Slovenská elektromobilita očami odborníkov: Aká je pravda o počte nabíjacích staníc?

Ralph Hutter

Aktuálny stav slovenskej elektromobility sa na Salóne Elektromobilov pod drobnohľad dostáva pravidelne. Inak tomu nebolo ani na tohtoročnej výstave v Bratislave. Diskusia odborníkov zo spoločností ZSE DriveGreenWay a Ionity priniesla záplavu informácií. Prinášame vám ich v texte nižšie, pre tých, ktorí preferujú počúvané slovo je na konci dostupný aj videozáznam.

Je stále málo nabíjačiek na Slovensku platí?

Budem odpovedať na túto otázku v dvoch rovinách, prvá, že či je dostatočný počet nabíjačiek a druhá, či tento počet limituje rast elektromobility. Čo sa týka počtu nabíjacích staníc, tvrdíme, že dnes stále je biele miesto na mape, ktoré treba vyplniť, no na druhej strane, za ZSE Drive sme sa snažili posledné roky hlavné tranzitné tepny pokryť. Keď som tu sedel minulý rok, tak to bol ten juh, Lučenec, Rožňava a za ten posledný rok sme doplnili Žilinu, naposledy aj Kozí Vŕšok, takže tranzitné body máme nejakým spôsobom pokryté. Tento rok máme na pláne ďalších 60 bodov. Čo sa týka toho počtu, nabíjanie elektromobilov vždy treba vnímať, že je to aj na verejnej sieti, aj na súkromných nabíjačkách, aj vo firme a tento celý ekosystém dnes dáva predpoklad nabíjania v každom jednom mieste na Slovensku. Čo sa týka tej druhej časti, či limituje rast elektromobilov alebo elektromobility ako takej, tak dobrý príklad je Bratislava, kde tých nabíjacích bodov je na počet áut naozaj nadštandardným číslom, stále sme vysoko nad západnou Európou, takže ten limit počtu nabíjacích staníc ja osobne nevidím. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Pozrime sa 100 rokov dozadu, keď Henry Ford vyrobil prvé auto, tak isto nečakal na to, kým bude vyvinutá celá sieť púmp, ale tá sieť benzínových púmp sa vyvíjala postupne ako sa predávali autá. V elektromobilite je to veľmi podobné, možno v niektorých rebríčkoch, kde sa porovnáva západná a stredná Európa, tak sme na chvoste, je to hlavne v porovnaniach, kde sa zisťuje počet nabíjacích bodov alebo nabíjačiek na kilometer vybudovanej infraštruktúry ciest, tak tam určite zaostávame. Ale keď sa na to pozriete z pohľadu, či to brzdí momentálny vývoj elektromobility na Slovensku, tak určite nebrzdí. Počet elektromobilov na Slovensku a strednej Európe je žiaľ nízky, tam vidíme ten bod, na ktorý sa treba sústrediť a ktorý treba podporovať. V západnej Európe inštalovaný výkon na jedno elektrické auto je niekde na úrovni 2-3 kilowattov, v Poľsku je to nejakých 8 kilowattov, na Slovensku až 10 kilowattov, to znamená, že máme veľkú rezervu a má sa ešte ten počet elektromobilov určite kde posúvať. Toto je práve oblasť, do ktorej potrebujeme investovať nie milión ani desiatky miliónov, ale stovky miliónov a za pomoci financovania európskeho alebo investičných bánk a za podpory legislatívy štátu a municipalít musíme pomôcť týmto investíciám priniesť na Slovensko, lebo pomer investícií, ktoré pritiekli na Slovensko alebo prítiekli k nám zo strednej Európy v porovnaním s kapitálom, ktorý sa investoval do elektroniky v západnej Európe je priepastný. 

Michal Mydlo, GreenWay

Tá otázka, že ten počet nabíjacích stojanov je stále nedostatočný, lebo počet elektrických áut rastie, to znamená, že je to taký kolobeh, čím bude viacej áut, tým viacej bude potrebné tých staníc. Hlavne tie stanice musia byť kvalitatívne stopercentné, musia tam byť, musia fungovať musia byť dostupné. Človek keď cestuje, tak ide s tým, že tie stanice fungujú, z toho vychádzam: počet je dôležitý, ale dôležitá je aj tá kvalita a istota toho nabitia. 

 Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Nabíjacia stanica IONITY a Mercedes-Benz EQA | Foto: Redakcia

Dá sa cez aplikáciu zistiť, či funguje?

 Podľa nás je to taký štandard. Povedzme, že u tých klasických providerov ako sme my sa dá pozrieť obsadenosť, dá sa pozrieť či je funkčná. Nedá sa pozrieť, dokedy tam niekto bude stáť, lebo to ešte nedokážeme, ale možno aj tam prídeme jedného dňa. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Koľko nabíjacích staníc máme na Slovensku teraz a koľko nových ich pribudne?

Na jar SEVA uverejnila tlačovú správu, že na Slovensku sme prekročili 1000 nabíjacích bodov, myslím, že to bolo na nejakých 430 alebo 450 lokalitách, čiže to je asi súčasný stav nabíjačiek. Keď porovnávame strednú a západnú Európu, tam sa treba pozerať aj na štruktúru infraštruktúry. V západnej Európe, vďaka tomu, že viac ľudí býva v mestách, tak aj tá infraštruktúra je tomu prispôsobená. Vo veľkých aglomeráciách ako je Paríž, Berlín, Londýn, tam sa investovali veľké peniaze práve do toho AC nabíjania. V strednej Európe je skôr tendencia alebo ten pomer investícií do DC nabíjania oveľa vyšší. My máme na tento rok naplánovaných cca 60 nových staníc a 45 z toho bude na DC nabíjanie. 

Michal Mydlo, GreenWay

Podľa čoho vyberáte, kde postavíte nový nabíjací bod?

Pozeráme po nových lokalitách, to znamená lokality, kde je dobrá dostupnosť, je tam vysoká frekvencia pohybu áut, zároveň je tam dostupná kapacita na trafačkách bez toho, aby ste ich museli budovať, takže tie najlacnejšie lokality už sú rozobraté. Ale stále sa pozeráme po nových lokalitách, aj tam, kde treba dať vyššiu investíciu. Vždy, keď hľadáme lokalitu, tak sa pozeráme po takých, ktoré majú do budúcnosti nejaký potenciál rozvoja, to znamená, že dnes tam postavíme 1 nabíjačku, zajtra ďalšie 3, len vtedy to má význam, keď sa dá dosiahnuť na nabíjacích lokalitách nejaká nákladová synergia. 

Michal Mydlo, GreenWay

Ešte k tým počtom nabíjacích bodov, keď sme tu sedeli pred rokom, tak za posledný rok sme postavili 80 nabíjacích bodov. Je pravda, že istú časť nabíjacích bodov staviame už s partnermi, tvorí to niekde okolo 12% našej siete. Tento rok je to veľmi podobné číslo. Stále čakáme na dynamickejší rast elektromobilov a ideme podľa stanovenej road mapy a malo by to byť tiež niekde 60. Aktuálne na R4 pri Rovinke staviame 2 lokality, každá bude osadená vysokorýchlostnými nabíjacími stanicami, pričom štyri vedia ísť až 350 kW, čiže osem 350-kilowattových výdajných stojanov. V ľudskej reči to znamená nejakých 10 minút nabíjania. To je taký najnovší nabíjací hub, veríme, že sa raz spojí s D1. Ostatné body ideme podľa roadmapy, máme v pláne posilniť Žilinu, Nové Zámky, Poprad a na niektorých lokalitách v Bratislave budeme posilňovať nabíjacie stanice. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Nabíjacia stanica v Lučenci | Foto: Redakcia

Za Ionity kedy otvoríte ďalšiu nabíjaciu stanicu na Slovensku?

Z pohľadu Ionity na Slovensku, máme najmenší počet staníc v rámci 24 krajín kde fungujeme. Náš princíp je zhruba stavať tie lokality každých 100-120km, to znamená severná a južná trasa smerom na východ Slovenska. Sú lokality, kde sa s ostatnými stretávame, to znamená že ja sa tam väčšinou tretí v poradí. Je nevyhnutné nájsť možno mechanizmus ako tam fungovať spoločne. V praxi to môže znieť, že tých nabíjacích staníc je veľa, ale nie je, netreba sa učičíkať. Nemôžeme zaspať a teraz si povedať to je fajn, niekde poľaviť vo vývoji. Kde a kedy bude najbližšie naše nabíjacie body, tento rok sa nepostavia. To, čo staviame s tým mega dátovým pripojením so 6 parkovacími miestami, ja to fyzicky, aj tie povolenia aj výstavbu tento rok nedám tento rok. To znamená, že Ionity na Slovensku až v roku 2023. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Ako štát pomáha rozvoju mobility a teda podpore nabíjacích staníc na Slovensku?

Čaká nás jedna dôležitá podpora v rámci plánu obnovy, má vzniknúť cez 3 000 nabíjacích bodov, z toho nejakých 2000-2300 budú AC nabíjacie body a nejakých 800 bude DC. Je to relatívne veľký balík pre rôznych poberateľov a určite sa všetci na to pripravujú. Bavíme sa o vybudovaní siete na diaľniciach, rýchlostných cestách, budovanie nabíjacích staníc v rámci municipalít, respektíve okresov a samozrejme pre právnické osoby. Dlhodobo sme čakali, či ten ak celé akcelerátor v podobe dotácií na nákup elektrických vozidiel príde, neprišiel a nemyslím si, že aj príde v najbližšom období. V každej jednej krajine v západnej Európe bol práve toto prostriedok, aby sa elektromobilita nakopla a skracovala časť nejakého rýchlejšieho rastu. Predpokladám, že na Slovensku si budeme musieť počkať, keď sa dieselové autá alebo benzínové vyrovnajú elektrickým autám a potom nastane ten moment toho rýchleho rastu. Tam by som asi skončil, môžeme sa baviť o nejakých menších podporách pri odpisovaní, pri registračných poplatkoch, ale v princípe ani tie pekné tyrkysové značky nemajú žiadny ďalší dopad. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Ja to trochu doplním, áno, na stole máme plán obnovy, 30 miliónov do diaľnic, 10 miliónov do municipalít. Musíme povedať, čo štát nepodporuje a to je práve tá chýbajúca dotácia priamo do elektromobilov. Znovu trochu čísel, v roku 2020 sa na Slovensku registrovalo 1% elektrických vozidiel z celkových registrácií, v Európe to bolo nejakých 5,5%. A máme rok 2022,európsky priemer sa posunul na 10% a na Slovensku je to stále okolo 1,5%. Čiže tu vidíme obrovský priestor na rozvoj celej elektromobility na Slovensku, kde treba tie peniaze investovať.  Vidíme zhruba priestor, nejakých 10 000 elektrických áut ročne, ktoré by sme potrebovali dostať na cesty, čo by bolo zhruba nejakých 10% nových registrácií tu na Slovensku, to znamená, že toto by podľa nás naštartovalo elektromobilitu do väčších obrátok. 

Michal Mydlo, GreenWay

Porovnávať sa so štátmi ako Holandsko, je to pre nás irelevantné kvôli inej histórii, inému zázemiu. Pre mňa je úplne špeciálne Slovinsko, krajina, ktorá vychádzala z podobných reálií, podobne fungujú, majú tam dlhodobo štandardnú a spoľahlivú schému na podporu elektrických áut. V Slovinsku je to tak, že auto si kúpim, prídem tam, splnil som 3 podmienky a automaticky dostanem podporu. Nemusia sa ponáhľať, môžu si to v kľude rozmyslieť, funguje to roky, aj na rôzne malé či veľké fotovoltaiky, obnoviteľné zdroje, tepelné čerpadlá. Potom vidíte firmy, ktoré fungujú, tam sa to podhubie vytvára, že tých elektrických autách je tam veľa. V Ľubľane sú dva carsharingy založené na elektrických autách, ono to dá potom spätne tej krajine taký impulz. Pre mňa je Slovinsko v tomto celkom zasnúbená krajina. Keď som spomínal Chorvátsko, tak stále si povieme, že Chorvátsko -byrokracia a pomalé. Ale na tej našej lokalite, a to sa zmenilo za posledný polrok, dodávateľ alebo teda distribučná spoločnosť mi osadila elektromer, komunikácia spočívala v jednom papieri, a zároveň tam prišiel dodávateľ poslednej inštancie, ktorý mi na prvý mesiac dal automaticky dodávku elektrickej energie. Teraz to znie ako nejaká ťažká vec alebo komplikované, ale v tom to odbúralo tie papierovačky, ktoré na Slovensku a v Čechách sú že neskutočné. Čo mi chýba na štáte je, že my nemáme reprezentanta, ktorý by povedal, že máme prioritu znižovanie CO2 v doprave, akože plán obnovy je super, ale už sme videli, že exekúcia tých myšlienok je u nás biedna. My sme možno jediná krajina z V4, ktorá nemá na diaľniciach poriadnu sieť nabíjacích staníc. To sú veci, ktoré mi vadia a skrátka môžeme mať super plány, môžeme o tom rozprávať, ale my to potom nevieme doviesť do konca. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Úplne súhlasím. My tým, že sme ďalšia slovensko-poľská firma, tak máme skúsenosti aj s poľskou legislatívou a s poľskou podporou elektromobility. Úplne rovnako ako v Slovinsku, je tam kontinuálna dotácia na kúpu elektromobilov a ten trh tam funguje oveľa lepšie. 

Michal Mydlo, GreenWay

Tá dotácia tam vôbec nie je významná oproti tej našej, to znamená, že nejde o tú výšku, ale o takú tú stabilitu a o štandardné viacročné fungovanie, na čo sa potom dá aj zvyknúť. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Náš tip
Akčný plán 2.0: Takto Slovensko v najbližších rokoch podporí elektromobilitu

Jedna z tých vecí, ktoré ľudia argumentujú je, že tá elektrická energia nie je taká zelená. Máme tu elektrinu z udržateľných zdrojov, teda ako je to u vás, koľko a či je to nabíjanie z udržateľnej energie?

Čo sa týka verejnej nabíjacej siete ZSE Drive, všade tam, kde je naše odberné miesto, tak môžem povedať, že od tohto roka už priamo 100% pochádza z lokálneho vodného zdroja, respektíve z dvoch, ktoré sú v Jelšovciach a pri Nitre, čiže môžeme povedať, že na všetkých našich nabíjacích staniciach čerpáte slovenskú energiu z obnoviteľných zdrojov. Posledné roky sme nakupovali zelené certifikáty, ktoré nám garantovali, že objem elektrickej energie, ktorý sa míňa na našich staniciach pochádza tiež z obnoviteľných zdrojov. Samozrejme existujú miesta, kde sa pripájame na našich partnerov, snažíme sa aj tam vyberať partnerov, ktorí túto zelenú energiu nakupujú. Nebudem samozrejme tvrdiť, že to máme 100% pokryté, ale smerujeme k maximalizácii celkovej komodity.

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

My sme na tom veľmi podobne. Na Slovensku máme cca 160 nabíjačiek, z toho cca 90 je našich, zvyšok sú partnerské. Z tých našich máme 40% takých, kde máme vlastné odberné miesto a na týchto nabíjacích staniciach máme 100% zelenú energiu z obnoviteľných zdrojov. Takýto zdroj je na Starých Horách z jednej vodnej elektrárne, takže snažíme sa, je to jeden z našich strategických cieľov, lebo ako sa hovorí, elektromobil je tak zelený, ako je zelená energia v jeho baterke. 

Michal Mydlo, GreenWay

Súvisiacie články

My to máme vo firemnej politike, že čisto zelená energia všade.  Máme jednu lokalitu v Čechách, volá sa Lovosice, to je Ionity a Tesla spolu. Je to možno krásny príklad takej spolupráce, mesto malo projekt, potreboval rozkopať, umiestniť optické siete, zrekonštruovať chodníky a hľadali, čo ešte dať do tých rozkopaných chodníkov. Oslovili Teslu a oslovili aj nás, s tým, že je tam vodná elektráreň, z ktorej sa môže ťahať vysokonapäťový kábel. Mesto sa rozkopalo, ono by sa rozkopalo tak či tak, my sme si tam položili vlastné vysokonapäťové káble z vodnej elektrárne až k nám. Je tam záskok z ČEZu, ale 98% je čistá elektrina z Labe, ktoré tam tečie. Keď sme sa rozprávali s primátorom, tak som mu povedal, že veľmi kvitujem, že ste premýšľali nad tým, že keď už rozkopeme to mesto, čo všetko dokážeme zahrabať do tej zeme a ako si pomôcť. V podstate majú unikátnu lokalitu, ktorá v rámci Ionity bola špeciálna. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Ako sme spomínali, na Slovensku nie je tých elektrických vozidiel tak veľa, v prípade o 5-6 rokov, keď tá elektromobilita narastie, stále budeme zvládať u nás využívať tú obnoviteľnú energiu?

Tá energia sa môže nakupovať z rôznych lokalít, nemusí to byť len Slovensko, čiže určite pôjdeme cestou čisto 100% energie z obnoviteľných zdrojov. Toto je možno na zamyslenie, čo treba urobiť, aby sme tú energiu mali aj na Slovensku, nie je to len na nás, ale aj na výrobcoch elektrickej energie. Myslím si, že toto je celý ten ekosystém ako tvoriť udržateľnú alebo čistú energiu do budúcna. A to nie je len elektromobilita, tu sa bavíme ako budú napríklad tepelné čerpadlá čerpať energiu miesto plynových kotlov, takže tých elektrických prijímačov bude niekoľkonásobne viac ako len elektromobilov. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Blíži sa letná sezóna, tak ako sa človek s elektromobilom vie dostať na dovolenku napríklad do Talianska, do Chorvátska, čo by ste možno odporučili?

Jednou vetou akože v pohode. Tie vysokorýchlostné stanice na diaľniciach sú. Včera som sa vrátil z Chorvátska, stratil som asi hodinu na nabíjaní, mohol som aj menej, lebo som prišiel do Bratislavy so 170timi kilometrami, čo som nemusel. V podstate som necítil nijaký diskomfort, tým že som nabíjal. Išiel som cez Rakúsko, to postavili kolegovia, nabíjal som na našich staniciach, ale mohol som ísť takisto cez Maďarsko, ktoré som vlastne staval ja. Máme najjužnejšiu stanicu v Zadare, Zadar Tromilja.  My sme čistý prevádzkovateľ nabíjacích stojanov cez roaming otvoreným komukoľvek, kto sa s nami prepojí a ponúka našu službu. Keby rátame iba naše stojany, tak od Zadaru ešte ďalších 300km, asi to do Dubrovníka nevyjde, ale tak po Split v pohode. Teda z Bratislavy po Zadar na dve nabitia.

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

S GreenWayom je cestovanie po Európe veľmi jednoduché, lebo máme viac ako 25 roamingových partnerov, čo predstavuje viac ako 14 000 nabíjacích miest. Čo musím spomenúť je, že máme veľmi atraktívny produkt, keď si u nás zákazníci platia energia plus alebo energia max paušály, tak majú v rámci toho službu road like at home, to znamená, že nemusíte sa vôbec zaoberať, akú má cenu provider niekde v Španielsku, v Taliansku alebo kdekoľvek. Tankujete po celej Európe u našich roamingových partnerov za ceny úplne rovnaké ako na Slovensku, to znamená, že je to veľmi easy. 

Michal Mydlo, GreenWay

Korona vplývala extrémne na to, ako ľudia cestujú, ako sa pohybujú a ja som rád, že konečne minulé leto bolo vidno roamingové nabíjanie rastie. V rámci eRoamingovej platformy Hubject rozmýšľame ako tú sieť budovať ďalej, lebo je tam 230 000 nabíjacích bodov, z ktorých si môžeme vyberať, samozrejme nejakú logiku tomu chceme dávať, takže my sme sa rozhodli pokryť hlavne tranzitné body, to sú tie, kde Slováci najviac cestujú. V lete to je Chorvátsko a všetky okolité krajiny. Ionity sú najviac využívané stanice, ktoré naši zákazníci používajú v zahraničí. Takže máme pokryté všetky trasy do hlavných dovolenkových destinácií Slovákov. Ďalej sa bude rozširovať podľa potreby a myslím si, že ten roaming bude mať dosť silnú rolu vo využívaní našich klientov nielen doma, ale aj v zahraničí.

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

To znamená, že človek, ktorý je zákazníkom jednej firmy sa s pomocou našich staníc v zahraničí do toho Zadaru dostane, bez toho, aby riešil nejakého iného poskytovateľa alebo sa dá zaplatiť priamo na stojane, tá možnosť je tam vždy, len cena je už potom vyššia. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Náš tip
Elektromobilom na dovolenku do Chorvátska v roku 2022. Všetko, čo potrebujete vedieť
Nabíjanie pri Kauflande zadarmo | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Ako je to s národným roamingom na Slovensku?

Národný roaming v rámci Slovenska je, že medzi operátormi na Slovensku, ako napríklad GreenWay a ZSE Drive, viete s našou aplikáciou a s našou kartou, rovnako aj so ZSE aplikáciou a ich kartou, nabíjať na našich staniciach. Národný roaming funguje vzájomne medzi našimi 2 spoločnosťami od 1.7.2021 a funguje veľmi dobre aj po technickej stránke. Od kolegu som si zistil nejaké dáta k tomu, takže prebehlo doteraz viac ako 4 500 nabíjaní vzájomne a bolo nabitých viac ako 70 000 kW, takže relatívne dosť. 

Michal Mydlo, GreenWay

My sme dnes prepojení primárne s GreenWayom. V rámci Hubjectu, s nami sa môže hociktorý provider prepojiť. Ide tam o nejakú kvalitatívnu stránku ako tie stojany fungujú, aká je tá zákaznícka skúsenosť, čiže my čakáme, ktoré ďalšie siete na Slovensku budú budú kvalitatívne pripravené sa dostať do tohto roamingového prepojenia, ale určite my sa nebránime tomu, aby zákazník dostal viac možností aj na Slovensku. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Ako to partnerstvo v rámci roamingu vlastne funguje a aké sú aktualizácie do najbližšieho obdobia? Plánujete ešte posilniť tú spoluprácu alebo aké sú vaše ďalšie plány?

Verím, že slovnaft by sa mal pridať ako ďalší, to je jediný, o ktorom viem, že pristupuje v rámci Hubjectu. Čo som pozeral, boli tam aj iný, napríklad AgeVolt, ale to iba, že vstúpili do Hubjectu, takže uvidíme, kto sa reálne s nami prepojí, lebo samozrejme, ten záujem musí vzniknúť aj na ich strane. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Tie služby musia byť na dostatočnej úrovni, musí tam byť spoľahlivosť toho nabíjania. My si veľmi dôkladne preverujeme partnera, s ktorým ideme takéto služby poskytovať. Navonok sa roaming zdá jednoduchý, ale technicky je to veľmi veľmi zložité, lebo prechádza k presunu dátových packetov medzi jednotlivými backendami, musí to byť vzájomne veľmi dobre odladené, aby to aby to fungovalo, aby ste neostali visieť niekde v zahraničí. Takže my vsádzame skôr na kvalitu ako na kvantitu. Veľmi dôkladne overujeme roamingových partnerov a po tej technickej stránke si ho najskôr veľmi dobre vytestujeme, kým takéhoto partnera prijmeme za svojho.

Michal Mydlo, GreenWay

Ako máte roamingové partnerstvá v okolitých krajinách?

Je to cez Hubject a sú to partneri, ktorí sú na väčšinou na koridoroch. Uvidíme, či pôjdeme viac do vnútrozemia, verím že jedného dňa áno. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Zdroj: ZSE Drive

Kto bude prvý na D1 na Shell pri Levoči, ktorá má prístup z oboch strán diaľnice?

Nie som si na 100% istý, ale myslím, že analyzujeme túto lokalitu my. 

Michal Mydlo, GreenWay

Plánujete podporu identifikácie používateľa cez nabíjací kábel?

My sa s touto témou zaoberáme, pozorne ju sledujeme, plánujeme v budúcnosti určite zaviesť, len treba si tiež uvedomiť, že to je kombinácia troch technických vecí. Plug in charge musí podporovať daná technológia nabíjačka, samotný elektromobil a potom backend, jednak vlastník tej infraštruktúry a ten, ktorý vám predáva tie kilowatty. Na to, aby to dobre fungovalo, tak je veľmi podstatné, aby to v aute bolo veľmi user friendly pre toho konečného užívateľa, hlavne z pohľadu toho, aby si vedel vybrať, koho si chce zvoliť na danej nabíjačke. Pokiaľ to tak nebude, bude daný zákazník viazaný len jednému poskytovateľovi služieb, lebo keď sa nabíja na konkrétnej nabíjacej stanici, tá voľba nemusí byť pre neho vždycky najvýhodnejšia. Preto to budeme podporovať vtedy, keď si bude zákazník vedieť v aute zvoliť toho providera, cez ktorého sa chce nabíjať.

Michal Mydlo, GreenWay

Čo sa týka hardvéru, bavíme sa teraz o DC staniciach, z nášho pohľadu to bude ready s nejakým upgradeom, čiže uvidíme, keď bude trh pripravený, pretože tie piloty prebehli aj fungujú pri niektorých modeloch aj sieťach v nejakých pilotných fázach. Aj my očakávame, že výrobcovia automobilov sa postavia z pohľadu toho interfejsu v aute a z pohľadu výberu providera. Ešte na vysvetlenie čo je plug in charge, je to vlastne auto s nejakým ekosystémov v pozadí, ktoré preberá tú funkcionalitu karty, teda nejaké autorizácie, že toto je ten klient s takouto službou. To znamená, že stanica komunikuje s autom a priamo ho autorizuje cez nejaký backend. Nevyrieši to počet nejakých kariet, toto nie je podstata Plug&Charge, lebo stále je za tým byť nejaká služba nejakého providera a jeho siete, s koľkými je prepojený a koľko ich je k dispozícii k samotnému užívateľovi. Čiže bavíme sa len o zjednodušení autentifikácie alebo autorizácie. 

Andrej Babský, Head of Business Development ZSE Drive

Naše stanice plug in charge majú, výhodu máme v tom, že máme dvoch dodávateľov nabíjacích staníc v Európe, možno preto to bolo ľahšie zmanažovať. Takže stanice sú schopné Plug&Charge pokiaľ to vie auto a pokiaľ má zákazník v zmluve Plug&Charge umožnený. Sú tam také drobnosti, že u jedného dodávateľa musíte trošku čakať, zhruba 60 sekúnd, pokiaľ tá komunikácia medzi autom a stanicou prebehne. 

Peter Ševce, regionálny manažér spoločnosti Ionity

Náš tip
Akčný plán 2.0: Takto Slovensko v najbližších rokoch podporí elektromobilitu
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.