MojElektromobil

Napriek skutočnosti, že kostrou slovenskej ekonomiky je automobilový priemysel, vlastnú automobilku Slovensko nikdy nemalo. Čo ale máme, je rýdzo slovenský výrobca autobusov. Presnejšie mestských a diaľkových midibusov pre približne 30 pasažierov. My sme sa s touto spoločnosťou osobne skontaktovali a pripravili sme pre vás exkluzívne informácie.

 

Spoločnosť Rošero so sídlom v Spišskej Novej Vsi sa už vyše dvoch dekád venuje oprave a výrobe midibusov. Pôvodne len s dieselovým pohonom, no trend v priemysle je nezastaviteľný a tak aj tento výrobca sa začal venovať elektrickému pohonu.

Prví v Európe

V roku 2009 bola firma Rošero vôbec prvým výrobcom v Európe, ktorý na výstave autobusov predstavil plne elektrický midibus. Zákazkovej výrobe elektrických midibusov sa naplno venuje od roku 2014 a dnes jazdia v mnohých európskych krajinách, hlavne však v severnej Európe. Celkovo už spoločnosť vyrobila a dodala cez 1 000 midibusov vrátane 70 elektrických modelov. 

Technické špecifikácie

Výrobca ponúka dva varianty batérií s kapacitou 88 kWh, resp. 132 kWh. To podľa generálneho riaditeľa Dalibora Draveckého postačuje na dojazd 180 km a 230 km, čo je pre mestskú verejnú dopravu postačujúce. Pre porovnanie, elektromobily od Tesly ponúkajú kapacitu batérie maximálne 100 kWh. Keďže však ide o osobné autá, nižšia celková váha, menšia veľkosť a lepšia aerodynamika Tesle poskytuje omnoho vyšší dojazd.

Inšpirácia od Tesly

Vypustenie patentov Tesly malo vplyv aj na tohto slovenského výrobcu, ktorý vo svojich akumulátoroch používa rovnaký typ batériových článkov ako americký výrobca. Lítium-iónové články typu 18650 môžete vidieť okrem Modelu S a X aj u elektrického midibusu zo Slovenska. Tieto batérie používajú technológiu NMC, teda zmes lítia, niklu, mangánu a kobaltu.

Nabíjanie elektrobusu

Rošero vyrába midibusy na podvozkoch Iveco, pričom karosériu a interiér vyrába spoločnosť vo vlastnej réžii. Elektrobus je schopný jazdiť maximálnou rýchlosťou 110 km/h, pričom je softvérovo obmedzená na 90 km/h. Nabíjať sa vie pomocou štandardného konektora Type 2 s výkonom 22 kW, v prípade potreby je však možné vybaviť ho aj CCS konektorom, podľa požiadavky zákazníka.

Nafotili sme pre vás aj niekoľko zaujímavých záberov, ktoré si môžete vychutnať nižšie.

Páčia sa vám slovenské elektrobusy?

14. februára 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+