Slovenská spoločnosť InoBat Auto získala nového investora. Je ním svetový ťažiarenský gigant Rio Tinto. Ide o spoločnosť s trhovou kapitalizáciou viac ako 100 miliárd dolárov, ktorá je globálnym hráčom vo vyhľadávaní, ťažbe a spracovaní nerastného bohatstva. Rio Tinto vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia na svete, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare.
Rio Tinto svojou investíciou do InoBat Auto podporí najmä vývoj ekosystému výroby batérií v Európe. Ťažba lítia v Európe spolu s výrobou batérií majú potenciál skrátiť dodacie doby a znižovať uhlíkovú stopu. Obe spoločnosti tak môžu spolupracovať na vytváraní hodnotového reťazca výroby a recyklácie elektrických batérií, a to priamo v európskom regióne.
Ťažiarenský gigant dokáže ročne vyprodukovať dostatok lítia na výrobu približne jedného milióna batérií pre elektrické vozidlá. Jadar by sa preto mal stať kľúčovým dodávateľom pre európsky ekosystém batérií.
InoBat využije partnerstvo a finančné zdroje na dobudovanie kapacít na Slovensku a následný rozvoj, vrátane niekoľkých gigafabrík. Počíta pritom s jednou z nich aj v Srbsku.
Generálny riaditeľ InoBat Auto, Marián Boček priblížil, že partnerstvo s Rio Tinto je ďalším krokom pri rozvoji širšej filozofie spoločnosti. Ide najmä o „cradle to cradle“ princíp, teda že InoBat chce pokrývať celý výrobný reťazec od ťažby cez R&D, výrobu až po finálnu recykláciu.
„Riešenia v rámci celého hodnotového reťazca od ťažby až po recykláciu považujeme za najefektívnejšiu cestu smerujúcu k reálnej podpore európskej snahy o technologickú nezávislosť. Spolu s Rio Tinto sa tešíme na ďalší rozvoj našich výrobných kapacít a úzku spoluprácu na nadväzujúcom vývoji ekosystému batérií.“
Slovenské batérie do elektromobilov úspešne prešli testovaním
24.9.2021
Batérie do elektromobilov od slovenského výrobcu InoBat Auto úspešne prešli testovacou procedúrou kórejského testovacieho centra NCT. Skúšky prebiehali v ostatných mesiacoch, začalo sa v nimi ešte v marci 2021. Týkali sa batérií NMC622, ktoré testom vyhoveli po stránke bezpečnosti aj výkonu.
„Výsledky testov potvrdzujú kvalitu našich batérií. Batérie boli podrobené bezpečnostnými a výkonnostnými testami a všetky testy sú ukončené. Pri výkonnostných testoch boli batérie cyklované 600x. Výsledky ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu v parametroch energetickej hustoty, životnosti, dojazdu a dobíjania.“
Pavol Krokoš, člen predstavenstva InoBat
Testy boli zamerané na viaceré parametre batérií a ich výsledky poukazujú napríklad na rýchlosť nabíjania, životnosť batérie, jej kapacitu, ale aj to, aký vplyv na ňu majú teplotné výkyvy.
Rýchle nabíjanie, nízke opotrebenie
Závery výsledkov testovania do kontextu uviedla Doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD. z Ústavu chemických vied Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach:
„Ich modulárny systém je schopný adaptovať sa na potreby zákazníkov vďaka využitiu informačných technológií. Rôzne typy zloženia sú tak vhodné na rôzne spôsoby využitia. Za zmienku určite stojí aj to, že slovenská batéria NMC622 od InoBat sa nabije za 30 minút až na 85 %, pri nízkej teplote -20 °C ostáva k dispozícii 77 % jej kapacity, ale ja to, že aj po 600 cykloch má batéria stále 91 % zo svojej životnosti. Úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov.“
Nájdeme ich aj v elektrických autobusoch
Firma InoBat Auto len nedávno začala s prestavbou hál pri Voderadoch na výskumné a vývojové centrum nových batérií. Súčasťou závodu bude aj pilotná výrobná linka. Očakáva sa, že prvé batérie z produkcie nového závodu bude dostupné už v marci 2022. Testovaním aktuálne prechádza aj ďalší typ batérií NMC811. Ide o výkonnejšie batérie s očakávaným určením pre prémiové elektrické vozidlá.
Prvým zákazníkom, ktorý bude využívať batérie zo slovenskej produkcie, je spoločnosť SOR. V roku 2023 by sa na cesty mali dostať jej elektrické autobusy s týmto typom batérií. Napriek tomu, že ide o mladú spoločnosť, InoBat Auto má v oblasti výskumu a vývoja batérií pre elektromobily ambiciózne plány.
„Našim cieľom je priniesť inovácie, ktoré svet elektromobility potrebuje na to, aby mohol plnohodnotne fungovať. Okrem výskumu, vývoja a výroby týchto batérií sa sústreďujeme napríklad aj na ich recykláciu či výstavbu energetických úložísk. Už teraz sme vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií NMC811, a máme jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími ,“ uzatvára Pavol Krokoš.