MojElektromobil

Aj na Slovensku sa vybrané firmy začínajú aktívne angažovať v udržateľnej logistike s využitím e-mobility. Do svojich vozových parkov preto nasadzujú plne elektrické vozidlá, ktoré často slúžia na lokálne doručovanie zásielok.

Využívanie elektromobility v logistike sa na Slovensku zatiaľ nachádza v plienkach. Napriek tomu tu máme niekoľko väčších hráčov, ktorí sa buď neboja skúšať nové veci, pripravujú sa na možnú budúcnosť alebo proste pristupujú k znižovaniu emisnej stopy svojich vozových parkov.

Napríklad aj generálny riaditeľ Slovenskej pošty Ľubomír Mindek, pri príležitosti zakúpenia elektrických áut otvorene uviedol, že tento krok bol podniknutý “pre plnenie zelenej kvóty, teda pre potrebu určitého počtu elektromobilov vo fleete a súčasne predstavuje snahu prispieť k znižovaniu emisií vypúšťaných do ovzdušia”.

Pre kontext: Slovenská pošta je zo zákona povinná obstarávať minimálny percentuálny podiel ekologických vozidiel pri určitých typoch zákaziek.

Nás zaujímalo ako to dnes vyzerá s elektromobilitou v službách doručovateľských firiem, a tak sme oslovili spoločnosti DPD, Packeta, GLS a Slovenská pošta. Pýtali sme sa na aktuálne počty elektromobilov vo vozových parkoch, spôsob ich nabíjania, ale aj na budúce plány. Zaujímali nás aj skúsenosti a situáciu okolo podpory zo strany štátu. V sérii článkov zverejníme odpovede jednotlivých spoločností. Začneme práve so Slovenskou poštou.

Náš tip
DPD: Podpora pre elektromobilitu vo firmách chýba. Pritom by sa stačilo inšpirovať zahraničím
Slovenská pošta v roku 2023 zakúpila 37 kusov elektrických úžitkových dodávok PEUGEOT Expert Furgon Premium Electric | Zdroj: Peugeot

Slovenská pošta sa do pozornosti dostala najviac v roku 2023, kedy pristúpila k obnove vozového parku a súčasťou tohto procesu bola aj kúpa 37 elektromobilov. Nešlo však o prvé elektromobily v jej službách. Už pár rokov predtým začala s využívaním elektrických dodávok od firmy Voltia. Ako to vyzerá dnes? Odpovede na naše otázky poskytla Jana Lukáčová, vedúca oddelenia marketingu a komunikácie Slovenskej pošty.

Koľko elektromobilov máte vo svojom vozovom parku?

Slovenská pošta, a.s. má 56 ks elektrických vozidiel., 37 ks Peugeot Expert a 19 ks Nissan Voltia. 

Slovenská pošta pri kontinuálnej obnove vozového parku, ktorá je z povahy biznisu nevyhnutná, dopĺňa do vozového parku aj elektrické vozidlá. Do roku 2028 pošta plánuje prevádzkovať cca 400 ks vozidiel na elektrický pohon.

Ako realizujete nabíjanie týchto modelov?

V súčasnosti ako aj v budúcnosti Slovenská pošta v prevažnej miere využíva a bude využívať prevažne vlastnú nabíjaciu infraštruktúru, ktorú postupne buduje. Avšak nevyhneme sa aj využívaniu verejných nabíjacích staníc.

Keďže naše vozidla sú dislokované aj na vidieku a menej osídlených miestach, vnímame existujúcu infraštruktúru v rámci celého Slovenska ako ešte vždy nedostatočnú. Súčasná verejná sieť má množstvo operátorov a pošta ako obstarávateľ musí dodávateľa verejných nabíjacích staníc obstarať vo verejnom obstarávaní, avšak ani jeden operátor nemá takú rozsiahlu sieť, ktorá by v plnej miere pokrývala naše potreby.

Chystáte sa rozširovať svoj vozový park o ďalšie plne elektrické modely?

Slovenská pošta, a.s., ako obstarávateľ v zmysle Zákona 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní má povinnosť v súlade so Zákonom č. 214/2021 Z.z o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy obstarávať minimálny percentuálny podiel ekologických vozidiel pri zadávaní nadlimitných zákaziek. Pre kategóriu vozidiel N1 je minimálny percentuálny podiel ekologických vozidiel je stanovený na 22%.

Benefity elektrických vozidiel oproti iným alternatívam vnímame hlavne v ekológií – znižovanie emisií vypúšťaných do ovzdušia ako aj v ekonomickej oblasti z pohľadu nákladov na prevádzku (cena PH, opravy atď.). Výhodou elektrických vozidiel oproti iným alternatívnym palivám (CNG, LNG) je v neposlednom rade aj v infraštruktúre čerpacích staníc CNG, LNG, ktoré sú oproti možnosti nabíjania elektromobilov vo vlastných priestoroch na nepostačujúcej úrovni.

Čo momentálne považujete za najväčšie prekážky pre aktívne rozširovanie elektromobility vo firemnom vozovom parku?

Ako sme už uviedli, Slovenská pošta je pri obnove vozového parku viazaná legislatívou, ktorá určuje percento elektrických vozidiel, ktoré musí byť obstarané. Môžeme len zopakovať, že istou bariérou ešte vždy zostáva nabíjacia sieť, ktorá by bola k dispozícii v požadovanej hustote po celom Slovensku.

Ako hodnotíte doterajšiu skúsenosť s využívaním elektromobilov?

Ako sme už uviedli, vzhľadom na technické možnosti elektrických áut (dojazd, dobíjanie a pod.) Slovenská pošta využíva elektrické autá hlavne v okolí väčších sídiel. Samozrejme, že najcennejšou devízou je ekologická prevádzka a aj nízka hlučnosť. Avšak veľkú časť vozového parku pošty musia tvoriť automobily s väčšou prepravnou kapacitou, ktoré zatiaľ nie sú v elektrickom vyhotovení bežne k dispozícii.

Na konci roku 2023 Slovenská pošta testovala elektrické auto s celkovou hmotnosťou 27 t. Celkovo najazdilo 2 051 km s denným nájazd od 133 po 264 km s veľmi pozitívnou odozvou.

Aká je spätná väzba zo strany samotných kuriérov?

Vodiči elektrických vozidiel sú spokojní s prevádzkou, avšak musia počítať s tým, že pri nižších teplotách klesá ich dojazd.

Mohli by sa vyjadriť aj k ekonomického aspektu využívania elektromobilov v logistike?

Pri tomto porovnaní treba brať do úvahy ceny pohonných hmôt a elektrickej energie, ktoré v ostatných rokoch v pohybe rôznymi smermi. Je pravdou, že autá so spaľovacími motormi sú pri kúpe lacnejšie ako elektrické autá. Pri takej rozsiahlej logistickej sieti, akú má Slovenská pošta, sú zvýšené náklady aj s budovaním a udržiavaním hustej nabíjacej siete nabíjacej siete.

Ako vyzerá podpora zo strany štátu pre spoločnosti, ktoré chcú elektrifikovať alebo už aj aktívne elektrifikujú svoj vozový park?

Slovenská pošta je viazaná už spomínanou legislatívou bez podpory od štátu.

Elektromobilite vo firemnom  vozovom parku sa budeme podrobne venovať aj počas odbornej konferencie eFleet Day 2024.

Náš tip
eFleet Day 2024: Najväčšia slovenská konferencia o elektromobilite vo firmách spúšťa registráciu
1. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+