Vo svete elektromobility sa už dlhé roky točia tie isté nepresné informácie a dezinformácie, pričom aj v dnešnej dobe vznikajú ďalšie a ďalšie. Adaptácia elektromobility je slabšia ako sa čakalo, pričom skupina fanúšikov sa snaží tento stav zmeniť a skupina odporcov by bola najradšej, keby tento stav pretrvával. Medzi odporcov patria najmä používatelia áut so spaľovacími motormi, no veľkú úlohu tu zohrávajú aj ropné spoločnosti, ktoré by nástupom elektromobility stratili svoje zisky a pravdepodobne by zanikli.
Nie je preto žiadnou novinkou, že veľa dezinformácií rozširujú do sveta práve oni. Čím menej elektromobilov sa predá, tým viac sa predá spaľovákov, a práve tie hrajú kľúčovú úlohu v dnešnom svete. Na to, akú veľkú zohrávajú dezinformácie a slabá informovanosť úlohu v adaptácii elektromobility sa pozreli v neziskovej organizácii ECIU v UK. Správu priniesol portál Electrek.
10 otázok no málo správnych odpovedí
Tí sa rozhodli, že si zoberú kontrolnú skupinu 1 000 občanov Spojeného kráľovstva a opýtajú sa ich pár otázok, kde potom tieto odpovede porovnajú a vytvoria rozsiahlu štatistiku. Ako už z nadpisu môžete usúdiť, slabá informovanosť je veľmi veľkým signálom toho, že človek odmieta elektrickú dopravu. Otázky boli rôzne a nepoznáme ako zneli úplne všetky, no výsledky niektorých nám výskum prezradil, ako napríklad:
Takmer dve tretiny (62 %) vodičov spaľovacích áut sa domnievajú, že je drahšie vlastniť a prevádzkovať elektromobil. Iba 14 % správne usúdilo, že prevádzka elektromobilu je vo všeobecnosti lacnejšia.
41 % vodičov spaľovákov si nesprávne myslí, že elektrické vozidlá majú väčšiu pravdepodobnosť vzplanutia ako benzínové autá. Iba 24 % správne zvolilo, že elektromobily horia menej. Štatistika hovorí až o 80-krát menšej šanci vzplanutia ako pri inom type pohonu.
Viac ako polovica (59 %) vodičov spaľovacích áut si myslela, že britská elektrická sieť „nebude schopná zvládnuť“ nástup elektromobility. To sa ukázalo ako nepravdivý výrok, pretože viacero výskumov potvrdilo presný opak.
80 % vodičov si myslí, že Spojené kráľovstvo nie je na správnej ceste k inštalácii nabíjacej infraštruktúry, ktorú potrebuje. Podľa správnosti krajina dokonca predbehla svoje ciele a je popredu na ceste dostať sa k 300 000 nabíjačkám v Británii do roku 2030.
Menej informácií znamená ovplyvnenie nákupného rozhodovania
Výskum tak hovorí jasnými slovami. Informovanosť je slabá a je jednoduchšie veriť nepravdám, ktoré sa rozširujú na verejnosti, ako si zistiť pravdu. Keď si porovnali odpovede s tým, kto ich poskytol a jeho názormi, vyšli rovnako zaujímavé zistenia. Z vodičov, ktorí v teste dosiahli 8 a viac správnych odpovedí (z 10), až 64,6 % uviedlo, že by svoje ďalšie auto chceli mať elektromobil.
Naopak tí, ktorí mali 2 a menej bodov, tak z nich by chcelo elektromobil len 6,1 %. Môžeme povedať že tí, ktorí majú lepšie informácie majú až 11-krát vyššiu pravdepodobnosť kúpy EV ako tí, ktorí sa potápajú v hladinách dezinformácií.