Slovenskí študenti postavili dve vozidlá na medzinárodné preteky v ekologickej jazde

Zdroj: Tomáš Meňuš

Zelená mobilita patrí medzi tie najčastejšie skloňované témy v doprave aj na Slovensku. Je preto potrebné vzdelávať v tomto smere aj našich mladých Slovákov. Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave však postavili vlastné vozidlá, s ktorými pôjdu Slovensko reprezentovať na medzinárodnej súťaži.

Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a konštruujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom stredných a vysokých škôl predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility.

Vozidlá trnavských študentov na ročník 2024

Tie spoločnosť organizuje už od roku 1985, kedy sa prvýkrát na štart postavili zamestnanci firmy. Ich cieľom bolo zistiť, kto z nich dokáže skonštruovať drevené vozidlo, ktoré prejde s rovnakým množstvom paliva najďalej. Odvtedy sa súťaž rozrástla a do dnes sa jej zúčastnilo už viac ako 100 000 účastníkov z celého sveta. Tento ročník sa bude konať 19. až 24. mája vo francúzskom Nogare.

Na štarte hneď dva tímy

Študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sú tradičnými účastníkmi týchto pretekov. Tento rok sa však na štart pretekov postavia hneď s dvoma vozidlami, ktoré zastrešia dva tímy po 6 študentov – vylepšeným prototypom na batériový pohon a aj s novým vozidlom v kategórii Urban Concept na konvenčný pohon spaľovacím motorom na benzín. Tieto vozidlá už musia spĺňať množstvo parametrov vyžadovaných pre jazdu v cestnej premávke, ako napríklad zástavbu svetiel, smeroviek, batožinového priestoru či certifikovaný systém bŕzd.

Spaľovací motor s objemom 90 ccm vo vozidle Urban Concept

Zostávajú však verní aj elektrickej mobilite. Rekord spotreby trnavského tímu z minulých rokov je 222 km/1 kWh s vozidlom prototyp na batériový pohon. Pre tento ročník však vozidlo dostalo ďalšie vylepšenia, ktoré nám mal možnosť predstaviť hrdý mladý konštruktér. Jeho hlavnou úlohou bolo programovanie riadiacej jednotky, no na prototype sa vykonalo množstvo ďalších zmien.

Súvisiacie články

Vylepšený elektromobil

Vozidlo je celé z karbónu a váži 29 kg. Má stále tri kolesá, avšak namiesto elektromotora priamo poháňajúceho os kolesa obdržalo nový, osadený na ráme vozidla, po skúsenostiach s prehrievaním z minulých rokov je nový elektromotor vybavený aj chladičom. Výkon na zadné koleso sa prenáša prostredníctvom ozubeného remeňa a ozubených kolies vytlačených na 3D tlačiarni. Energiu pre vozidlo zabezpečuje 36 V lítiový akumulátor. Oproti minulosti vozidlo obdržalo aj nový systém pákového riadenia, ktorý nahradil pôvodné, rozmerovo náročnejšie hrebeňové riadenie s vyššou hmotnosťou. Brzdy sú kotúčové, hydraulické.

Pohonné ústrojenstvo prototypu na elektrický pohon

Mohlo by vás zaujímať:

Ďalší slovenský tím na štarte je zostavený zo študentov Strojárskej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tí sa tohto “maratónu” prvýkrát zúčastnili už v roku 1994, stále však zostávajú verní pohonu spaľovacím motorom.

Náš tip
Test Fiat 500e 3+1: Praktický a imidžový elektromobil do mesta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.