Minister hospodárstva, Richard Sulík, ktorý je známy svojim snom Slovensko pretvoriť na vodíkovú veľmoc chce na tento účel použiť takmer miliardu €. Potrebné finančné prostriedky, celkovo 954,1 milióna €, potečú z európskych dotačných schém a štátneho rozpočtu. Počíta sa pritom aj s tým, že do realizácie vodíkových projektov do roku 2030 sa zapoja aj súkromné firmy a to ďalšou 1,5 miliardou €.
Informácie pochádzajú z akčného plánu, teda prehľadu konkrétnych krokov na realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorú zverejnil Denník N. Zverejnený dokument predstavuje 10. pracovnú verziu pripravenú k 29.1.2022. Spravodajský portál v tejto súvislosti uvádza, že celý dokument má len 27 strán, ktoré reálne popisujú 36 plánovaných aktivít na “vodíkovú obrodu Slovenska”.
V prehľade plánovaných investičných nákladov je najväčšou položkou oblasť výroby vodíka – 270 miliónov €. Nasleduje takzvaný hodnotový reťazec vodíka – 210 miliónov a využívanie vodíka v doprave – 197 miliónov. Na využívanie vodíka v priemysle má putovať 60 miliónov € a napríklad na marketingové účely 10,4 milióna €.
V sekcii Vodíkové ciele 2030 plán popisuje ako by Slovensko malo z pohľadu vodíkových technológií vyzerať v uvedenom roku po úspešnom implementovaní jednotlivých krokov. Celková ročná výroba zeleného a modrého vodíka má predstavovať 45 000 ton (25 000t elektrolýza + 20 000t výroba z komunálneho odpadu). Z tohto výrobného objemu bude 10 000 ton využívať doprava, 30 000 ton priemysel a 5000 ton energetika.
Na Slovensku má byť v roku 2030 v prevádzke 25 vodíkových staníc, z toho najmenej 2 na kvapalný vodík. Na cestách má na vodík jazdiť 9000 osobných automobilov, 260 autobusov, 650 ľahkých úžitkových vozidiel, 550 ťažkých úžitkových vozidiel. Chýbať nemá ani 12 regionálnych vlakov na vodík.
Sulíkov akčný plán, ktorý je jedným z najambicióznejších projektov na podporu klimatickej neutrality, sa jasne zameriava aj na oblasti, kde už ani podľa predstaviteľov európskej únie nemá presadzovanie vodíkových technológií príliš zmysel – osobná doprava. Podľa Európskej únie má pred sebou vodík významnú budúcnosť, no práve v oblasti priemyslu, prípadne leteckej či lodnej doprave.
Celý Akčný plán: Opatrenia pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, tak ako ho zverejnil Denník N, si môžete preštudovať nižšie. Pripomíname, že ide o pracovnú verziu, ktorá prechádza neoficiálnym pripomienkovaním. Pokrýva aj oblasti ako:
- Podpora startupov v rámci vodíkového ekosystému
- Vybudovanie odbornej platformy pre riešenie tém z oblasti bezpečnosti využívania vodíkových technológií
- Implementácia problematiky vodíkových technológií do odborného vzdelávania na stredných a vysokých školách
- Podpora vývoja a výroby prostriedkov z leteckej a lodnej dopravy s vodíkovým pohonom
- Podpora výroby áut a autobusov s vodíkovým pohonom
- Modernizácia dieselových vlakov výmenou pohonných jednotiek za vodíkové
- Finančná podpora výskumu a vývoja vo všetkých oblastiach vodíkového ekosystému
- Založenie a podpora Centra výskumu vodíkových technológií v Košiciach (CVVT)
- Vybudovanie siete verejných čerpacích staníc na vodík
- Prenájom a nákup vodíkových vlakových súprav
- Investičná pomoc pri nákupe vodíkových autobusov a osobných vozidiel
- Podporenie prechodu na využívanie zeleného a modrého vodíka v priemysle
- Využívanie vodíka v energetike, vybudovanie veľkoobjemových úložisk pre vodík či všeobecná podpora výroby vodíka