozornosť práve výfukovým emisiám, práve častice z opotrebovaných pneumatík, vozoviek a bŕzd dnes tvoria väčšinu škodlivého prachu z dopravy v Británii (kde sa výskum uskutočnil) aj viacerých krajinách Európy. Tento druh emisií navyše legislatíva prakticky nereguluje, čo je podľa odborníkov veľká chyba.
Podľa Dr. Iana Mudwaya, z Imperial College London, však nemožno z výsledkov výskumu robiť unáhlené závery. Poukazuje na množstvo faktorov, ako sú typ brzdových kotúčov, zloženie častíc z dieselových motorov či spôsob jazdy. Napriek tomu štúdia prináša výsledky, ktoré hovoria, že riešenia sústreďujúce sa výlučne na výfukové plyny nestačia, a je nevyhnutné zaoberať sa aj ne-výfukovými zdrojmi znečistenia.
„Príliš veľa premenných zostáva nekontrolovaných: okrem iného typy brzdových kotúčov [veľmi rôznorodá kategória], zloženie výfukových častíc nafty a vybrané koncové body. Aj keď sa tento dokument zameriava na brzdy, treba zvážiť aj opotrebovanie pneumatík a resuspenziu cestného prachu.“
Dr. Ian Mudway