Na aktuálny stav elektromobility na Slovensku k tretiemu štvrťroku 2022 sme sa nedávno mohli pozrieť vďaka dátam Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Dozvedeli sme sa, že máme evidovaných 5520 batériových elektromobilov, viac ako 8000 plug-in hybridov a 1307 nabíjacích bodov.
To je terajší stav. Kam sa však slovenská elektromobilita posúva? Aké sú prognózy pre najbližšie roky? Odpoveď na tieto neľahké otázky prinášajú analýzy z nového návrhu “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2022)”. Úvodná časť predmetného dokumentu obsahuje viacero zaujímavých dát, ktoré dopĺňajú aj často diskutované informácie.
Nájsť tu prakticky môžeme aj fundovanú odpoveď na otázku, či má Slovensko vybudovanú dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru. Tejto téme sme sa venovali aj na Salóne Elektromobilov 2022 v diskusii s prevádzkovateľmi nabíjacích sietí, ktorí sa zhodli, že infraštruktúra nie je brzdou rozvoja slovenskej elektromobility. Čo ale hovoria dáta predkladané na Úrad vlády SR?
V evidencii vozidiel SR je k 30. 6. 2022 v kategórii vozidiel M1 a N1 celkovo 4 790 BEV a 3 786 PHEV. To znamená, že na dosiahnutie minimálnej požiadavky potrebuje SR celkový nabíjací výkon verejne prístupných bodov aspoň 7 288,76 kW, pričom v SR je k tomuto dátumu nainštalovaný výkon 44 880 kW. Inštalovaný výkon v tomto čase vysoko prevyšuje požiadavky nariadenia, avšak pri súčasnom tempe rastu registrácií elektrických vozidiel by daný inštalovaný výkon na konci roku 2024 už nemusel stačiť.
K tomu vyjadreniu uvediem tri rýchle poznámky:
- Počet vozidiel vychádza z evidencie vozidiel v SR k 30.6.2022, dáta MV SR spracovalo MH SR. Počet PHEV sa v tomto výrazne odlišuje od novších dát, a to viac ako dvojnásobne. Aj po zohľadnení čísla 8 000 PHEV z údajov SEVA však dostupný nabíjací výkon stále výrazne prevyšuje požiadavky.
- Slovensko musí podľa návrhu nariadenia EÚ zabezpečiť, aby na každé BEV pripadalo aspoň 1 kW výkonu verejne prístupných nabíjacích bodov a na každý PHEV 0,66 kW.
- Ak by som narýchlo prepočítal potrebnú kapacitu s číslami z Q3/2022, tak vychádza, že potrebujeme 5520 + 5280 (8 000 x 0,66) = 10 800 kW nabíjacieho výkonu. To naša evidovaná kapacita 44 880 kW prevyšuje štvornásobne.
Analýza v ďalšom bode uvádza, že podiel existujúcich verejne prístupných nabíjacích bodov voči počtu elektrických vozidiel je oproti iným krajinám EÚ nadpriemerný, no problémom slovenskej siete je nerovnomerné rozmiestnenie staníc.
Približne polovica obyvateľov Slovenska stále nemá prístup k domácemu nabíjaniu a v blízkosti ich domova sa nenachádza žiadny VPNB. Najväčší problém je na mestských sídliskách. Veľká časť tohto obyvateľstva nemá prístup k nabíjacím bodom ani v práci, a tak je pre nich elektromobilita zatiaľ užívateľsky nedostupná.
Toto je jedna z primárnych oblastí, ktorú rieši spomínaný “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2022)”. Aké sú ale tie prognózy na ďalšie roky?
Počet elektromobilov a nabíjacích staníc v roku 2030
Na Slovensku sa predpokladá zrýchľovanie tempa rastu počtu BEV zo súčasných 1,7 % na 10,0 % v roku 2025. Do konca roka 2030 očakávame 183 000, pričom podiel nových registrácií by mal dosiahnuť 39 %. Rast nových BEV si bude vyžadovať nárast počtu verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry po celom Slovensku. Do roku 2025 očakávame strojnásobenie počtu nabíjacích bodov.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | ||
Registrácie vozidiel kategórie M1 (nové a dovezené) | 129 000 | 138 000 | 133 000 | 125 000 | 115 000 | |
Podiel BEVs na nových registráciách | 1,7% | 5,0% | 7,0% | 10,0% | 39,0% | |
Nové registrácie BEVs | 2 200 | 7 000 | 9 000 | 13 000 | 45 000 | |
Celkový stav vozového parku – BEV | 5 800 | 12 700 | 22 000 | 34 500 | 183 000 | |
Podiel BEV na celkovom vozovom parku osobných automobilov | 0,24% | 0,51% | 0,87% | 1,35% | 6,75% |
Tabuľka 6: Predikcia počtu a podielu BEV kategórie M1 na Slovensku | Zdroj: SEVA
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | ||
AC nabíjacie stanice | 350 | 611 | 912 | 1 169 | 1 805 | |
DC nabíjacie stanice | 248 | 307 | 432 | 572 | 1 644 | |
Celkom | 598 | 918 | 1 344 | 1 740 | 3 449 |
Tabuľka 7: Predikcia počtu nabíjacích staníc na Slovensku | Zdroj: SEVA
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | ||
AC nabíjacie body | 699 | 1 222 | 1 824 | 2 337 | 3 610 | |
DC nabíjacie body | 446 | 552 | 777 | 1 029 | 2 960 | |
Celkom | 1 145 | 1 775 | 2 602 | 3 366 | 6 569 |
Tabuľka 8: Predikcia počtu nabíjacích bodov na Slovensku | Zdroj: SEVA
Ďalšie veľmi zaujímavé dáta ukazujú pohľad na slovenskú produkciu vozidiel, a to s ohľadom na podiel vyrobených elektromobilov.
automobilové závody na Slovensku | Počet vyrobených vozidiel (ks) | z toho počet vyrobených EV (ks/%) | |
Volkswagen Slovakia | 308 990 | 86 517 | 28,0 % |
Kia Motors Slovakia | 307 600 | 27 684 | 9,0 % |
Stellantis | 316 440 | 42 666 | 13,5 % |
Jaguar Land Rover Slovakia | 117 000 | – | – |
Tabuľka 9: Počet vyrobených vozidiel na SR v jednotlivých závodoch | Zdroj: ZAP SR